וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלת פנים קטלנית: סגן נשיא ארה"ב נחשף לחוסר האונים של ישראל

9.3.2016 / 9:26

עם הגעתו של ביידן לישראל, התרחשו בזה אחר זה שלושה פיגועים בהם אחד ביפו במרחק מאות מטרים ממנו. יום הדמים האיר באור מגוחך את הדיון על הסיוע הביטחוני שלשמו הגיע: ממשל אובמה מציע טכנולוגיות בעשרות מיליארדי דולרים, בעוד ישראל לא מתמודדת עם בני 16 שדוקרים בסכין

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: טל רזניק

(סגן נשיא ארה"ב, אמש ביפו: "מחויבים לביטחון ישראל")

ביקורו בישראל של סגן נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נפתח אמש (שלישי) עם תזכורת כואבת לכך ש"אינתיפאדת הבודדים" לא הולכת לשום מקום. ב-24 השעות שקדמו להגעתו של ביידן, התקשורת משני צידי האוקיינוס עסקה בשערוריות-זוטא שעמדו להעכיר את אווירת הביקור, כגון חוסר התיאום הסדרתי בין לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הלבן, או הדלפה לא ברורה על רצונו של הנשיא ברק אובמה "לחדש את תהליך השלום". נראה היה שאלה גם הנושאים שיעמדו במוקד שיחותיו של ביידן עם נתניהו פה בארץ, אבל אז התרחשו בזה אחר זה שלושה פיגועים, ממש עם נחיתתו של סגן הנשיא בישראל, ושינו לחלוטין את התמונה.

הפיגועים בפתח תקווה ובירושלים היו גרועים מספיק כ"קבלת פנים" לביידן, אבל היה זה דווקא הפיגוע ביפו שהצליח לזעזע אותו ואת מלוויו, משתי סיבות עיקריות: ראשית, הדוקר השתולל ברחובות בה-בשעה שביידן עצמו היה בפגישה בדרום יפו עם הנשיא לשעבר שמעון פרס. שנית, כי הנרצח בפיגוע הוא תייר אמריקני - פעם ראשונה זה כמה שבועות שאזרח ארצות הברית נופל קורבן לפיגוע פלסטיני בישראל. העיתוי לא יכול היה להיות אומלל יותר עבור הממשל בוושינגטון.

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והנשיא לשעבר שמעון פרס, מרכז פרס לשלום ביפו. 8 במרץ 2016. מאצ'י הוף
פרס וביידן, אמש/מאצ'י הוף

את התכניות להתנעת המשא ומתן וחידוש תהליך השלום, שהבליחו לרגע בפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל", ביידן יכול להשאיר הבוקר במלון. בפגישה שלו עם ראש הממשלה נתניהו בירושלים, הוא ישמע בעיקר על ההסתה הפלסטינית (נתניהו עשוי גם להקרין לו סרטון קצר בנושא) ועל חוסר נכונותו של אבו מאזן לשוב לתהליך המדיני. ג'ון קרי, שר החוץ הפעלתן של אובמה, היה פה לפני כמה חודשים וקיווה גם הוא לשכנע את נתניהו ואבו מאזן שדווקא בגלל התחדשות הטרור, הם חייבים לחזור למשא ומתן. זה לא הצליח לקרי, ואין סיכוי שזה יצליח לביידן, במיוחד אחרי מה שקרה אתמול בערב בשלוש זירות הפיגוע השונות.

מצד שני, הביקור מאיר באור מעט מגוחך גם את הנושא השני שביידן תכנן לדבר עליו עם נתניהו - חבילת הסיוע הביטחוני החדשה שארצות הברית מציעה לישראל. ממשל אובמה מציע לישראל עשרות מיליארדי דולרים וטכנולוגיות מתקדמות, בשעה שכוחות הביטחון מתקשים להשתלט על אינתיפאדה שבמרכזה עומדים נערים בני 16 היוצאים חמושים בסכין לדקור יהודים. במערכת הביטחון אומרים באופן עקבי שכדי לעצור את גל הפיגועים, דרוש שינוי באווירה ברחוב הפלסטיני - וכולם מבינים ששינוי כזה לא יושג באמצעות הרחבת הארסנל האווירי של ישראל או הכפלת תקציב הביטחון שלה.

זירת פיגוע דקירה בפתח תקווה. 8 במרץ 2016. ראובן קסטרו
זירת הפיגוע בפתח תקווה, אתמול/ראובן קסטרו

אחרי פגישתו עם נתניהו, צפוי ביידן לפגוש גם את הנשיא, ראובן ריבלין, ולאחר מכן בשעות הערב הוא ימשיך לרמאללה, שם תתקיים פגישה בינו לבין אבו מאזן. הציפיות לגבי ביקורו של סגן הנשיא ברמאללה נמוכות עוד יותר מהציפיות בנוגע לביקורו בירושלים. ביידן ידגיש בפני אבו מאזן שארצות הברית מתכוונת להמשיך לתמוך כלכלית ברשות הפלסטינית ובמנגנוני הביטחון שלה, אבל שחשוב להקפיד כי אותם מנגנונים ימשיכו לסכל פיגועים ולעבוד בתיאום עם ישראל, ולא יהפכו לחלק מגל הפיגועים באופן שיוביל להסלמה חמורה נוספת בשטח. ייתכן שיתבקש להעביר מסרים כלשהם מנתניהו לאבו מאזן ובחזרה, אבל הסיכוי למצוא בעת הזו נוסחה ששני המנהיגים יוכלו להתחייב אליה, במצבם הפוליטי הרעוע, שואף לאפס.

במוקדם או במאוחר צפויה התערבות בינלאומית

עבור ביידן עצמו, האירועים הטראגיים של אתמול עשויים דווקא להתברר כהזדמנות פוליטית. סגן הנשיא נמצא בישראל יחד עם משפחתו, בביקור שההצדקות הרשמיות לקיומו אינן לגמרי ברורות, ויש החושדים ששהותו כאן היא בפועל חלק ממסע הכנות לאפשרות שיצטרף בחודשים הקרובים למרוץ לנשיאות.

ביידן חווה כעת על בשרו את ההתמודדות הישראלית עם הטרור

אם זה אכן המצב, הרי שביידן יחזור לוושינגטון עמוס בסיפורים מחממי לב על השעות הקשות שבילה בישראל, בשעה שהטרור היכה במרחק של כקילומטר בלבד מהמקום שבו נועד עם פרס. בדומה לביקורו של ברק אובמה כמועמד דמוקרטי לנשיאות בעיר שדרות ב-2008, ביידן חווה כעת על בשרו את ההתמודדות הישראלית עם הטרור, וגם אם בסופו של דבר הביקור הנוכחי יתברר כביקור פרידה ולא כביקור התנעה, זו חוויה שתישאר איתו להמשך חייו.

בזמן שביידן שהה ביפו והתעדכן על הפיגוע המתרחש בקרבתו, המשיכה המתיחות המדינית שקדמה לביקור ליצור עניין בוושינגטון. דובר הבית הלבן אמר בתדרוך היומי לכתבים כי ארצות הברית אכן עשויה "לשקול" מהלכים בנושא הישראלי-פלסטיני במועצת הביטחון של האו"ם, אך לא סיפק פרטים נוספים. בישראל אמנם מעריכים שיעברו עוד חודשים רבים עד שמהלך במועצת הביטחון יבשיל, אבל בהנחה שהאינתיפאדה תמשיך להסלים, ושביקורים כמו זה של ביידן ימשיכו להעלות חרס, במוקדם או במאוחר צפויה התערבות בינלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully