וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידידה של ישראל שהפסיקה לשתוק בנושא ההתנחלויות

10.3.2016 / 0:45

ראש ממשלת קנדה הקודם הגדיר את נתניהו כחבר אישי וקרוב ונמנע מביקורת פומבית על ירושלים, אך מחליפו טרודו אימץ קו נוקשה יותר. "ישראל חברה, אך לא נהסס לדבר על דברים מזיקים שהיא עושה"

מערכת וואלה!

קנדה נחשבה בשנים האחרונות לאחת המדינות הידידותיות ביותר לישראל בעולם, תחת שלטונו של ראש הממשלה השמרני סטיבן הרפר, שהגדיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו כחבר אישי וקרוב. ואולם, בעקבות הבחירות שהתקיימו במדינה לפני כמה חודשים, ובהן עלתה לשלטון המפלגה הליברלית, נראה כי המדינה הצפון-אמריקנית משנה כעת את הקו שלה כלפי ירושלים ומאמצת טון ביקורתי יותר בנושא ההתנחלויות.

לפני ארבעה חודשים, זמן קצר לאחר שהממשלה החדשה בקנדה החלה למשול, דווח בוואלה NEWS כי בישראל מודאגים משינוי גישה מצד קנדה כלפי ישראל. ביום שני התקבל סימן ברור נוסף לכך שיש סיבה לדאגה, כאשר ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, אמר בהופעה פומבית כי ארצו מתכוונת להיות ביקורתית יותר כלפי "ההתנחלויות הבלתי-חוקיות", כמו גם כלפי "מהלכים ישראלים שחוסמים את תהליך השלום".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בנאום בפרלמנט, פברואר 2016. רויטרס
לא חוסך מישראל. ראש ממשלת קנדה טרודו/רויטרס

טרודו דיבר בפני אזרחים קנדים ב"אסיפת עם" שאירגן האתר "האפינגטון פוסט", ונשאל על ידי אחד הנוכחים בקהל אם ממשלתו מתכוונת להמשיך את הקו הפרו-ישראלי המובהק של ממשלת הרפר או לנקוט מדיניות חדשה כלפי ישראל. בתשובה אמר ראש הממשלה הקנדי: "ישראל היא חברה ובת-ברית שיש לה בנושאים רבים ערכים המשותפים לקנדה. עם זאת, אנחנו לא נהסס לדבר על דברים מזיקים שהיא עושה, כמו ההתנחלויות הבלתי-חוקיות".

עוד הוסיף טרודו כי "יש זמנים בהם אנחנו לא מסכימים עם בעלי הברית שלנו, ואנחנו לא נהסס לומר זאת בקול רם. זה משהו שחברים צריכים לדעת לעשות". מאידך, טרודו הדגיש כי קנדה תמשיך להתנגד לצעדים אנטי-ישראליים מובהקים באו"ם, שכן לדבריו "דמוניזציה ודה-לגיטימציה כלפי ישראל לא יעזרו להגיע לפתרון שתי המדינות שבמסגרתו קמה מדינה פלסטינית עצמאית ודמוקרטית לצד ישראל".

דבריו של ראש ממשלת קנדה בנושא הישראלי מהווים שינוי מהקו שהוביל קודמו בין השנים 2005 ו-2015, שבמהלכן נמנע מלהביע ביקורת פומבית על ישראל. כאשר הרפר ביקר בירושלים ב-2014, הוא הבהיר כי גם אם יש לו ביקורת בנושא ההתנחלויות, הוא ישמיע אותה בשיחה פרטית עם ראש הממשלה נתניהו בלבד, ולא בפומבי אל מול התקשורת. כאשר נשאל על ידי עיתונאים מדוע זה הקו שלו, נחלץ נתניהו להגנתו ואמר כי בשיחה האישית ביניהם הרפר אכן השמיע ביקורת מסוימת.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר, ספטמבר 2012. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
היו חברים קרובים. נתניהו והרפר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

טרודו, לעומת זאת, אינו מהסס להשמיע את הביקורת הזו שלא בחדרים סגורים. בירושלים מודעים לכך שגם שר החוץ שלו, סטפן דיון, שותף לקו של ראש הממשלה החדש. לפני כחודש הוא גינה את האלימות הפלסטינית נגד ישראל, אך במקביל גינה גם את ההתנחלויות ואמר כי הן פוגעות ביכולת להגיע לפתרון צודק. השר דיון אף אמר במועד השבעתו לתפקיד כי קנדה תנקוט בקו מאוזן יותר כלפי ישראל במסגרת הממשלה הנוכחית.

אוטווה שינתה את עמדתה גם בנושא האיראני. בעוד ממשלת הרפר השמרנית הייתה ספקנית מאוד כלפי הסכם הגרעין עם טהראן, הרי שהממשלה הליברלית הנוכחית תומכת בשיפור היחסים עם עמה. טרודו התייחס לכך ביום שני ואמר כי "קנדה שולחת את המסר הנכון בנושא איראן. הסכם הגרעין הוא צעד מצוין לצמצום השאיפות הגרעיניות שלהם". הוא הבהיר כי היה מעוניין לראות את קנדה פותחת מחדש את השגרירות שלה בטהראן, אך הדגיש כי יעבור זמן עד שזה יתאפשר, שכן שיקום היחסים בין המדינות נמצא רק בתחילת הדרך.

(עדכון ראשון: 22:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully