וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירה ב"זמאן" יודעת שימיה במערכת ספורים: טורקיה מסוכנת לעיתונאים

דב גיל-הר

6.3.2016 / 17:14

עורכת "זמאן היום", היוצא לאור באנגלית, מצפה שיפטרו אותה בכל רגע עקב השתלטות המשטר על העיתון. "אני פוחדת, הכל יכול לקרות. יש עיתונאים שכבר נאסרו". בריאיון לאולפן וואלה! NEWS היא תקפה את האיחוד האירופי: "עמדתו מבישה ומאכזבת"

עריכה: ניר חן

העובדים של עיתון "זמאן", עיתון האופוזיציה הנפוץ בטורקיה שעליו השתלט המשטר בסוף השבוע, יודעים שהזמן שנותר עד שיפוטרו קצוב. לאחר שבית המשפט באיסטנבול אישר לרשויות להשתלט על המערכת ולהחליף את ההנהלה, סבגי אקרשצ'מה, העורכת הראשית של עיתון "זמאן היום" (today's zaman) - עיתון האח של העיתון הטורקי "זמאן" היוצא לאור באנגלית, מצפה שיפטרו אותה "בכל רגע".

בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, שנערך היום (ראשון) בעת שהייתה בביתה, סיפרה אקרשצ'מה כי הבוקר המשטרה לא נתנה לה להיכנס למשרדים, אז היא נאלצה לשוב על עקבותיה. "אני מתכוונת לחזור לשם בקרוב", הבהירה, למרות השתלטות המשטרה. עם עניין הפיטורים היא כבר השלימה, וסיפרה כי העורך האחראי של עיתון "זמאן" כבר פוטר, אבל היא לא מוכנה לקבל את רעיון העבודה בצוות שנתון לשליטת הממשלה. "אני מעדיפה להיות מובטלת", אמרה.

לקריאה נוספת בואלה! NEWS:
השופר החדש של ארדואן: העיתון שהולאם במהדורה אוהדת לשלטון
בעקבות ההשתלטות על העיתון: עימותים בין משטרת טורקיה למפגינים
משטרת טורקיה השתלטה על משרדי העיתון המתנגד לארדואן

משטרת טורקיה לאחר שהתפרצה למשרדי העיתון "זמאן" באיסטנבול, 5 במרץ 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
התפרצות המשטרה למשרדי העיתון/רויטרס, צילום: רויטרס

אקרשצ'מה סיפרה שהרשויות הודיעו כי "ישנו את הקו הרעיוני של העיתון, כך שאם העיתונאים יהיו מוכנים להתיישר לפי קו זה הם יוכלו להמשיך לעבוד, אך אם לא, הם ייאלצו להתפטר ויאבדו את כל הפיצויים ואת כל הזכויות שלהם". עוד הסבירה כי קיימת אי-בהירות לגבי מספר העיתונאים שיישארו במערכת כי "הרבה מאוד אנשים לא ירצו לאבד את הזכויות החוקיות שלהם באופן מידי".

אקרשצ'מה ציינה כי נוכחות המשטרה בבניין העיתון מורגשת מאוד. "יש נוכחות משטרתית מוגברת – בתוך הבניין, מחוץ לו ומסביב. העיתונאים שנמצאים בו כרגע לא יכולים להיות עצמאיים. יש עכשיו למעשה הוצאה לאור מקבילה לזו של העיתון עצמו", אמרה.

אתמול הפגינו כ-2,000 בני אדם מול משרדי העיתון באיסטנבול במחאה על ההשתלטות וצעקו כי "לא ניתן להשתיק את חופש העיתונות", אך אקרשצ'מה אמרה כי "רוב הציבור בכלל לא יודע מה קורה ב'זמאן', בגלל השתיקה התקשורתית". עוד הוסיפה כי "ערוצי הטלוויזיה לא מדווחים על ההפגנות ועל היקף האירועים, כך שלמעשה הציבור שרוי בעלטה בנוגע לכל מה קשור לעיתון. היא אף ציינה כי "רוב ערוצי הטלוויזיה נשלטים בידי הממשלה כרגע".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא אופתע אם ימצאו תירוץ מטופש כדי לרדוף אותנו", אקרשצ'מה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הממשלה הורגת עיתונים ביקורתיים על ידי השתלטות עליהם והחלפת ההנהלה והצוות. לאחר מכן, הקוראים עוזבים את העיתון, ובסופו של דבר העיתון מת ופושט רגל", תיארה אקרשצ'מה את שיטת ההשתקה של משטר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן. "אני פוחדת משום שהכול יכול לקרות. יש עיתונאים שכבר נאסרו, כך שזה לא יפתיע אם ימציאו תירוץ מטופש כדי לרדוף אותנו. אני כבר נתבעתי על ידי המדינה, קיבלתי מאסר על תנאי בגלל ציוצים של מישהו אחר, הערות שלו על ציוצים שלי. טורקיה היא גיהנום לעיתונאים כרגע", אמרה בגילוי לב.

אקרשצ'מה לא תולה את תקוותיה בארצות הברית ובמדינות האיחוד האירופי. "התרגלנו להצהרות האופייניות של האיחוד ושל ארצות הברית. הם תמיד מביעים דאגה ממה שקורה בטורקיה, אבל בגלל העסקה לסיום משבר הפליטים של האיחוד וטורקיה, האיחוד מוכן להתפשר על דמוקרטיה, לצערי. זו עמדה מבישה של האיחוד, ומאוד מאכזבת עבורי", אמרה. עם זאת, העירה כי "צריך לזכור שהמעורבות הבינלאומית כן מסייעת במידה מסוימת. ג'ו ביידן נפגש עם בני משפחתו של עיתונאי כלוא וזה עזר".

העיתון הטורקי זמאן במהדורה ראשונה מאז שהולאם ואוהדת כלפי השלטון, 6 במרץ 2016. טוויטר, צילום מסך
העיתון במהדורה ראשונה מאז שהולאם, אשר מעבירה מסרים אוהדים לשלטון, היום/צילום מסך, טוויטר
המשטרה בטורקיה משתמשת בגז מדמיע נגד המפגינים על ההשתלטות על העיתון "זמאן" באיסטנבול, 5 במרץ 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
המשטרה השתמשה בגז מדמיע ובזרנוקי מים לפיזור המפגינים, אתמול/רויטרס, צילום: רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully