וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שישה חברי מל"ג התפטרו במחאה נגד בנט: "פגע בעצמאות המועצה"

21.2.2016 / 13:00

לאחר הדחתה של פרופ' חגית מסר ירון המוערכת מתפקיד סגנית יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, פרשו כמה חברים ופנו לשר החינוך: "למנות מועצה חדשה שחבריה ייבחרו בשקיפות". חברים חדשים ימונו במקומם בימים הקרובים

שר החינוך נפתלי בנט במסיבת עיתונאים בעניין סל התרבות. מגד גוזני
"הדחה בעת כזו פוגעת ביכולת המל"ג להשלים את תכנית העבודה". בנט/מגד גוזני

שישה חברים במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) הגישו הבוקר (ראשון) את התפטרותם במחאה נגד שר החינוך נפתלי בנט, המכהן כיו"ר המל"ג. זאת בעקבות הדחתה של פרופ' חגית מסר ירון המוערכת מתפקיד סגנית היו"ר בחודש נובמבר האחרון, ללא הסבר מספק, והבאת מועמדותה של ד"ר רבקה ודמני-שאומן לתפקיד לאישור מליאת המל"ג לפני כמה שבועות, למרות שאינה מחזיקה בתואר פרופסור.

"המהלכים והצעדים ‏שננקטו‏ פוגעים‏ במהות ‏עבודת‏ המל"ג,‏ בעצמאותה ‏וברוח‏ פעולתה", כתבו חברי המועצה הפורשים. "‏צעדים ‏אלה‏ מערערים‏ את ‏אמון ‏הקהילה‏ האקדמית ‏בהמשך ‏פעילות‏ המל"ג. ‏לפיכך,‏ לא‏ ראינו ‏ברירה ‏אחרת ‏אלא‏ להגיש ‏בזאת ‏את‏ התפטרותנו". עוד כתבו כי הם "דורשים‏ את פיזורה‏ המיידי‏ של‏ המל"ג‏ הנוכחית ‏ומינויה ‏של מועצה‏ חדשה,‏ שחבריה‏ יבחרו‏ בשקיפות‏ ולאחר‏ אפיון‏ תבחינים ‏לדרישות ‏הסף ‏לחברות ‏במל"ג ‏ולמינוי‏ סיו"ר,‏ שיבטיחו‏ האפשרות‏ לקיים ‏תפקידיה ‏כמוגדר ‏בחוק".

פרופסור חגית מסר ירון, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה. גדעון מרקוביץ,
"הסתייגות חריפה של אלפי חברי סגל באקדמיה הישראלית ממדיניות השר". פרופ' מסר ירון/גדעון מרקוביץ
"הציפייה כרגע משר החינוך היא להפסיק לפגוע בעצמאות ההשכלה הגבוהה, ולשנות את המדיניות הכוחנית והבלתי-מובנת שלו"

בנוסף למסר ירון מאוניברסיטת תל אביב, חמשת החברים הנוספים שהתפטרו מהמל"ג הם פרופ' משה מאור ופרופ' חיה קלכהיים מהאוניברסיטה העברית, פרופ' פאדיה אבו נאסר אל-היג'א מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' יהודית גל עזר מהאוניברסיטה הפתוחה, ופרופ' אלי זלדוב ממכון ויצמן. המועצה מורכבת מ-22 חברים בסך הכול.

פרופ' גל עזר טענה כי "הדחה בעת כזו פוגעת ביכולת המל"ג להשלים את תכנית העבודה עד לסיום כהונתה של המל"ג הנוכחית, בפרט כשיש להכין השנה את תכנית החומש הבאה". היא הסבירה כי ד"ר ודמני-שאומן "בדרגה של מרצה בכיר ואינה בעלת מעמד מקצועי ומוביל אפילו בתחומה, כפי שנדרש ממנהיג אקדמי. סיו"ר צריך להיות מי שמבין את מערכת ההשכלה הגבוהה על כל רבדיה, בעל ניסיון אקדמי ומחקרי בכיר ובעל ראיה רחבה".

פרופ' דוד לוי פאור מהאוניברסיטה העברית, שהיה מעורב במהלך, הסביר כי הצעד "מבטא את ההסתייגות החריפה של אלפי חברי סגל באקדמיה הישראלית ממדיניות השר ומלמד על העמקת משבר האמון בין השר לבין חברי הסגל באקדמיה הישראלית". לדבריו, "הציפייה כרגע משר החינוך היא להפסיק לפגוע בעצמאות ההשכלה הגבוהה, לשנות את המדיניות הכוחנית והבלתי-מובנת שלו ולשקם את המל"ג באמצעות מינוי מושכל של חברים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אוניברסיטת תל אביב, פברואר 2013. דרור עינב
"מודים לחברי המל"ג הפורשים על תרומתם להשכלה הגבוהה". אוניברסיטת תל אביב/דרור עינב

יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, התייחסה הבוקר להתפטרות המחאתית. "התפטרותם היא עדות לכך שגבו של הצוות המקצועי נשבר משורת הצעדים המסוכנים וחסרי האחריות שנקט בנט באחרונה, ובראשם שכתוב פראי של ספר האזרחות, שמוחק את זהותה הדמוקרטית של המדינה לטובת זו היהודית, ומסית נגד אזרחי ישראל הערבים באמצעות אמירות שקריות. משרד החינוך בראשותו של בנט לא מתמקד בשיפור מערכת החינוך, אלא הופך אותה למסוגרת ופרנואידית", אמרה בשיחה עם תלמידי תיכון בגבעת ברנר.

המועצה להשכלה גבוהה: "נמנה מחליפים במקומם"

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה: "אנו מודים לחברי המל"ג הפורשים על תרומתם להשכלה הגבוהה. מל"ג ממשיכה פעילותה ובמקומם ימונו בימים הקרובים חברים חדשים מהאקדמיה בישראל".

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, חבר הכנסת יעקב מרגי, גיבה את החלטת בנט. "פרופ' ירון כשלה בשנתיים האחרונות ועשתה הכול כדי לצמצם את ההנגשה להשכלה הגבוהה לאוכלוסיות חדשות. פרופ' ירון עשתה הכול כדי לבלום את התפתחותם של המכללות. הרמה המדעית של ההשכלה הגבוהה לא תיפגע עם החלפתה, וכל ניסיון להלך אימים ולהשתמש בעצמאות המחקר והידע הוא ניסיון להיאחז בקרנות המזבח"י

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, אמר בתגובה: "בעיניי, הביקורת מחטיאה את המטרה ובענק. על פי חוק, מי שמוביל את המועצה להשכלה גבוהה הוא יו"ר המל"ג, שהוא שר החינוך. הדרישה שמי שיוביל מדיניות הוא סגן יו"ר היא דרישה שלא מחוברת לשום מנהל תקין. הבעיה המרכזית במל"ג גם היום וגם בשנים עברו היא שהמועצה מנסה לנהל את המוסדות ברמת המיקרו ולא מבינה שתפקידה לנהל את המערכת ברמת המאקרו. לתפקיד מאקרו יכולים להתאים אישים רבים, גם אם אין להם את הכותרת פרופסור לפני תחילת שמם. אנחנו כסטודנטים מקווים שהטלטלה הנוכחית תגרום לחידוד משמעותי במקום ותפקיד המל"ג, כך שייתן למוסדות עצמאות בניהול ויאתגר אותם ברמת המדיניות הכללית".

(עדכון ראשון: 09:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully