וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לנשיא בוליביה: רוב העם מתנגד להמשך כהונתו

על פי תוצאות משאל העם, יותר מ-50% מהאזרחים הצביעו נגד השינוי בחוקה שיאפשר לנשיא להתמודד בפעם הרביעית. שמו של מוראלס, שכבר נחשב לנשיא בעל תקופת הכהונה הארוכה בהיסטוריה של בוליביה, נקשר לאחרונה בכמה פרשות שחיתות

נשיא בוליביה אוו מוראלס מביע במשאל העם במדינה, פברואר 2016. רויטרס
הנשיא מוראלס מצביע במשאל העם/רויטרס

רוב תושבי בוליביה מתנגדים לשינוי החוקה שיאפשר לנשיא אוו מוראלס להתמודד בבחירות לנשיאות בפעם הרביעית – כך על פי מדגמים שפורסמו הלילה (שני) עם סגירת הקלפיות. מדובר במכה כואבת למוראלס בן ה-56, שפעל כדי שיוכל להתמודד בבחירות של שנת 2019 – דבר שהיה מאפשר לו להישאר בשלטון עד 2025.

על פי אחד המדגמים שפורסמו בכלי התקשורת במדינה, 52.3 אחוזים מהציבור שלשל את הפתק עם המילה "לא" לקלפי, בעוד ש-47.7 הצביעו "כן". מדגם אחר נתן תוצאות דומות, אך הפער מצומצם יותר – 51% התנגדו לצעד לעומת 49% שתמכו בו. אחוזי ההצבעה היו גבוהים ביותר, ועמדו על 88% מאזרחי המדינה. אם תוצאות האמת יאשרו את נתוני המדגמים, יהיה זה הפסד לא רק למוראלס, אלא גם לשמאל הסוציאליסטי שסופג בשנים האחרונות מפלות בכל רחבי אמריקה הדרומית.

אישה מבציעה במשאל העם בבוליביה, פברואר 2016. AP
אישה מצביעה במשאל העם בבוליביה/AP

מוראלס, הנשיא הילידי הראשון בבוליביה, נכנס לתפקיד בשנת 2006 ובחודש שעבר הפך לנשיא בעל תקופת הכהונה הארוכה ביותר מאז שבוליביה זכתה לעצמאות מספרד ב-1825 - דבר נדיר במדינה שידעה מהפכות צבאיות וממשלות המתחלפות באופן תדיר. הוא זכה לתמיכה רחבה לאחר שהצליח לחזק את הכלכלה באחת המדינות העניות באזור. זאת, באמצעות הגדלת תקציב הרווחה ושיפור התשתיות. בשנת 2014 הוא נבחר מחדש לאחר שזכה ל-61% מקולות הבוחרים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תוצאות משאל העם בבוליביה באחד ממרכזי ההצבעה, פברואר 2016. רויטרס
תוצאות המשאל באחת הקלפיות/רויטרס

עם זאת, לאחרונה הולכים וגוברים הקולות המאשימים את ממשלו בשחיתות, בזבוז והפיכת המשטר לאוטוריטרי. אחת מהפרשות המיוחסות לו היא תפירת מכרז להרחבת מסילת רכבת עבור חברה סינית, שחברת הנהלה בכירה בשלוחתה בבוליביה היא חברתו לשעבר. הנשיא דחה שוב ושוב את ההאשמות לשחיתות ואמר כי מדובר ב"תכנית של שגרירות ארצות הברית להדחתו".

כאמור, גם אם מוראלס אכן יפסיד בבחירות, יש לו מספיק זמן לפני הבחירות הבאות. לפי מייקל שיפטר, מומחה ליחסים בינלאומיים ביבשת אמריקה, מוראלס עושי לנצל תקופה זאת כדי לבחור יורש שדרכו ימשיך להשפיע על הנעשה במדינה. "הוא אחד המנהיגים הכריזמטיים והחזקים ביותר בהיסטוריה של בוליביה" אמר שיפטר. "אין זה סביר שהוא יפרוש מהפוליטיקה ב-2019".

אישה מצביעה במשאל העם בבוליביה, פברואר 2016. AP
אישה מצביעה במשאל העם בבוליביה, פברואר 2016/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully