וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאותגרים פלומאית

16.11.2000 / 21:05

המסרק נתקע להם רק בכרית והם שמים ג'ל רק בעוגה; למרות שמראה הראש המגולח הפך לאופנתי, אין מנוס מלהודות: רוב הגברים היו מעדיפים להישאר עם השיערות על הראש; ההקרחה: עכשיו כבר יש ניצוץ של תקווה; ונשים - גם אתן צריכות להיות מודאגות

מאת מוטי גל

זה מתחיל עם כמה שערות על הכרית. זה ממשיך עם קשרים על המסרק. ההכרה החלקית באה כשעם בוא האביב פתאום מגלים שיזוף קל בפדחת. שלב כמעט הכרחי הוא ניסיון ההסוואה: השיער מאריך, אבל הנסתר רב על הגלוי. ברגע שאתה מבחין בראי במישהו שמזכיר יותר מידי את צביקה פיק, בא רגע האמת: אתה קירח. למרות האופנתיות שבקרחת בשנים האחרונות, מתחת למבט הזחוח מסתתר פעמים רבות תסכול גדול מאובדן הנעורים.

התקרחות גברים, ובשמה הרפואי: Alopecia Genetica, היא לרוב נטיה משפחתית. חוקרים עדיין אינם יכולים להצביע בבירור על מיקומו המדוייק של הגן האחראי להקרחה, אולם ברור מעל לכל ספק כי מירב המקרים נובעים מכרומוזום "נגוע" העובר מההורים לילדם. אותו גן קלוקל גורם לזקיקי השיער להיות רגישים להורמון הגברי, טסטוסטרון. כשעולה רמת ההורמון הגברי, לאחר תום תקופת ההתבגרות המינית, לרוב בגילאי 20 ומעלה, עולה גם רגישות זקיקי השיער: הם הופכים אט אט לדקים יותר עד שנושרים כליל.

בדרך כלל, תחילה נושרות השערות בקדמת הראש, ובאותה עת מידלדלות השערות במרכז הראש. אצל חלק מן הגברים סופם של שטחי הקרחת להיפגש. לא רק גברים סובלים מהבעיה: אחוז קטן מהנשים עשוי לאבד את השיער, אך בתהליך איטי ובלתי אחיד. אצל נשים רבות קיימת נשירה בחודשים שלאחר הלידה, אך עם הזמן השיער חוזר וגדל.

לעיתים נדירות, נובעת ההתקרחות לא בשל תורשה, אלא ממחלה חמורה, כמו מחסור בברזל, בעיה בבלוטת התריס, זיהומים, סרטן ועוד.

עד לא מכבר, הדבר הטוב ביותר שיכלה האנושות לעשות לנוכח ההתקרחות, הוא להשלים עם קיומה. אולם בשנים האחרונות מנסים לפתח פתרונות לבעיה, מעבר לגילוח הראש המקובל וחבישת משקפי שמש בדרך ל"אומן 17".

תרסיס, גלולה וגם ניתוח

התכשיר הוותיק מכולם הינו ה"מינוקסידיל". התרופה שימשה במקור להורדת לחץ דם, והתגלתה במפתיע לאחר שמטופלים החלו להתלונן על צמיחת שיער כתופעת לוואי. חברות התרופות החליטו כמובן לנצל את תופעת הלוואי הזו. התרסיס המכיל 3-5 אחוז של המרכיב הפעיל, ומשווק על מדפי בתי המרקחת, בלא מירשם רופא. הוא יעיל לכ-30 אחוזים מהמשתמשים בלבד, מצמיח שיער דק, עולה הרבה כסף וכרוך בפעילות לא ממש נעימה: ריסוס הראש ומריחת הנוזל על הקרקפת.

הבשורה האמיתית הגיעה בקיץ האחרון: גלולה חדשה בשם "פרופסיה" הסתערה על המדפים. הגלולה מעכבת את ההורמון הגברי דהידרו-טסטוסטרון באיזור הקרקפת, מבטיחה לעצור את נשירת השיער, ואף להצמיחו מחדש אצל אחוז ניכר מהמשתמשים. התוצאות החיוביות שדווחו במחקרים הקליניים שנעשו מראים על עידן חדש במלחמה בתופעה. התרופה אושרה גם על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי, הידוע בקשיחותו הרבה.

עם זאת, לא הכל ורוד: ראשית, התרופה יקרה מאוד ונמכרת בארץ רק במרשם רופא. שנית, היא עשויה לגרום לאימפוטנציה קלה, אם כי לא מדובר בסיכון רב או בלתי הפיך.

ויש כמובן את הפתרונות הישנים: ניתוח השתלת השיער. ניתוח כזה החל בבית החולים "אלישע" בחיפה והתפשט במהרה לבתי חולים רבים ברחבי הארץ. במהלך הניתוח נלקחות קבוצות שיער מאיזור העורף ומושתלות בקדמת הראש. עם זאת, הניתוח יקר, יש סיכוי שיישארו צלקות והתוצאות לא תמיד מדהימות.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully