וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ידאג לנוער בסיכון? מחלוקת בין העמותות לעובדים על תנאי השכר

בן שיף

18.2.2016 / 12:09

עובדי רשות חסות הנוער בדרום, האחראים לטיפול בבני נוער בסיכון שמתגוררים במעונות והוסטלים, שובתים מהחודש שעבר במחאה על תנאי השכר שלהם. בכירים במשרד הרווחה מבטיחים כי יעמדו לצדם של השובתים, עד ששכרם ישודרג משמעותית במסגרת הסכם קיבוצי חדש

צילום: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

הסכם השכר הקיבוצי הראשון עם עובדי ההוסטלים נחתם ב2012 למשך שלוש שנים ובמסגרתו שופרו תנאי העסקתם באופן מינורי לחלוטין. בחודשים האחרונים מבקשים 520 מנציגי ההוסטלים המאוגדים בעזרת ארגון "כוח לעובדים", לחתום על הסכם שני . המשא ומתן בין 'כוח לעובדים', משרד הרווחה והעמותות המפעילות את ההוסטלים תקוע ולכן החלו עיצומים חלקיים בחלק מהמוסדות.

אותם מדריכים מתמודדים עם בני נוער בסיכון שנפלטו ממסגרות חינוכיות וזקוקים למענה טיפולי מחוץ לבית. עם האלימות, אומרים עובדי רשות חסות הנוער, הם מסוגלים להתמודד. אלה תנאי העבודה הבלתי אפשריים הם ששוברים אותם. חזי הינדבי מדריך בהוסטל בדרום וחבר בוועד העובדים טוען כי אין כל תמריץ כלכלי למדריכים שמבקשים להאריך את תקופת עבודתם משנה לשנה. "מדריך בא אלינו, עושה את השנה שנה וחצי הראשונה שלו , מסיים את התואר שלו ועוזב כי אין לו שום תמריץ כלכלי להישאר. אלה אנשים טובים, אנשים שרוצים ללכת ולתרום, אנשים שמוכנים להתמודד עם כל הקשיים ולא מקבלים את השכר הראוי. היו כאלה שאמרו לנו בעמותות שאנחנו מבקשים משכורות הייטק ?! אנחנו מרוויחים 6500 ¤ בחודש", כך לדבריו.

במציאות תעסוקתית שבה אין אופק תעסוקתי או תשלום על שעות נוספות לא פלא שתחלופת המדריכים בהוסטלים אינה נעצרת. ההיפך הוא הנכון. חוקרי מדיניות רווחה והפרטה בישראל סבורים כי מדיניות ההפרטה של משרד הרווחה, היא שהביאה לכך ש50% מהמדריכים בהוסטלים עוזבים את עבודתם אחרי שנה אחת, על רקע תנאי ההעסקה הירודים. כחלק מהתמודדות עם התדרדרות המצב, המשרד מממן חלק מפעילותן של עמותות שמפעילות את המעונות וההוסטלים – אך השיפור בשכרם של המדריכים לא נראה לעין. על פי נתוני המשרד, מדריך נוער בהוסטלים בדרום, כמו ביתר חלקי הארץ מרוויח בין 28-34 ¤ לשעה. העובדים במשמרת לילה משתכרים 23 ¤ בלבד לשעה.

לודה גופין רכזת מטה דרום כוח לעובדים, טוענת כי מתחייב שינוי דחוף במצב על מנת להעלות את קרנו של מקצוע הדרכה בהוסטלים. "אנחנו דורשים לקדם את מעמד המדריך, לקבל את זה כמקצוע ושיתייחסו לזה כמקצוע. לא כעבודה סטודנטיאלית זמנית שלא מצריכה יותר מידיי השקעה או הדרכה" .

בשבועות האחרונים מתקיימות מספר שביתות בהוסטלים שונים בארץ. "אנחנו נלחמים להגיע להסכם קיבוצי שני שיכבד את העובדים, את תנאי העסקתם, יקדם את מעמד התפקיד של המדריך כמקצוע ולא רק כמשהו ארעי וזמני. ואנחנו נתקלים בקשיים כרגע גם מטעם משרד הרווחה וגם מטעם העמותות. אף אחד לא רוצה ללכת למקום קיצוני כמו שביתה, זה צעד שהוא קיצוני יחסית, ופוגע גם בעובדים מן הסתם כי הם לא מקבלים שכר. פוגע גם בנערים שנמצאים איתם, אבל צריך להיות איזשהו אמצעי לחץ. אנחנו מקווים שמשרד הרווחה יתעשת ויבין את מקומו במצב וילחץ על עמותות להגיע להסכם", כך אומרת גופין.

מעמותות אותות, שמפעילה בין היתר גם את ההוסטל באשקלון לא נמסרה תגובה.

ממשרד הרווחה נמסר כי הוא "שותף פעיל במשא ומתן ופועל להשגת הסכמה במאבק הצודק של העובדים לשיפור תנאי העסקתם. המשרד דואג לנערים לכל צרכיהם גם בזמנים האלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully