וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה במסר לרוסיה: מאמציכם להציל את משטרו של אסד ייכשלו

שר החוץ אל-ג'ובייר הבהיר כי "בלתי אפשרי שאדם שאחראי למותם של 300 אלף איש חפים מפשע יישאר בשלטון". באיראן הזהירו את הממלכה מפני שליחת כוחות לסוריה: ננקוט את הצעדים הנחוצים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר הזהיר היום (ראשון) כי תמיכתה של רוסיה במשטרו של בשאר אסד לא יסייעו לנשיא סוריה להישאר בשלטון. זאת ברקע הדיווחים שלפיהם הממלכה תשלח כוחות קרקעיים למדינה יחד עם טורקיה, כחלק מהקואליציה הבינלאומית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), בהצעה שכבר עוררה זעם בדמשק ואזהרות חמורות במוסקבה.

במסיבת עיתונאים שכינס בריאד ציין מי שהיה בעבר השגריר בארצות הברית הוא טען כי ניסיונות קודמים לסייע לאסד, כולל מצדה של איראן, "נכשלו". לדבריו, "עתה, הוא (אסד) מחפש את עזרתה של רוסיה, שלא תצליח להצילו". הוא הפציר ברוסיה "להפסיק את התקיפות האוויריות נגד האופוזיציה הסורית המתונה".

הוא הוסיף כי "בלתי אפשרי שאדם שאחראי למותם של 300 אלף איש חפים מפשע יישאר בשלטון". אל-ג'ובייר הדגיש כי הדחתו "היא עניין של זמן. במוקדם או במאוחר, המשטר ייפול ויפתח דרך לבנייתה מחדש שלסוריה ללא בשאר אסד". הוא קרא למשטר בדמשק "לאפשר באופן מידי הכנסת סיוע הומניטרי לכל שטחי המדינה, לסיים את התקיפות נגד אזרחים חפים מפשע ולפתוח בתהליך להעברת השלטון".

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר בפגישה ברבאט, פברואר 2016. רויטרס
לא רואה צורך בחידוש היחסים עם איראן. שר החוץ הסעודי אל-ג'ובייר/רויטרס

דבריו של שר החוץ של ערב הסעודית מגיעים ברקע המשך הלחימה על הקרקע, לפני שההבנות שהושגו במינכן בסוף השבוע על הפסקת הלחימה אמורות להיכנס לתוקפן. קבוצת התמיכה בסוריה, המונה 17 מדינות ומונהגת בידי ארצות הברית ורוסיה, הסכימה על "הפסקת מעשי העוינות" בתוך שבוע ובהאצת הסיוע ההומניטרי לאזורים הנצורים ברחבי סוריה.

על אף שיחה חיובית שקיימו הלילה בנושא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארצות הברית ברק אובמה, ההבנות שהושגו לא כוללת את עצירת התקיפות נגד מטרות של ג'בהת א-נוסרה ושל ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) - הגדרה שתאפשר למוסקבה להמשיך ולתקוף יעדים של ארגוני מורדים בתירוץ שהם חלק מההארגונים הקיצוניים הללו, כפי שהיא עשתה מאז החלה במערכה האווירית בסוריה בסוף חודש ספטמבר.

מכשול נוסף שעומד בפני ההתקדמות בנתיב הדיפלומטי הוא אי-שיתופם של משטר אסד ושל האופוזיציה בשיחות הללו. הנשיא עצמו כבר הבהיר כי המשך המשא ומתן אינו סותר את המשך המאבק בארגוני הטרור, ואילו ריאד חיג'אב, אחד מראשי האופוזיציה, ביקר היום את הפסקת האש שעליה הסכימו המעצמות מאחר שלדבריו "רוסיה ממשיכה במתקפה שלה נגד האוכלוסייה האזרחית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הריסות בעיר חאלב, סוריה, 11 בפברואר 2016. AP
הריסות בעיר חאלב, צפון סוריה/AP

באיראן התייחסו היום להכנות של ערב הסעודית לקראת מתקפה אפשרית על אדמת סוריה והזהירו את יריבתן האזורית מהמלך. "לא נאפשר למצב בסוריה להתפתח כפי שהיו רוצות המדינות המורדות", הזהיר בריאיון לכלי תקשורת מקומית מסעוד ג'זאיירי, סגן הרמטכ"ל של צבא איראן. "ננקוט את הצעדים ההכרחיים בזמן המתאים".

דבריו נאמרו בתשובה לשאלה אם טהראן מתכננת לשלוח יועצים צבאיים נוספים לאדמת סוריה במקרה שכוחות סעודיים יוצבו על אדמתה, ובכך להסתכן בעימות ישיר עם הממלכה הסונית. היחסים בין שתי המדינות נותקו בתחילת השנה בשל מחאתם של תושבים איראנים על הוצאתו להורג של המטיף השיעי נימר באקר א-נימר, שהובילה להסתערותם על שגרירות ערב הסעודית בבירת איראן.

שר החוץ של ערב הסעודית נגע במסיבת העיתונאים בריאד ביחסים המתוחים עם איראן ומסר כי שוויץ תייצג את ענייניה ברפובליקה האסלאמית ותתפעל את הגעתם של עולי רגל איראנים לממלכה. הוא ציין כי אין צורך בשלב זה לפעול למען חידוש היחסים בין שתי המדינות, בשל "התערבותה" של טהראן בעימותים ברחבי האזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully