וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: אסור לישראל לאבד את היתרון של הגז הטבעי

עודד טירה

16.3.2016 / 14:10

מחיר הנפט ירד משמעותית, והפך את מחיר הגז הטבעי ליקר יותר ממחיר המזוט. התעשיינים ימשיכו להשתמש במזוט המיושן והזול, דבר שייפגע בישראלים הן מבחינה בריאותית והן מבחינת מיסים. חייבים למהר ולהציל את הגז לפני שיהיה מאוחר מדי

מנכ"ל חברת פניציה ערן חיימוביץ' על מחירי הנפט הגבוהים. מערכת וואלה!
אין לנו זמן לבזבז, צריך את הגז הטבעי עכשיו/מערכת וואלה!

מדינת ישראל נטולה יתרונות יחסיים בגלל מצבה הגיאו פוליטי ובגלל היעדר יכולת לסחר שוטף עם המדינות הסובבות אותה. לישראל אין אוצרות טבע למעט הגז הטבעי שהתגלה בה לאחרונה. לכן כושר התחרות הטבעי של ישראל מוגבל. ייתכן שבמוצרים עתירי "טכנולוגיית מוצר" ההשפעה על התחרותיות של ישראל קטנה יותר. עם זאת חשוב לזכור שבתעשיות הבסיס מועסקים מירב עובדי התעשייה במשק ולכן אי אפשר לבנות כלכלה המבוססת רק על תעשיית הייטק ,במובן הפשוט. יש צורך לשדרג את תעשיות הבסיס ולהפכן לתחרותיות בכל העולם כשם שרוב המדינות בעולם נוהגות. השדרוג יכול להיעשות בדרך של שילוב טכנולוגיות-על בתהליכי הייצור, בבקרה, בלוגיסטיקה, במערכות המידע ועוד.

שדרוג משמעותי הוא שימוש בגז טבעי שהפך לפתרון יחסי מובהק של מדינת ישראל, בתעשיות עתירות אנרגיה, חובתה של מדינת ישראל ,הנעדרת כאמור יתרונות יחסיים רבים, לעשות שימוש בגז הטבעי כיתרון מוביל ולכן מחיר הגז הטבעי לתעשייה חייב להיות נמוך יותר מזה שמקובל אצל מתחרותיה של ישראל. זאת על מנת לגשר על החסרונות היחסיים האחרים. כלומר מחיר הגז הטבעי לתעשייה חייב להיות נמוך בהרבה ממחירו היום וזאת לאורך זמן והפערים בין מחירי הגז הטבעי בתעשייה בישראל לבין המחירים למתחרותיה, בעולם, חייב להיות גבוה מאוד.

אם מחיר הגז הטבעי, בישראל, ייקבע כדומה למחיר הגז הטבעי בעולם, לא יהיה בכך משום ניצול יתרון יחסי, מהבודדים שיש למדינת ישראל, ובכך נחטא לתעשייה. נתונים מהחודשים האחרונים מציגים ירידה דרמטית במחיר חבית הנפט, עד כדי כך שמחיר המזוט נמוך משמעותית ממחיר הגז הטבעי, דבר שמייצר מהפך במערך המחירים. לנוכח המצב, פוחת הסיכוי שתעשיינים יתקינו מערכות לשימוש בגז טבעי וגובר הסיכוי שרכישות הגז הטבעי הצפויות אמורות לקטון משמעותית. הדבר מאיים על הרלוונטיות של מתווה הגז.

כאשר מחיר חבית נפט נמצאת באזור של 40 דולר, מחיר הגז הטבעי ומחיר המזוט דומים ובמצב כזה עדיין לא משתלם לתעשיינים לקנות גז טבעי. וזאת מהטעם שיש להשקיע כסף לא מבוטל בהסבות של התעשיות משימוש במזוט לגז טבעי. בשבועות האחרונים האיזון הופר ומחיר הנפט ירד משמעותית ונע בין 28 ל-36 דולר לחבית, כלומר מחיר הגז הטבעי התייקר לכאורה בכ-17% לעומת מחיר המזוט.

דליפת הנפט בחוף רפוגיו שבסנטה ברברה, קליפורניה. רויטרס
אסור לנו להיות תלויים בנפט/רויטרס

עלייה כזו במחירי האנרגיה, משום התחרותיות שבין התעשיות בעולם, היא קריטית ומשנה חוקי משחק. במקרה כזה, כפי שנראה בימים האחרונים, התעשיינים בוודאי יעדיפו להמשיך ולעשות שימוש במזוט. ההשפעות הסביבתיות שיגרמו משימוש במזוט יחייבו את המדינה, בטווח הארוך, לשקם את הנזק ובסופו של דבר יפגעו בצרכן הן מבחינה בריאותית והן מבחינת מיסים ועלויות נוספות שלא היו נוצרות אם היו עושים שימוש בגז טבעי.

מתווה הגז הוא טוב ויש להמשיך בו בלוח זמנים קצר, כי חשוב שיגיע גז טבעי מהר לכל הצרכנים התעשייתיים על מנת שיוכלו לעמוד בתחרות האכזרית מול מתחריהם בעולם ולאורך זמן. וזאת מהטעם שקיימת סברה שבטווח הארוך מחירי חבית הנפט תעלנה בגלל עלויות הייצור הגבוהות ובגלל רצון תעשיית הנפט לשפר את רווחיותה. יחד עם זאת, בטווח הקצר, יש בעיה אחת שבה צריך לטפל והיא שאסור בשום פנים ואופן שמחיר הגז יהיה יקר ממחיר המזוט בכל נקודת זמן, כשם שהתחרות מתקיימת בכל נקודת זמן. להזכירכם כי "נקודת זמן" יכולה להמשך חודשים ואף שנים. אם מחיר הגז הטבעי יהיה יקר ממחיר המזוט, לא יהיה כדאי לתעשיינים להשתמש בגז הטבעי וזה יפגע במתווה הגז ובאזרחים.

מחיר הגז הטבעי צריך להיות, תמיד ,נמוך בהרבה ממחיר המזוט, ואף ממחיר הגז הטבעי למתחריה של ישראל בעולם, שאם לא כן הגז בישראל אינו יתרון יחסי .

עודד טירה היה נשיא ויו"ר פניציה ישראל בעבר

את הנתונים המלאים הציג מר עודד טירה בכנס הראשון לאנרגיה, גז ונפט במכללה האקדמית כנרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully