וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רצועת הביטחון" של חמאס: כך ארגון הטרור וצה"ל נערכים לעימות הבא

26.2.2016 / 17:20

"הם מרדימים את צה"ל, ובסוף יצאו מבטן האדמה ובהיקף גדול". חמאס בונה קו מוצבים על הגדר, ולוחמיו אוספים מודיעין. צה"ל מעריך שפני ארגון הטרור אינם למלחמה, ומנצל את השקט הזמני לתרגל תרחישי אימה שונים, לשפר את התיאום עם העורף ולשבש את מערכי הפיקוד של האויב

צילום: שי מכלוף עריכה: ניר חן

יום שישי, שעת צהריים. מוצב חמאס בין מחנה הפליטים אל בורייג' שבמרכז רצועת עזה לקיבוץ כפר עזה התעורר לחיים. באותן דקות נראה היה שיש בו רק תצפיתן אחד שאוסף מידע על פעילות צה"ל סמוך לגדר, אבל טרקטורון ועליו שני אנשי חמאס הגיעו עם אספקת מזון. סביב האוכל התרכזו שישה פעילים לפחות שיצאו מתוך המבנה החדש שהוקם במרחק מאות מטרים מגדר המערכת. הם לא נתנו לשריפת הררי הזבל הסמוכים להפריע להם. המוצב עשוי ממבנה טרומי, מעוטר בדגלים. בחמאס העדיפו להציב את המבנה במרחק של 300 מטרים מהגדר, במקום להעביר אותו לאחת מעשרות אלפי משפחות פלסטינים שנותרו ללא קורת גג אחרי מבצע צוק איתן. היקף הפעילים במוצבי חמאס שנבנים לאורך כל הקו גדל בהתמדה בחודשים האחרונים - סימן להתבססות הזרוע הצבאית של ארגון הטרור לאורך קו המגע.

גדר המערכת סביב עזה, פברואר 2016. ראובן קסטרו
מוצב חמאס 300 מטרים מהגדר/ראובן קסטרו

כעבור חצי שעה הגיע רוכב על סוס שנע סביב המוצב והתקרב אל גדר המערכת. הוא צפה, בחן את הפעילות של צלמי וואלה! NEWS, וחזר לאזור המוצב. עשרות אזרחים עמדו על הגבעה הסמוכה אל המוצב והתלבטו האם להתקרב אל הגדר ולהתחיל בהפגנה. שאריות הדגלים על הגדר הם יותר מרמז למה שהתחולל שם שבוע קודם לכן. צפונה משם כבר החלו הפגנות אלימות מול מעבר ארז והאזור. הפלסטינים החלו לדווח על פצועים מירי צה"ל.

נהג הטרקטורון החל בנסיעה והמשיך דרומה אל המוצב הבא. זמן קצר לאחר מכן ניתן היה להבחין באופנוע מתקרב שנע בציר מקביל לגדר. דומה מאוד לאופנועים שאיתר אל"מ מרדכי כהנא בפיר מנהרה במהלך מבצע צוק איתן, כשפיקד על בית הספר למפקדי כיתות ומקצועות החי"ר. פיר המנהרה שאיתרו לוחמיו של אל"מ כהנא תאם כמעט לעשרות הפירים הקודמים שאותרו עד אז, אך כשמפעיל הדחפור סימן שהגיע לחלל עמוק בקרקע, מיהרו המפקדים להציץ פנימה ונדהמו לגלות שבקצה המנהרה יש אופנועים מוכנים לפעולה. עד היום לא בדיוק ברור מה היה היעד המדויק של חוליית המחבלים שהתכוונה להשתמש בהם, אך בפיקוד דרום העריכו כי בכוונתם היה להגיע ליישוב סמוך, לבצע פיגוע ראווה, לחטוף גופה ולחזור חזרה לרצועת עזה.

האופנוען נעצר לרגע. העין החדה של צלם וואלה! NEWS הבחינה כי רוכב האופנוע נושא עמו נשק. פעילי חמאס מסתובבים בלבוש אזרחי בקרבת הגדר ויכולים לאיים בכל רגע נתון על חיילי צה"ל או חקלאים שעובדים בשטח הסמוך.

השעה כבר 15:00. דיווח למכשיר הסלולרי: כלי שיט של חיל הים מבסיס אשדוד פתחו באש לעבר סירות פלסטיניות שחרגו מהאזור שאסור לתנועה. לא שקט באזור הזה. ההפגנות על הגדר נמשכות והיקף הפצועים הפלסטינים עלה לעשרה. בדרך כלל זה נגמר בהרוגים.

מונית צהובה הגיעה אל אזור המוצב כדי לאסוף שני פלסטינים, והמשיכה בדרכה תוך שהיא עוברת בתל לא טבעי שהוקם לאורך הקו. חמאס משחזר את תלי נפוליאון, כמו אלו מיקנעם ועכו. עליהם או מאחוריהם הוא מרכז מאמץ צבאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גדר המערכת סביב עזה, פברואר 2016. ראובן קסטרו
בחמאס עוקבים מקרוב אחרי פעילות צה"ל/ראובן קסטרו
חמאס מגדיל את היקף המוצבים, מבסס אותם, מרחיב את היקף הפעילים בהם שהופכים לכוח משמעותי, וברקע מרחף לו החשש שהיקף המבנים יגדל, ובחסותם יבואו אזרחים תמימים לחפור מנהרות

זו חלק משגרת היום של חיילי אוגדת עזה שעסוקים באבטחת גדר המערכת שעליה טיפסו למעלה משלוש מאות פלסטינים בשנת 2015 והגיעו לשטח ישראל. חלקם הגיעו בידיים חשופות וחלקם עם רימון ביד או סכין.

בחינת המציאות בשטח מעלה כי חמאס רשם לעצמו הישג צבאי משמעותי מאז מבצע צוק איתן. הפרמטר הביטחוני, אותו מרחק מגדר המערכת שאסור לתנועת פלסטינים, הצטמצם לכדי 150 מטר. מול פילבוקס אימתני של צה"ל נראה מוצב פלסטיני, ובפועל יודע כל איש צבא כי מדובר בנקודות תורפה. המעקב אחר הפעילות של חמאס לא גורמת לנחת בקרב מפקדי הפלוגות בגזרה, במיוחד כשהנחיות הדרג המדיני הן להכיל את המציאות ולשחק על קו השער בפעילות הגנתית, בשונה מהתקופה של מפקד אוגדת עזה לשעבר תא"ל במיל' צ'יקו תמיר שקדמה למבצע עופרת יצוקה, בה צה"ל דחף ויזם מבצעים בתוך השטח הפלסטיני כדי להרחיק את האיום.

לכולם ברור כי חמאס מגדיל את היקף המוצבים, מבסס אותם, מרחיב את היקף הפעילים בהם שהופכים לכוח משמעותי, וברקע מרחף לו החשש שהיקף המבנים יגדל, ובחסותם יבואו אזרחים תמימים לחפור מנהרות. גם תרחיש שבו הפעילים הרבים הסמוכים לגבול יחליטו להסתער על הגדרות במספר רב של מקומות במקביל, כדי להכביד על התגובה של צה"ל, מאוד מטריד את המפקדים. אוגדת עזה בפיקודו של תא"ל איתי וירוב עיבתה מערכים לאורך הגבול על בסיס הערכת כחלק מהמענה לתרחיש שכזה, או במקרה הגרוע לפתיחת מנהרה בשטח ישראל בהפתעה גמורה ללא מידע מודיעיני, בדיוק כמו המנהרה הסמוכה למעבר סופה בתחילת מבצע צוק איתן. הרבה השתנה מאז, אך החשש נותר בעינו.

גדר המערכת סביב עזה, פברואר 2016. ראובן קסטרו
גדר המערכת סביב עזה, פברואר 2016/ראובן קסטרו

מפקד חטיבת גבעתי אל"מ ירון פינקלמן, אמר עם סיום תפקידו בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה אחרי מבצע צוק איתן, כי המלחמה הבאה בחמאס תתחיל בדיוק מהנקודה בה היא הסתיימה, והיא תתגבר בכל התחומים בהם זיהה ארגון הטרור שהוא יכול להכות את ישראל. לשם כך נדרש צה"ל לשנות דפוסי פעולה לאורך הגדר כל הזמן, ולדאוג שהאויב לא יוכל להגדיר את שגרת לוחמי הצבא.

צוק איתן נפתח בהפתעה מודיעינית כשאגף המודיעין העריך שחמאס מורתע, פניו לא למערכה ולמרות זאת נמשך המבצע 52 יום. אקורד הפתיחה כלל מנהרות ורקטות ואילו צליל הסיום הקטלני נשמע כהדי פצצות המרגמה על היישובים סמוכי הגדר.

גדר המערכת סביב עזה, פברואר 2016. ראובן קסטרו
בטרקטורונים, באופנועים - וגם בסוסים. פעילי חמאס בלבוש אזרחי לאורך הגבול/ראובן קסטרו

קצינים בפיקוד דרום מעריכים כי הפצמ"רים יהיו חלק בלתי נפרד מהמערכה הבאה מול חמאס, בנוסף למנהרות. לשם כך בוצעו מספר פעולות: שופרו מערכות ההתראה מפני ירי ובוצע פרויקט מיגון מוסדות ומבנים הסמוכים לגדר. עדיין לא אותרה מערכת מבצעית שתתמודד עם הפצמ"רים כמו שסוללות כיפת ברזל מתמודדות עם רקטות, אך נעשו מהלכים יצירתיים.

באופן חריג לשאר האוגדות המרחביות בצה"ל מונה סא"ל אמיר בן דוד לראש ענף העורף באוגדת עזה. בן דוד יהיה אחראי על חיבור בין האוגדה לפיקוד העורף, קידום תכניות מעשיות לפינוי יישובים סמוכי גדר ליישובים מרוחקים יותר מקו המגע, ומתן עצות מקצועיות בזמן אמת מפקד אוגדת, עזה שיהיה עסוק גם בהגנה על האוכלוסייה מפני חדירות ליישובים במקביל שיתוק מקורות האש על אזרחים וחיילים בשטח האוגדה.

גדר המערכת סביב עזה, פברואר 2016. ראובן קסטרו
חמוש של חמאס משקיף על ישראל מגגו של אחד המוצבים/ראובן קסטרו
ממצאי תחקיר של תרגיל שדימה חדירת מחבלים, העלו פערים משמעותיים בתיאום בין הצבא למשטרה, גם בתחום הסמכות והאחריות

התרחישים המורכבים שתורגלו בחודשים האחרונים מאתגרים מאוד את כלל המערכות. באחד מהם נמצאו פערים בשיתוף הפעולה בין הצבא למשטרה. ממצאי תחקיר של תרגיל שדימה חדירת מחבלים, העלו פערים משמעותיים בתיאום בין הצבא למשטרה, גם בתחום הסמכות והאחריות. קצין בכיר בפיקוד דרום הודה באחת השיחות, כי הסוגיה הזו היא נורה אדומה ויש לטפל בה לעומק. לאחר התרגילים שבוצעו למשל בעוצבת אדום הוחלט כי שוטרי הסיור של אילת ינועו בניידות חמושות ברובים, כדי לתת מענה לחוליות טרור במקרה קיצוני שלא ייבלמו על ידי כוחות צה"ל בגבול. אקדחים לא יוכלו לתת מענה למחבלים חמושים בטילי נ"ט ורובים.

בתחום המנהרות צה"ל נאלץ לשנות דפוסי פעולה. הסיקור התקשורתי בנושא, והחשש ההולך וגובר בקרב תושבי הנגב המערבי מפתיחת מנהרה בשטחם שממנה יצאו עשרות מחבלים, הביא לכך שבפיקוד דרום עברו לפעילות איתור, גילוי ומניעה. הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ניסה להרגיע את הציבור והודיע כי לצד איסוף מודיעין רחב ופעילות סמויה, פועלים כיום באזור עוטף עזה כמאה כלים הנדסיים במטרה לאתר מנהרות. בשלב זה אין פריצת דרך דרמטית בטכנולוגיה לאיתור מנהרות, וצה"ל ייאלץ להיות דרוך ולהימנע מהפתעות.

שר הביטחון משה בוגי יעלון אמר השבוע כי חמאס לא שוקט על שמריו ולמרות הרס המנהרות בציר פילדלפי הוא ממשיך להתעצם צבאית. פעילי הזרוע הצבאית מתאמנים, מייצרים רקטות, חופרים מנהרות, מנסים להניח מטעני חבלה לאורך הגבול, ועדיין משתדלים להבריח אמצעי לחימה מתקדמים ותחמושת מסיני לשטחי הרצועה. ניתן להניח כי בדומה למבצע צוק איתן חמאס ידע במערכה הבאה להרכיב תכניות אש שיאתגרו את צה"ל.

צה"ל נערך לתרגיל במסגרת מוכנות לתרחישים עתידיים מול חמאס. אחד הקצינים באוגדת עזה אמר כי צריך להימנע מזלזול בחמאס למרות סרטוני התעמולה שמפיץ הארגון כדי להשכיח את תוצאות מבצע צוק איתן. הקצין נתן כדוגמה את מערכי הפיקוד והשליטה של חמאס במבצע, באמצעותם יצאו אל הפועל תכניות אש מסודרות עד יום הלחימה האחרון. בתום דבריו הודה הקצין כי יכולות הפיקוד והשליטה המרשימות של חמאס מהוות אתגר לצה"ל בכל עימות עתידי.

פעילי חמאס בתוך מנהרה. פברואר 2016. רויטרס
לצד איסוף מודיעין רחב ופעילות סמויה, פועלים כיום באזור עוטף עזה כמאה כלים הנדסיים במטרה לאתר מנהרות/רויטרס

התקשרתי במהלך השבוע לח"כ חיים ילין, תושב הנגב המערבי וראש המועצה האזורית אשכול לשעבר, כדי להתבונן עמו על המהלכים הטקטיים של אוגדת עזה נגד חמאס לקראת מערכה אפשרית שעשויה להתפרץ בכל זמן נתון. "אני לא זוכר אווירה כל כך מתוחה סביב רצועת עזה כמו שיש עכשיו", סיפר ח"כ ילין בשיחת טלפון מירושלים, תוך כדי פעילותו לחוקק את "חוק הטרור" שנועד בין היתר למנוע הכנסת חומרים דו שימושיים לעזה שיכולים לסייע לייצור אמצעי חבלה ולחימה.

"אנחנו בתקופת הכלה באוגדת עזה. אין התקפה ובמצב כזה אתה נאלץ לשחק הגנה. ברור לך מה קורה במצב כזה. אסור לחכות שמשהו יפתח בצד הישראלי. צריך להיות אקטיביים יותר בנושא המנהרות שמזכירות לי את התחושות לפני שהומצאה כיפת ברזל. לא היה ברור מה ההשלכות ומה יקרה כשזה יתפוצץ. אותו דבר עם המנהרות. יש לזה השפעה גדולה על האזרחים. באופן אישי אני חושב שהם מרדימים את צה"ל. הם בסוף ייצאו מבטן האדמה ובהיקף גדול". ההערכות באמ"ן כרגע הן כי פני חמאס לא למלחמה והוא עסוק בשרידות משטרו בעזה והתעצמות. דבר אחד ברור: ההכנות של אוגדת עזה למערכה אפשרית ברצועה היא רק קדימון קטן למה שעשוי להתרחש מול חיזבאללה בפיקוד צפון.

גדר המערכת סביב עזה, פברואר 2016. ראובן קסטרו
"אנחנו בתקופת הכלה באוגדת עזה. אין התקפה ובמצב כזה אתה נאלץ לשחק הגנה". פלסטינים ליד הגדר/ראובן קסטרו
  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully