וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים אישר: מירי רגב תוכל לקדם את "חוק נאמנות" בתרבות

24.2.2016 / 13:25

בעקבות האישור תוכל שרת התרבות להעביר את יוזמתה לחקיקה בכנסת. לפי הצעת החוק, משרדה יוכל לשלול תמיכה מגופי תרבות שיחתרו תחת המדינה ויעברו על חוקים שונים. רגב: "נממש את המדיניות - הפה המתיר הוא גם הפה האוסר"

צילום: ערוץ 10

(בסרטון: מירי רגב תוקפת את היועץ המשפטי לממשלה וינשטיין בפרשת תיאטרון אל-מידאן)

משרד התרבות הודיע היום (רביעי) כי משרד המשפטים אישר לשרת התרבות מירי רגב לפעול לקידום התיקון בחוק "תרבות ואמנות", לפיה יוכל משרד התרבות לשלול תמיכה מגופי תרבות שיחתרו תחת המדינה. האישור סולל את הדרך עבור רגב לקידום הצעת החוק בחקיקה בכנסת. לפי הודעת רגב, אם הגופים יעברו על חוקים בהם בין היתר שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית והסתה לגזענות, לאלימות ולטרור - עשויה להישלל מהם התמיכה המשרדית.

חוקים נוספים שיאפשרו שלילת תמיכה של משרד התרבות הם תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל ומעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה.

השרה רגב אמרה בתגובה כי היא גאה ושמחה לבשר שמוסד תרבות שיחתור תחת המדינה לא ייהנה מתמיכתה. "לראשונה, משרד התרבות, שנושא באחריות מימון מוסדות תרבות, מקבל לידו גם את הסמכות הנדרשת להבטיח שמוסדות התרבות הם לא מעל החוק. אני מודה למשרד המשפטים שאפשר לי לממש את המדיניות שלי לפיה הפה המתיר הוא גם הפה האוסר".

מירי רגב בדיון בועדת החינוך בנושא גלגל"צ. נועם מושקוביץ
רגב/נועם מושקוביץ

לפי רגב, מדובר בהישג גדול לדמוקרטיה שלממשלה נבחרת יהיה החופש למימון והחופש לבחור מה מדינת ישראל תממן, על פי חוקיה, ערכיה ומדיניותה. "אני מאמינה שהחוק הזה יעבור ויבטיח שמדינת ישראל תתקצב ותממן רק גופי תרבות שנאמנים לחוקי המדינה, זה דבר שצריך להיות מובן מאליו".

הצעת החוק אמורה להעביר את הסמכויות בנושא תקצוב מוסדות התרבות ממשרד האוצר למשרדה. "לא יכול להיות שכשאני אחראית, לא תהיה לי הסמכות לעצור את התקציב. לשר האוצר אין את המומחיות ואת המיומנות", אמרה בוועידת החינוך שדנה בנושא לאחרונה. היא הוסיפה: "כספי 2016 יחולקו על פי צדק תרבותי ולא – את כל הכסף אעביר לנשים מוכות".

היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, השבעת שרת המשפטים איילת שקד, מאי 2015. נועם מושקוביץ
התנגד תחילה ליוזמה. וינשטיין/נועם מושקוביץ

בספטמבר פורסם בחדשות 2 כי רגב מתכננת למנוע תקצוב מוסדות שישללו את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, יסיתו לגזענות, לאלימות ולטרור, יתמכו במעשה טרור נגד ישראל, יציינו את יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל (התייחסות ישירה לאירועי פסטיבל הנכבה), יבצעו מעשה השחתה הפוגע בסמל של המדינה ומוסדות שיחרימו או יקראו להטלת חרם על ישראל.

היועץ המשפטי לממשלה אישר אז את יוזמתה של רגב לאחר שהתנגד לה במשך חודשיים לפני כן. וינשטיין כתב בזמנו במכתב כי לחופש הביטוי "משקל ייחודי בתחום התרבות, שהרי חופש הביטוי האומנותי שייך ללב לבה של הזכות לחופש הביטוי. לא מן הנמנע כי שינוי מבחני התמיכה באופן הכולל בחינה של תוכן היצירה יכול היה לגרום לחלק ממוסדות התרבות להימנע ממתן ביטוי לעמדות מסוימות מתוך חשש שיסכנו את התמיכה הממשלתית. פגיעה באפשרות הפקתה או הפצתה של יצירה על בסיס תוכנה היא פגיעה קשה במיוחד בחופש הביטוי, שהלא תוכנה של יצירה הוא לב לבה ועצם מותה ולכך מתנגד היועץ המשפטי לממשלה".

בתגובה להחלטה אמרו במרכז עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, כי הצעת החוק תפגע באמנים רבים בכלל, ובפרט באמנים ערבים. "דרישה זו תפגע באמנים רבים אך בראש ובראשונה היא מכוונת למוסדות תרבות או לאמנים, במיוחד אלו מקרב האוכלוסייה הערבית, שדעתם הפוליטית אינה תואמת את דעתה של השרה או הקו הפוליטי של הממשלה. הצעת השרה נותנת בעצם משקל כבד ומועדף לתפיסה האידאולוגית והפוליטית של היוצר המבקש את התמיכה על פני תוכן היצירה עצמה", נמסר מהארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully