וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצהרות הישראליות נגד הקמת נמל בעזה - בעקבות דרישה מצרית

28.2.2016 / 10:30

לוואלה! NEWS נודע כי דבריו של אלוף מרדכי, לפיהם ישראל לא דנה עם אף גורם בנושא הנמל הימי ברצועה, מגיעים לאחר בקשה להבהרות מקהיר, המתנגדת למהלך. במקביל, ברצועה מזהירים: אם לא יוקם הנמל, הציבור יקרא לחמאס לפעול נגד ישראל

עריכה: ניר חן

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, צוטט בסוף השבוע בהרחבה באתר האינטרנט הסעודי "אילאף", באומרו כי לא מתקיים שום משא ומתן על הקמת נמל ימי בעזה או עבור עזה, ואם יתקיימו בעתיד מגעים בנושא זה, יהיה הדבר במסגרת הבנות והסכמים מול הרשות הפלסטינית בלבד. לנוכח העמדות החיוביות של חלק מהשרים בממשלה ואף של חלק מקברניטי צה"ל, מדובר בהצהרה מפתיעה למדי אך רחוקה מלהיות מקרית. לוואלה! NEWS נודע כי האמירות הישראליות באו בעקבות דרישה מצרית להבהרות בנוגע למשא ומתן עם ממשלת טורקיה, ושלל הדיווחים בכלי התקשורת הישראליים בדבר האפשרות של הקמת נמל ימי בקפריסין או באי מלאכותי.

אין זה סוד שמצרים מתנגדת בתוקף להקמת נמל ימי שישמש את רצועת עזה כל עוד חמאס ממשיך לשלוט בה. המצרים היו אלה שהובילו את הקו שהתנגד להסרת המצור במהלך ימי "צוק איתן", וממשיכים להוביל קו נחרץ שמונע גם את פתיחתו של מעבר רפיח לתנועת פלסטינים. הדרישות של קהיר חד-משמעיות, ולפיהן רק לאחר שהשליטה במעברי הגבול תימסר לידי הרשות הפלסטינית, מעבר רפיח ייפתח. גם באשר לנמל הימי, התנאי של המצרים ברור - העברת השליטה על הכנסת הסחורות לרצועה לידי הרשות הפלסטינית.

עוד כתבות בנושא:
אלוף מרדכי מכחיש: "אין מו"מ עם אף גורם על הקמת נמל בעזה"
מתרחבת ההסכמה בצה"ל להקמת נמל בעזה: "נדע להתגונן"
גורמים במערכת הביטחון: "התקדמות במו"מ בין ישראל לטורקיה"

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, בתדרוך כתבים וכלי התקשורת בעולם הערבי. אוקטובר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"מגעים בנוגע להקמת נמל ימי - רק במסגרת הבנות עם הרשות. מרדכי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בעקבות הדיווחים על האפשרות של הקמת נמל, התקיימו מגעים בנושא גם בין מצרים לרשות הפלסטינית, שמתנגדת אף היא למהלך שכזה. בעקבות השיחות הללו הועברו מסרים מקהיר לירושלים על התנגדותה למהלך, כל עוד שליטת חמאס ברצועה נמשכת. בנוסף, בימים האחרונים דווח בכלי תקשורת פלסטיניים על המשך פגישות התיאום הביטחוני בין ישראל והרשות ועל מפגש נוסף של מפקדי המנגנונים עם אלוף מרדכי. ייתכן שהנושא עלה גם בשיחות אלו.

אחד מראשי פתח, עזאם אל-אחמד, אף אמר שלשום כי הרשות מתנגדת להקמת נמל ימי או "רציף" בשטח הטורקי של קפריסין. הוא הדגיש כי ביכולתה של הרשות להכשיל כל מהלך להקמת נמל ימי לעזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אי מלאכותי בים מול עזה במרחק 4.5 ק?מ מהחוף, מודל שהוכן ע?י חברת נמלי ישראל, ינואר 2016. עמוד הפייסבוק של ישראל כץ, אתר רשמי
גם הרשות מתנגדת. הצעה לנמל ימי על אי מלאכותי לחופי עזה/אתר רשמי, עמוד הפייסבוק של ישראל כץ

בינתיים, ממשיכים בכירי חמאס בהצהרות לוחמניות בדבר ההכרח להקים נמל ימי בעזה לצד הצהרות אחרות, מרגיעות לכאורה, לפיהן הארגון אינו מעוניין במלחמה עם ישראל. אחד מראשי הארגון, חליל אל-חייה, אמר אתמול כי "הרצועה זקוקה לנמל ימי ורוצה בו, וסוגיה זו הובהרה גם לטורקים. לא תהיה 'הסרת מצור' מעל הרצועה ללא הקמת נמל ימי".

גם בכיר אחר בחמאס, שהתראיין בשבוע שעבר לעיתון "אל-חיאת", אמר כי ישנה התקדמות משמעותית בשיחות בין טורקיה וישראל, בעיקר בכל הקשור להקמת נמל ימי בעזה. פרשנים בעזה אמרו לוואלה! NEWS כי מתקבל הרושם שחמאס מייצר תקווה בציבור ברצועה לקראת שינוי של ממש. אולם הם הזהירו כי אם לא יתחולל שינוי שכזה, הרי שהדבר ייצר לחץ של הרחוב על חמאס לפעול, ובכלל זה גם במישור הצבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully