וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הלך לעולמו בגיל 71

דגן מונה לראשות המוסד ב-2002 וכהונתו הוארכה פעמיים עד 2011. הוא שירת בשורת תפקידים בכירים בצה"ל, וסיים את שירותו בדרגת אלוף. דגן הלך לעולמו בתום מאבק במחלת סרטן הכבד. ראש המוסד המכהן יוסי כהן הביע תנחומיו בפני משפחתו

עריכה: עומר שליט

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הלך היום (חמישי) לעולמו והוא בן 71 בתום מאבק במחלת הסרטן. הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. ראש המוסד המכהן יוסי כהן, ראשי האגפים ועובדי המוסד הביעו צער עמוק על הבשורה ואת תנחומיהם למשפחת דגן. הלווייתו תיערך ביום ראשון הקרוב בשעה 15:00 בחלקה הצבאית של בית העלמין בראש פינה.

ב-2012 אובחן דגן בסרטן הכבד ולאחר מכן הוא עבר ניתוח להשתלת כבד בבלארוס ואושפז בבית חולים במינסק במחלקה לטיפול נמרץ. עם מותו, הסכימה משפחתו לתרום את איבריו, זאת מאחר שחתם על כרטיס "אדי" לתרומת איברים.

דגן נולד בברית המועצות, עלה לארץ עם משפחתו בגיל 5 וגדל בבת ים. הוא מילא שורת תפקידים בכירים בצה"ל החל משנות ה-70, בהם מפקד חטיבת ואוגדת שריון, מפקד יחידת הקישור ללבנון וראש חטיבת המבצעים במטכ"ל. בהמשך הוא הקים את יחידת "רימון" למלחמה בטרור ברצועת עזה. כלוחם נטל חלק במלחמת ששת הימים, במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת לבנון הראשונה.

לאחר שירותו הצבאי, שאותו סיים בדרגת אלוף, כיהן כיו"ר המטה למלחמה בטרור ויועץ לרמטכ"ל. הוא התפקד לליכוד והיה ראש מטה יום הבחירות של אריאל שרון ב-2001. לאחר מכן מונה לתפקיד ראש המוסד ב-2002 וכהונתו הוארכה פעמיים עד שנת 2011. בתקופת כהונתו יוחסו למוסד כמה חיסולים של פעילי טרור, בהם המפקד הצבאי של חיזבאללה, עימאד מורנייה, בכיר חמאס מחמוד אל-מבחוח. כמו כן מיוחסים לארגון תחת שרביטו פעולות לעיכוב תכנית הגרעין האיראנית ולהשגת המודיעין להשמדת הכור הגרעיני בסוריה ב-2007.

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בכיכר רבין, מרץ 2015. ראובן קסטרו
סיים את שירותו בצה"ל בדרגת אלוף. מאיר דגן, מרץ 2015/ראובן קסטרו

דגן התגייס לצה"ל בשנת 1963 והחל מסלול בסיירת מטכ"ל אך פרש והצטרף לצנחנים. בהמשך כאמור הקים את יחידת "רימון" שהיוותה מודל ליחידות המסתערבים. ב-1970 הוא נפצע ברגליו כשרכב שבו נסע עלה על מוקש ברצועת עזה. בהמשך השירות נפצע שוב. בשנת 1991 הוא מונה ליועץ הרמטכ"ל לענייני טרור, שנה לאחר מכן לראש חטיבת המבצעים במטכ"ל. ב-1993 הוא שימש כעוזר ראש אג"ם. במהלך שירותו הצבאי נפצע פעמיים. הוא פרש מצה"ל בשנת 1995.

ראש המוסד לשעבר הוא בוגר תואר ראשון במדע המדינה מטעם אוניברסיטת חיפה. אחרי רצח יצחק רבין ביקש ממנו ראש הממשלה שמעון פרס להצטרף למטה ללוחמה בטרור כסגנו של עמי איילון. לאחר שאיילון מונה לתפקיד ראש השב"כ, דגן קודם לתפקיד ראש המטה. לקראת שנת 2000 הוא שימש כראש חטיבת המבצעים ויועץ מיוחד לרמטכ"ל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש הממשלה אריאל שרון היה זה שמינה את דגן לתפקיד ראש המוסד במקום אפרים הלוי. כהונתו של דגן נחשבה בארגון למוצלחת והוא הוערך על ידי רבים בישראל וכן בעולם. בתחילת ינואר הוא סיים את תפקידו ובמקומו מונה תמיר פרדו. אף שהמוסד בראשותו עסק בתכנית הגרעין האיראנית, הוא סבר לאחר פרישתו כי טהראן לא תוכל להשיג יכולת גרעינית לפני 2015‏ והתנגד בתוקף לתקיפה ישראלית ברפובליקה האסלאמית.

כשפרש מתפקידו שיבח אותו ראש הממשלה בנימין נתניהו על עבודתו. "אני לא יכול לספר על כל המעשים והפעולות שעשית, אך מבקש להודות לך בשמי, בשם השרים, ובשם אזרחי ישראל והעם היהודי כולו על הדברים הגדולים והנצורים שעשית עבורנו", ציין נתניהו.

תחנות בחייו של מאיר דגן

יוסי בן חנן, מאיר דגן וחיים נאדל, מלחמת שלום הגליל. יוני 1982/משרד הביטחון, מערכת במחנה

אהוד ברק, שר הביטחון באותה תקופה, נפרד ממנו באותו המעמד ואמר: "אני מכיר את מאיר דגן לאורך שנים. עוד בהיותו בצבא, דגן פעל בנכונות לייצר וליזום משימות תוך הבנה אסטרטגית וביטחונית בראייה רחבה. גם בתפקיד זה הפגין יוזמה ויצירתיות בלתי רגילה. מאיר דגן הוביל במוסד תנופה חסרת תקדים בטמפרמנט ביצועי, דמיון והעזה – בעיקר בנכונות ליזום ולקחת אחריות. אנשים הרגישו תמיד שמפקדם הבין את התמונה הכוללת".

שר הביטחון משה יעלון, ששימש אז המשנה לראש הממשלה, אמר כי דגן "בשנותיו כראש המוסד הפך דגן את הארגון לחוד החנית במאבק בטרור העולמי ובגורמים באזור שמאיימים על קיומה של מדינת ישראל. בתעוזה, בתחכום וביצירתיות הוביל דגן את אנשי המוסד העלומים לשורה של מבצעים שחיזקו את הביטחון הלאומי והוכיחו לאויבינו שהמשפט 'זרועה הארוכה של מדינת ישראל' הוא הרבה יותר מסיסמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully