וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריונות ברשת- ילדים נופלים קורבן למעשי אלימות מקוונים

יניב גלעדי

3.3.2016 / 9:49

פרקליטות מחוז דרום ומשרד החינוך שילבו כוחות במאמץ הסברה משותף בבתי ספר בדרום, במסגרת 'השבוע הלאומי לגלישה בטוחה באינטרנט'. כל ילד שני בישראל נופל קורבן לבריונות ברשת ולמרות העונשים הגבוהים שנקבעו בחוק, נראה כי אין תחליף להסברה מול עולם של טכנולוגיות המידע

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

ה'שבוע הלאומי לגלישה בטוחה באינטרנט' הוליד שיתוף פעולה יוצא דופן בתחום ההסברה בין עורכי דין ואנשי חינוך בדרום. הפרקליטים של שלוחת לכיש עברו השבוע בין עשרות בתי ספר, מתוך תחושת שליחות חינוכית ומול תופעת הבריונות ברשת – שהפכה בשנים האחרונות לאחד הגורמים המרכזיים בערעור תחושת הביטחון האישי של התלמידים.

כל ילד שני בישראל הוא קורבן לב?ריונות ברשתות החברתיות, כך עולה ממחקר שערכה המכללה האקדמית כנרת והתייחס לילדים בכתות ד'-ט'. הפצת תוכן בעל אופי מיני ברשתות החברתיות הינה עבירה פלילית שעונשה עד חמש שנות מאסר, אך הנתונים מוכיחים כי אין די בכך מבחינה הרתעית. מה שמרבית בני הנוער אינם יודעים הוא האחריות הפלילית שיש למעשים שלהם. רבים מהם חושבים שעצם היותם מתחת לגיל 18 פירושו שאינם נושאים באחריות פלילית, אבל אנשי משרד המשפטים הגיעו לכאן כדי להסביר להם את ההיפך. "אני מקבלת סרטונים כל הזמן, כל מיני תמונות שאני לא חושבת שמי ששלח אותן היה רוצה שיגיעו גם אליי", אומרת שירה, תלמידת כיתה י"א בדרום.
"כבר שמענו על המון מקרים שזה נגמר בסיפורים מזעזעים רק בגלל שטויות כאלה. חשוב להבין - מה אתה היית עושה אם זה היה קורה לך ? אם זה כבר הגיע אליך למרות שלא ביקשת פשוט תמחק את זה לא צריך להעביר את זה הלאה אין סיבה לא תורם לא עושה טוב גם איך זה מוציא אותך לא גיבור או משהו כזה", שירה מוסיפה.

כבר 47 שנה שרשת האינטרנט קיימת, ומה שהתחיל כפלטפורמה להעברה מאובטחת של מידע עבור אוניברסיטאות וצבא – הפך עם השנים למקור מידע ענק ומשנה עולמות לטובה, ויחד עם זאת - למקום מסוכן. אפילו, מסוכן מאוד עבור ילדים. אנשי חינוך טוענים כי הבעיה העיקרית בקרב בני הנוער היא קלות הדעת וחוסר המודעות לחומרת המעשים שלהם ברשת. חוסר המודעות לגבי התוצאות שעלולות לנבוע מהעברת הודעות או תמונות פוגעניות. אדווה עמיאל, יועצת בבית הספר באשדוד מעידה כי אפילו באמצע שיעור "יכולה להיות איזושהי הודעה או תמונה פוגענית שעברה בין התלמידים".
"בלחיצה אחת מאה איש מקבלים את התמונה וזה כמו אש בשדה קוצים", אומרת אדווה. "יום אחד הגיעה לידיי תמונה מאוד מטרידה של נערים צעירים באיזושהי תנוחה מאוד מינית , קשה לצפייה - והיא הטרידה אותי בתור אדם מבוגר ומנוסה. כשהתכנים האלה מגיעים לנוער בשלבי התפתחות ולמידה זה קשה, זו תמונה שהיא לא עוזבת את הדמיון". עו"ד טל אדיר-כהן מפרקליטות מחוז דרום מבקשת להעמיק את הידע בקרב התלמידים על האלמנט הפלילי הנלווה להפצת תכנית בוטים ברשת ומבקשת להדגיש כי "את העניין של 'נו נו נו' עברנו כבר ממזמן ואנחנו כנראה צריכים להתקדם בצורה מחמירה יותר".

"הפרקליטות מזהה את התופעה כתופעה שהולכת ומתרחבת וחשוב לנו מאוד להגביר את המודעות בקהל היעד הזה של קטינים", מוסיפה טל . "גם כדי להזהיר אותם שמעשה שבעיניהם הוא מעשה קונדס עלול להפוך אותם לעבריינים וגם שילמדו לשמור על עצמם ולהגן על עצמם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully