וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: מזכ"ל האו"ם לשעבר בוטרוס בוטרוס ראלי מת בגיל 93

17.2.2016 / 8:41

באן קי מון ספד לדיפלומט הידוע, שהוביל את האו"ם "באחת התקופות המאתגרות בהיסטוריה". כבכיר בקהיר ליווה את הביקור ההיסטורי של סאדאת בירושלים. הוא נודע בניהולו הנוקשה באו"ם וזכה לכינוי "פרעה", וסיים את תפקידו בשל התנגדות ממשל קלינטון

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הדיפלומט המצרי הידוע ומזכ"ל האו"ם לשעבר בוטרוס בוטרוס ראלי מת אתמול (שלישי) בבית החולים א-סלאם בקהיר, והוא בן 93. בוטרוס ראלי הוביל את האו"ם בין השנים 1992 ו-1996, במהלך המלחמה ביוגוסלביה לשעבר ובתקופה של רצח העם ברואנדה ורעב קשה במזרח אפריקה. הוא סיים את כהונתו בעקבות התנגדות ממשלו של הנשיא האמריקני ביל קלינטון. לאחר פרישתו, הוא כיהן כנשיא הארגון הבינלאומי של הפרנקופוניה וכמנהל המועצה הלאומית של מצרים לזכויות אדם.

מועצת הביטחון של האו"ם עמדה אמש דקת דומייה לזכרו של המזכ"ל האגדי, והמזכ"ל הנוכחי באן קי מון ספד לבוטרוס ראלי, שהוביל את האו"ם "באחת מהתקופות המאתגרות והסוערות בהיסטוריה". לדבריו, "הוא הפגין אומץ בהצגת השאלות הקשות למדינות החברות באו"ם, והתעקש בצדק על עצמאות לשכתו".

עוד בוואלה! NEWS:
במינכן הכריזו על "פריצת דרך" - אך בסוריה מחכים לתוצאות בשטח
שליח האו"ם: "מצב זכויות האדם בגדה מעודד אלימות"
דנון למזכ"ל האו"ם: "הפלסטינים משתמשים בדבריך כדי להצדיק טרור"

מזכ"ל האו"ם לשעבר בוטרוס בוטרוס ראלי. רויטרס
המזכ"ל האפריקני הראשון. בוטרוס ראלי משוחח עם ניצולי הטבח בניירובוייה, רואנדה/רויטרס

בוטרוס ראלי הגיע ממשפחה אמידה בעלת רקע פוליטי, ונישא למצרית יהודייה שהמירה את דתה לנצרות קופטית. הוא היה האפריקני הראשון לכהן בתפקיד מזכ"ל האו"ם, והתקשה להוביל את הקהילה הבינלאומית בתקופה שלאחר המלחמה הקרה. הוא התמקד, בין היתר, במיגור הרעב בסומליה והוביל מבצע הומניטרי נרחב ראשון מסוגו במדינה המזרח אפריקנית.

הוא נודע כדיפלומט ישיר ואף בוטה, כלפי חוץ וגם בארגון עצמו. הוא לקח על עצמו גם את המשימה המאתגרת של ארגון מחדש של הבירוקרטיה באו"ם, ביטל משרות ועיכב קידום בכירים, וכך זכה לכינוי "פרעה".

בוטרוס ראלי מילא תפקידים בממשל של הנשיאים אנואר סאדאת וחוסני מובארק, ובין היתר ליווה את ביקורו ההיסטורי של סאדאת לירושלים בשנת 1977 ואת תהליך השלום הישראלי-מצרי. תחת הנשיא מובארק, בוטרוס ראלי הוביל את מאמציה של קהיר לשוב לתפקיד מרכזי באיחוד האפריקני, בתנועת המדינות הבלתי-מזדהות ובארגון לשיתוף פעולה איסלאמי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מזכ"ל האו"ם לשעבר בוטרוס בוטרוס ראלי. רויטרס
מזכ"ל האו"ם לצד יו"ר אש"ף יאסר ערפאת, חבר צוות המשא ומתן אבו מאזן ודוברת אש"ף חנאן עשראווי, ספטמבר 1993/רויטרס

בתפקידו כמזכ"ל האו"ם, הוא זכה לביקורת בשל מעורבות האו"ם שלא הייתה תקיפה מספיק, ובשל כך שלא דרש התערבות בינלאומית במלחמת האזרחים באנגולה. בביקוריו המתוקשרים בסרייבו, במוגדישו ובאדיס אבבה הוא ביקש להתקרב לאזרחים ולמפגינים, למרות הביקורת נגד מדיניותו. "אני רגיל לקיצונים במצרים שמתווכחים איתי", סיפר אז, בהתייחסות למנהגו החריג בנוף הדיפלומטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully