וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבא הקטן, החכם והקטלני שהמטכ"ל מקים בתוך צה"ל

11.3.2016 / 17:10

השינויים במזה"ת הובילו להקמת חטיבת הקומנדו, ובחדרי חדרים מדברים במטכ"ל על מבצעים נועזים דוגמת "תרנגול 53" ממלחמת ההתשה ופשיטות בעורף האויב. איך הופכים יחידות "מתחרות" לכוח אחד ממוקד, שערוך ל"מלחמה מיוחדת"? "הצבא מצפה שהסינרגיה תשפיע על צה"ל כולו"

עריכה: ניר חן

(בווידאו: ריאיון עם מפקד סיירת מטכ"ל בעבר, ד"ר דורון אביטל)

באחד הדיונים בשנה האחרונה להקמת חטיבת הקומנדו עסקו המפקדים בניתוח מבצע שנחשב מהנועזים והיצירתיים בתולדות צה"ל: מבצע "תרנגול 53". ראש מחלקת המבצעים של חיל האוויר דוד עברי, לימים מפקד החיל, העלה רעיון לפשוט במהלך מלחמת ההתשה על עמדת מכ"ם רב עוצמה של הצבא המצרי בעומק סיני ולהבריח אותו לישראל. החשש היה עצום והרעיון נפסל, אך לאחר התעקשות כמה מהמפקדים החליט הרמטכ"ל רא"ל חיים בר לב לתת אור ירוק. המשימה הוטלה על גדוד 50 בפיקודו של אריה (צימל) צידון. אליהם התלווה כוח מסיירת צנחנים. יחד הם פשטו על העמדה המצרית ובסיוע שני מסוקים של חיל האוויר הביאו את המכ"ם בעל הטכנולוגיה הסובייטית המתקדמת לישראל.

האלוף במיל' דורון רובין, שבמבצע היה סגן מפקד הגדוד הפושט נזכר ברגעי התהילה, "זו הייתה תקופה מיוחדת. תעוזה עם שילוב של כישלונות במלחמת ההתשה. הקרדיט העיקרי הוא ל'מחליטים', לדרג הצבאי הבכיר, לבר-לב. הדרג המדיני יחליט אם הצבא ייתן לו את התחושה שאפשר. יסתכל לו בעיניים ויגיד לו כן". דורון רובין סירב להתייחס לעצם הקמת חטיבת הקומנדו, אך אמר "אני מזכיר לך שמי שביצע את המשימה היה גדוד 50".

העיסוק בפרטי המבצע מעלה את השאלה הגדולה על עתידה של חטיבת הקומנדו החדשה של צה"ל, הכוללת את יחידות: מגלן, דובדבן, אגוז ורימון, והמבצעים שמייעדים לה במטה הכללי.

קומנדו צהל. דובר צה"ל
החטיבה שתהפוך את ידו הארוכה של צה"ל לארוכה וחזקה יותר/דובר צה"ל
בתחילת חודש פברואר סיכם מפקד האוגדה תא"ל גורדין את התרגיל החטיבתי הראשון, שדימה ארבעה ימי לחימה בזירה הצפונית והדרומית. "בתהליך הזה אנחנו מנסים להביא משהו אחר לארגז הכלים של צה"ל"

בחודש דצמבר 2015 עמדו בלב הגן הלאומי מעין חרוד לוחמי היחידות השונות של חטיבת הקומנדו בפיקודו של אל"מ דוד זיני. בראש הטקס עמד הרמטכ"ל איזנקוט כשלצדו מפקד פיקוד המרכז האלוף רוני נומה, מפקד זרוע היבשה האלוף גיא צור, ומפקד מפקדת העומק האלוף במיל' טל רוסו. הנוכחות של הקצונה הבכירה אמרה את הכול.

רמזים לייעוד של חטיבת הקומנדו תחת אוגדת ה"אש" בפיקודו של תא"ל אורי גורדין באו לידי ביטוי בתג היחידה, הכולל חץ דו כיווני כסמל ל"יכולת ההגעה לכל מקום ובכל זמן", כהגדרת המפקדים וסכין הקומנדו המייצג "מגע קרוב". לפי החלטת הרמטכ"ל תתכונן חטיבת הקומנדו לפעולה בכלל המרחבים, תתמחה בפשיטות ארוכות טווח ובקרבות פנים מול פנים ביעדים מורכבים, ולשהות ממושכת בעומק מערכי האויב. אלו ציפיות גבוהות. הרמטכ"ל התייחס לכך בנאומו ודיבר לא רק על האיומים שבוקעים מדברי הרהב של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה והאתגר ברצועת עזה, אלא גם על איומי מפקדי דעאש מאזור סוריה ועיראק. מפקד החטיבה שחתם את סדר הנואמים בטקס אמר: "הקמת חטיבת הקומנדו מהווה הכרזה על העלאת רף הציפיות מאתנו כיחידות, כחטיבה ומצה"ל כולו".

בתחילת חודש פברואר סיכם מפקד האוגדה תא"ל גורדין את התרגיל החטיבתי הראשון, שדימה ארבעה ימי לחימה בזירה הצפונית והדרומית שזכה לכינוי "ליל הגשרים", על שם אותו לילה בשנת 1946 בו פשטו כוחות הפלמ"ח על מוקדים בגבולות הארץ ותקפו זו זמנית אחד עשר גשרים. גורדין שנדרש לסכם את מהות התרגיל היה קצר ותכליתי, "בתהליך הזה אנחנו מנסים להביא משהו אחר לארגז הכלים של צה"ל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מפקד סיירת מטכ"ל בעבר ד"ר דורון אביטל, שתחתיו יצאו אל הפועל מבצעים יוצאי דופן שיבח את המהלך. "אנחנו נמצאים בעידן הקומנדו", אמר אביטל שכתב את הספר "לוגיקה בפעולה" שנולד במבצעים חשאיים במרחבי המזרח התיכון, "קלאוזוביץ אמר 'המלחמה אינה אלא המשך המדיניות באמצעים אחרים'. המלחמה משרתת אינטרס מדיני ולקומנדו יש יכולת לתרום משמעותית באמצעות פעולות ממוקדות. בטח בעידן שבו לפעילות שקטה וממוקדת יש חשיבות גדולה. אף אחד לא רוצה רעשי רקע. אפילו האמריקאים כמעצמה עברו לפעולות קומנדו שקטות במזרח התיכון. ערך הקומנדו בעלייה. מה גם שאתה לא נלחם בעשורים האחרונים עם צבאות סדירים, אלא מול גרילה ולכן לקומנדו יש יתרון מובהק".

צה"ל פועל אף הוא באותו כיוון, וד"ר אביטל לא פוסל על הפרק מבצעים להפלת שלטון של ארגוני טרור כמו החמאס בעזה, פגיעה באישים בכירים ופעולות שנועדו לטלטל את האויב. "נשיא ארה"ב ברק אובמה, כמפקד העליון של הצבא, בחר ביחידת 'אריות הים' לחסל את אוסמה בן לאדן. אין לי ספק שהייתה כאן מחשבה עמוקה. יכלו הרי להוריד אותו בשיטות אחרות. נשיא ארה"ב רצה שהמצוד יסתיים בדו קרב בין לוחם קומנדו אמריקאי לבן לאדן ולא בהפצצה מהאוויר".

רא"ל גדי איזנקוט בביקור בתרגיל חטיבת השריון 401, 23 ביולי 2015. דובר צה"ל
"ערך הקומנדו בעלייה. מה גם שאתה לא נלחם בעשורים האחרונים עם צבאות סדירים, אלא מול גרילה"/דובר צה"ל

אביטל מעריך כי על אותו משקל הוחלט במלחמת לבנון השנייה להטיל על מפקד חטיבת עציון בעבר אלוף ניצן אלון, שהיה גם מפקד סיירת מטכ"ל וכיום ראש אגף המבצעים במטכ"ל, את הפיקוד על מבצע "חד וחלק" במהלכו פשטו לוחמי סיירת מטכ"ל ושלדג על מרפאה של ארגון חיזבאללה בבקעת הלבנון במלחמת לבנון השנייה, כדי לייצר מורא והלם, לאסוף מידע מודיעיני ואולי גם להביא שבויים בעלי ערך. הכוחות הרגו כעשרים מחבלי חיזבאללה ולקחו בשבי מספר אזרחים ששוחררו מספר שבועות לאחר מכן. אביטל, חבר כנסת לשעבר: "שלחו את ניצן אלון למבצע כדי להראות שאנחנו יודעים לעשות את זה. אחד על אחד. בעומק. אבל יחד עם זאת זו הייתה יוזמה מקומית, ולא החלטה של מפקדה מסודרת שראתה לנכון לעשות את זה עוד לפני שהחלה המלחמה".

כדי להבין את מהות השינוי בתפישה הצה"לית, ציין ד"ר אביטל את מבצע החילוץ הכושל של בני הערובה האמריקאים מהשגרירות באיראן בשנת 1980. המשימה הוטלה על כוח 'דלתא', אחת מהיחידות המיוחדות של צבא ארה"ב שנכשלה עוד בדרך לביצוע המשימה. רפאל איתן, איש קהילת המודיעין בעבר ומומחה בטרור, סיפר השבוע: "הרעיון של הקמת חטיבת קומנדו החל עוד בימים בהם עסקנו בפירוק הפלמ"ח. גרעין המפקדים שכלל אותי ובין היתר את האלוף אסף שמחוני חשבו שצריך להפוך את הפלמ"ח ליחידות קומנדו תחת חטיבה ומאוחר יותר לאוגדה. לימים כראש המטה ללוחמה בטרור במשרד ראש הממשלה הייתי בקשר עם יחידות ללוחמה בטרור זרות ואחת מהן הייתה 'דלתא' האמריקאית. הם ביקרו בארץ ואני ביקרתי שם. אחרי הפעולה באיראן ישבתי עם מפקדי היחידה אצלם. הם סיפרו על תמונת הקרב. היו בה מספר טעויות. לא מפקדי היחידה היו אשמים. אלא התערבות מלמעלה של הנשיא תוך כדי הפעולה. אני השארתי את המלצותיי".

אחת המסקנות הברורות בתחקירים שנעשו לאחר מכן הייתה להקים מפקדת הכוחות המיוחדים בארה"ב. לימים נקראת המפקדה: SOCOM (SPECIAL FORCES COMMAND). "חד משמעית אני מברך על הקמת חטיבת קומנדו", מוסיף איתן, "רק חשוב לי להגיד שלו הייתה לנו אוגדת קומנדו על כל מה שמשתמע מכך במלחמת יום הכיפורים פני המלחמה היו שונים לחלוטין".

קומנדו צהל. דובר צה"ל
"לא מדובר במברג עם ראש אחר", אומר קצין בכיר בעוצבת האש, "זה מהלך שהוא לא פחות מדרמטי"/דובר צה"ל
בצה"ל לא היה היגיון פעולה מיוחד בחירום ליחידות כמו מגלן, אגוז, רימון ודובדבן, והדרג הבכיר בצבא התייחס אליהם כאל גדודי חי"ר רגילים מבלי להבליט את היתרון היחסי שטמון בהן. מבצע צוק איתן היווה רגע מכונן כשהיחידות קיבלו משימות כשאר הגדודים

עדיין לא חלפה שנה מאז ההקמה, ובצה"ל ממהרים להבהיר כי מדובר בתהליך ארוך. למטה הכללי ברור כי מלחמה יכולה לפרוץ בכל רגע וההחלטה על הקמת החטיבה תעמוד במבחן האש. "כשאתה אומר קומנדו אני חושב על מהלכים מאוד יצירתיים וממוקדים, שבין היתר ישברו את רוח הלחימה בצד השני", מסביר ד"ר אביטל ומוסיף, "לשם כך אתה צריך לשמור על מומנטום בהפעלה. מתי ואיך. לא לדשדש. תהיה חייב לפעול מהר. לבצע תנועה מהירה וזה בדיוק קומנדו. כוח גמיש שיודע לפעול מעכשיו לעכשיו. לכך צריך לבנות את החטיבה. אני זוכר כשהייתי מפקד סיירת מטכ"ל עשינו לפחות תרגיל גדודי אחד, למרות שתמיד ביחידה פעלו בצוותים קטנים. למה? הצהרת כוונות. במידה שנדרש לפעול כוח גדול".

בצה"ל לא היה היגיון פעולה מיוחד בחירום ליחידות כמו מגלן, אגוז, רימון ודובדבן, והדרג הבכיר בצבא התייחס אליהם כאל גדודי חי"ר רגילים מבלי להבליט את היתרון היחסי שטמון בהן. מבצע צוק איתן היווה רגע מכונן כשהיחידות קיבלו משימות כשאר הגדודים. כעת, משנכתבה תורת הפעלה מיוחדת לחטיבת קומנדו, בהשראה של צבאות זרים ופעולות מיוחדות שבוצעו בצה"ל במערכות השונות, מונח כעת כלי נוסף על שולחן המטה הכללי שלא היה בארגז הכלים עד כה. "לא מדובר במברג עם ראש אחר", הסביר קצין בכיר בעוצבת האש, "זה מהלך שהוא לא פחות מדרמטי. מבלי לציין אילו יכולות נוספו ואני לא מדבר על יוזמות מקומיות ונקודתיות של יחידות כאלה ואחרות".

מפקד סיירת גולני ד"ר גבי סיבוני שכיום מנהל את תכניות המחקר של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתחום הצבא והאסטרטגיה, חושב שצה"ל צריך להכין את עצמו לא רק לפעולות בחזית אלא בעיקר בעומק, וחטיבת הקומנדו צריכה להוביל רעיון הפעולה של תחילת המלחמה במרכזי הכובד של חיזבאללה ולא בהכרח בגבול.

"הקליפה הקשה של האויב היא בחזית. היא קשה יותר מהמעגל הפנימי", מסביר אל"מ במיל' סיבוני ומוסיף, "בספר 'חיילים היינו וצעירים' מתואר קרב עקוב מדם באמצע שנות השישים במלחמת וייטנאם. במהלכו גדוד מהצבא האמריקאי פושט על עמק בו ממוקמת חטיבת חי"ר מצבא צפון וייטנאם, בת אלפי לוחמים. תוך זמן קצר התפתח קרב קשה. הגדוד כמעט נמחק אבל המג"ד נשאר לספר על מה שהתחולל שם. מהלך מדהים לאופן שבו כוח פושט פנימה לתוך שטח האויב ומביא אתו את ממד ההרתעה. כולנו הרי זוכרים איך מלחמת יום הכיפורים נפתחה ולא בהכרח מה היו המהלכים מעוררי ההשראה שבוצעו מאוחר יותר. לכן חשוב להגיד את זה בקול רם. הרבה תלוי בשאלה: איך נפתח את המלחמה הבאה".

תרגיל חטיבת כפיר קומנדו, מרץ 2014. דייב בוימוביץ'
חטיבת הקומנדו צריכה להוביל רעיון הפעולה של תחילת מלחמה במרכזי הכובד של חיזבאללה ולא בהכרח בגבול/דייב בוימוביץ'
"השאלה היא איך מגדילים את האפקטיביות של היחידה בפני עצמה, ואיך השלם גדול מסך חלקיו באמצעות אותן יכולות", שיתף קצין בכיר בדילמות שהתעוררו עוד בשלבי ההקמה, "למפקדת חטיבת הקומנדו יש היגיון אחר, ולכן בין היתר יהיה להם חיבור לטכנולוגיה מתקדמת"

בשיח הפנימי שבוצע בתוך חטיבת הקומנדו הועלו פעולות שביצעה יחידת שלדג בסוף שנות ה-90 במבצע "ענבי זעם". שלדג חדרה לעומק שטח האויב וקיבלה על פועלה את צל"ש הרמטכ"ל.

הקצין הבכיר בעוצבת האש הסביר כי היגיון הפעולה של חטיבת הקומנדו בעתיד נשען על קביעת הרמטכ"ל במסגרת התכנית הרב שנתית להגדיל את היוזמה המבצעית בצבא, ולשם כך נדרשת החטיבה לעסוק בפיתוח הכוח, לשרטט היגיון מבצעי שונה לחלוטין מחטיבות חי"ר קלאסיות.

"השאלה היא איך מגדילים את האפקטיביות של היחידה בפני עצמה, ואיך השלם גדול מסך חלקיו באמצעות אותן יכולות", שיתף הקצין הבכיר בדילמות שהתעוררו עוד בשלבי ההקמה, "למפקדת חטיבת הקומנדו יש היגיון אחר ולכן בין היתר יהיה להם חיבור לטכנולוגיה מתקדמת. מותאמת למשימות שלהם בחירום. לדוגמה, יש להם חיבור ליחידת יפתח (יחידה העוסקת בפיתוח אמצעי לחימה מיוחדים, א"ב) וכשמדובר באמל"ח חדש מדובר בגורם מכפיל כוח. התחום המודיעיני בחטיבת הקומנדו הוא חזק מאוד ומקבל משאבים ושיתופי פעולה יוצאי דופן, נגזרת מהמשימות".

בזרוע היבשה מביטים בהשתאות על מה שמתחולל בחטיבת הקומנדו. מפקדי היחידות, שעד אתמול נאבקו על יוקרה ומעמד זו מול זו בשגרה ובחירום, יושבים כיום סביב שולחן אחד, מעבירים ידע מבצעי ותובנות. "הצבא מצפה שהסינרגיה הזו בין היחידות לא תסתכם רק בתוך החטיבה אלא תשפיע על צבא שלם. אנחנו נראה את זה כשהלוחמים יהפכו לקצינים, חלקם יחזור לחטיבה וחלקם ייצא לחטיבות אחרות", אמר הקצין הבכיר והוסיף, "אנחנו חרדים לשמור על עצמאות היחידות המיוחדות ועל מורשת הקרב שלהן. חשוב לנו מאוד לשמור על גאוותן. אנחנו רוצים גם לשמור על החוצפה החיובית שלהן, ככאלה שחושבות ומעיזות, יצירתיות, כקטר שבא עם רעיונות . בעיניי זה יגדיל את עוצמתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully