וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אב לנער שנרצח וסורב על ידי חברות הביטוח: "מנצלות את השכול"

דב גיל-הר

10.3.2016 / 11:55

החברות המבטחות תלמידים מסרבות לשלם פיצויים למשפחות נרצחים, משום שלטענתן רצח הוא דבר שניתן לצפות ואינו עומד בקריטריון של תאונה. איציק מואטי, שבנו נדקר למוות ב-2012 לאולפן וואלה! NEWS: "הכסף הזה חשוב לנו להמשיך הלאה". ח"כ שמולי: "אבסורד ומזעזע"

צילום: דוד קורן עריכה: ניר חן

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת דנה השבוע בסירובן של חברות הביטוח לשלם למשפחות של ילדים שנרצחו – נושא שהוצף לאחר שנדחתה תביעתם של הוריה של הנערה שירה בנקי, שנרצחה במצעד הגאווה בשנה שעברה, לקבל תשלום מביטוח התלמידים של בתם. איציק מואטי, אביו של אורגיל מואטי, שנרצח בידי נערים ברחובות ב-2012, בהיותו בן 17, מאשים את חברות הביטחון בניצול המצב הנפשי הקשה של ההורים. "החברות מתעלמות ומנצלות את השכול והחושך שיש לנו לכל החיים", אמר מואטי בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "צריך להילחם בזה".

כלל תלמידי ישראל מבוטחים בביטוח תאונות אישיות, התקף גם מחוץ לשעות הלימודים וגם במקרה של מוות. על פי החוק, תאונה מוגדרת אירוע פיזי חיצוני, גלוי לעין, בלתי-צפוי, הגורם לנזק גופני. אלא שחברות הביטוח טוענות כי רצח אינו שקול לתאונה, משום שיש יד מכוונת מאחוריו ועל כן ניתן היה לצפות אותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שום דבר לא יפצה על האובדן". אורגיל מואטי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שום דבר לא יפצה על האובדן, חברות הביטוח לא מתייחסות אלינו בכלל, ורק דרך הסיוע של משרד המשפטים שמעתי שמגיע לנו פיצוי, קודם לא ידעתי על זה", הוסיף מואטי. "הגשתי טפסים, ושלוש שנים אף אחד לא דיבר איתנו. אחרי שלוש שנים תבעתי את חברת הביטוח 'כלל', והם אמרו שלא שמעו על המקרה וביקשו דחייה. הם רוצים להוציא את הנשמה, ושאוותר".

מואטי סיפר כי הוא חבר בארגון משפחות של נרצחים ונפגעים ומכיר סיפורים רבים דומים של משפחות ש"נסחטות", לדבריו, על ידי חברות הביטוח שלא משלמות. "יש כאלה שצריכים את הכסף להנצחה ויש כאלה שצריכים בשביל אוכל במקרר", הוסיף. לדבריו, חברות הביטחון "רומסות" את המשפחות באולמות בית המשפט. "במהלך המשפט הם אומרים שהילד היה חלק מאירוע פלילי ושהוא עבריין ולא מגיע לו פיצוי. זה מוריד אותנו למטה. לכל האחראים אני קורא לעזור לנו, אני קצין בכיר בצה"ל ואנחנו לא פושעים. אנחנו תורמים למדינה ומשלמים מסים בדיוק כמו כל משפחה נורמטיבית. הכסף הזה חשוב לנו להמשיך הלאה וזה לא רק המקרה הפרטי שלי, אלא כל המקרים הדומים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) מלווה את הנושא מאז המקרה של בנקי, וממשיך להעלות אותו לסדר היום ולפעול כדי לשנות את המצב. "הפרטים ממקרה למקרה אמנם משתנים, אבל מה שלא משתנה בחברות הביטוח זה שברגע שהן צריכות לעמוד בהתחייבות כלפי המבוטחים הן מתחמקות ושולפות את האותיות הקטנות", אמר לאולפן וואלה! NEWS. "מה שהיה במקרה של בנקי, שאם נער נרצח – מבחינתם זה משהו שהוא יכול לצפות אותו, באופן מעוות, ואין מקום להגדיר את המקרה כתאונה ולפצות את המשפחה. זה אבסורדי ומזעזע לעשות את זה למשפחות שכולות".

"הטענות שלי הן למשרד החינוך ולממונה הביטוח שאמור לשמור על המבוטחים", המשיך ח"כ שמולי. "צריך לשמור על המבוטחים מפני האינטרסים של מערכות הביטוח. הממונה שוב ושוב מתייצב לימין חברות הביטוח". שמולי קרא לשר האוצר משה כחלון להתערב. "האגף שלו עושה מה שהוא רוצה. לא נרתע מלהסתכל בעיניים של משפחות שכולות ובתוך האותיות הקטנות להכשיל אותם. אנחנו לא נוותר, זה היה בשולחן הוועדה ויהיה בשולחן עד שנפתור את זה".

שירה בנקי, ההרוגה מהפיגוע במצעד הגאווה בירושלים. אוגוסט 2015. באדיבות המשפחה
הנושא הוצף לאחר שהוריה סורבו. שירה בנקי, שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים/באדיבות המשפחה

"החברות רומסות אותנו באולמות בית המשפט", המשיך מואטי. "במהלך המשפט הם אומרים שהילד חלק מאירוע פלילי ושהוא עבריין ולא מגיע לו פיצוי. זה מוריד אותנו למטה. לכל האחראים אני קורא לעזור לנו, אני קצין בכיר בצה"ל ואנחנו לא פושעים. אנחנו תורמים למדינה ומשלמים מיסים בדיוק כל משפחה נורמטיבית. הכסף הזה חשוב לנו להמשיך הלאה וזה לא רק המקרה הפרטי שלי, אלא כל המקרים הדומים. גם נרצחי הבר נוער ומצעד הגאווה, כולם נפגעים כאן. אני בא ואומר - מי שאחראי, אם זה שר האוצר או כל גורם אחר בממשלה, תעזרו לנו".

מחברת "כלל ביטוח" נמסר: "החברה פועלת בהתאם להוראות הדין ובכפוף לתנאי הפוליסה. במקרה של תאונות תלמידים אנו בוחנים כל מקרה לגופו, ומאשרים את המקרה רק אם הוא עונה על הגדרת תאונה כהגדרתה בפוליסה ובהתאם לפרשנות בית המשפט העליון להגדרה זו".

עוד נמסר כי "בנוגע למקרה של שירה בנקי - הפנייה נבדקה ואושרה לתשלום כבר בתאריך ה-31 בינואר. כמו כן, בשיחות עם עורכת הדין המייצגת לא ניתנו בשום שלב תשובות מהנוסח אותו אתם מצטטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully