וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: החוק שנועד להעלים את השיח בציבור הערבי

11.2.2016 / 18:14

חוק ההדחה, במידה ויעבור, יהווה פגיעה אנושה באחת הזכויות הבסיסיות ביותר בחברה דמוקרטית, הזכות לבחור ולהיבחר

ישיבת סיעה הרשימה המשותפת. הכנסת. 8 בפברואר 2016. רוני כנפו
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת. הכנסת. 8 בפברואר 2016/רוני כנפו

וועדת האתיקה של הכנסת החליטה השבוע להשעות את שלושת חברי הכנסת מטעם בל"ד ברשימה המשותפת, ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי ובאסל גטאס מכל פעילות בכנסת מלבד הצבעה במליאה, וזאת לאחר ששלושתם נפגשו עם נציגים של משפחות ההרוגים מירושלים בניסיון לעזור לאחרונים להחזיר את גופות ילדיהם ולהביאם לקבורה, כארבעה חודשים אחרי שנהרגו. לאחר מכן, הודיע ראש הממשלה נתניהו על קידום הצעת חוק שיאפשר להדיח מהכנסת ח"כים מכהנים באמצעות רוב של 90 חברי כנסת בעילה של שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות ותמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל. יש לציין כי חוק זה מקודם בהליך מזורז מבלי שהיועמ"ש מעורב בהליך החקיקה ואינו יכול לעכבו אם יימצאו בו ליקויים.

גם השעיית חברי הכנסת על ידי וועדת האתיקה וגם הצעת החוק הנ"ל קיבלו את ברכתם של רוב חברי הכנסת בימין ובשמאל, בקואליציה ובאופוזיציה. התקשורת הישראלית השמיעה מעט מאד קולות ביקורתיים. כך, הגענו לנקודה שבה ראש הממשלה נתניהו מדבר על הדמוקרטיה שמגינה על עצמה, אבל אנחנו מדברים על עריצות רוב ודיכוי השונה. הממשלה, באמצעות הרוב היהודי, מגבילה יותר ויותר את השיח של המיעוט הערבי.

פגישת חברי הכנסת זחאלקה, זועבי וגטאס עם נציגי משפחות ההרוגים נופלת ללא צל של ספק במסגרת עבודתם הפרלמנטרית של חברי הכנסת ובהיותם נציגיהם של הציבור שבחר בהם. עת שהמשא ומתן המתנהל בין נציגי המשפחות לבין נציגי הממשלה להחזרת הגופות הגיע למבוי סתום, והמשפחות טרם הצליחו להחזיר גופות ילדיהם לשם קבורה ארבעה חודשים אחרי שנהרגו, נתבקשו חברי הכנסת להתערב על מנת לעזור לסיים הפרשה בכך שהגופות יוחזרו וייקברו כמתבקש. יתרה מזו: באף אחד מהמקרים, למרות מספר פניות לרשויות, לא נפתחה חקירה לבדיקת נסיבות הריגתם של החשודים. בחלק מהמקרים המשטרה אף סירבה לבקשת המשפחות לבצע ניתוח שלאחר המוות על מנת לדעת כיצד מתו יקיריהם.

זכותו של כל אדם לקבורה מהירה, מכובדת ונאותה והיא חלק בלתי נפרד מזכותו לכבוד, שכן כבוד האדם אינו רק כבודו של האדם בחייו, אלא כבודו של האדם לאחר מותו. זכות האדם המת וזכות יקיריו בהקשר זה לכבוד הוכרה כזכות אדם חוקתית לפי פסיקת בית המשפט העליון הישראלי ללא קשר לנסיבות המוות. מדיניות אי החזרת הגופות למשפחות מהווה ללא ספק ענישה קולקטיבית למשפחות על לא עוול בכפן והיא מנוגדת לעקרונות המשפט הבינלאומי ההומניטרי המעוגנים באמנות הבינלאומיות שישראל חתומה עליהן.

אבל ראש הממשלה עשה ספין. באמצעות הרוב שמובטח לו בכנסת, ובעידודה של התקשורת הישראלית, פגישת העבודה הנ"ל של חברי הכנסת הפכה לתמיכה בטרור, אשר בגינה יש להעניש את הח"כים הסוררים. בנוסף, פגישת העבודה מצדיקה חקיקת בזק חסרת תקדים וללא פיקוח של היועמ"ש של חוק להשעיית חברי כנסת מכהנים, אשר נבחרו על ידי ציבור בוחרים בלתי-מבוטל. בהקשר זה יש לציין שמדובר באותה ממשלה שהוציאה את התנועה האסלאמית מחוץ לחוק באמצעות תקנות הגנה לשעת חירום וללא כל הליך משפטי ראוי.

חברי ועידת בל"ד בבחירות לרשימת המפלגה 17.1.2015. ערן גילווארג
הושעו מהכנסת. חברי בל"ד/ערן גילווארג

חוק ההדחה, במידה ויעבור, יהווה פגיעה אנושה באחת הזכויות הבסיסיות ביותר בחברה דמוקרטית, הזכות לבחור ולהיבחר. אין ספק שהחוק נועד להשעות את חברי הכנסת הערבים ובכך להעלים את השיח השונה של הציבור הערבי. בשנים האחרונות, מלבד ניסיונות הפסילה החוזרים ונשנים של מועמדי המפלגות הערביות במערכות הבחירות האחרונות, הייתה זו חברת כנסת ערבייה, חנין זועבי, שקיבלה את העונש המקסימלי מוועדת האתיקה של הכנסת. בנוסף לכך, רק חברי כנסת ערבים הואשמו בהעלבת עובד ציבור במהלך כהונתם.
במידה ויעבור, החוק הזה יתווסף לצרור של חוקים שעברו לאחרונה כדוגמת חוק העלאת אחוז החסימה, חוק הנכבה וחוק החרם, אשר במהותם מדכאים את השיח האחר, השיח של המיעוט. אם זה מעל לבמת הכנסת, בחברה האזרחית או בקרב הציבור הכללי, ניסיון "ההגנה" כביכול של נתניהו על הדמוקרטיה, יהפוך במהרה לכלי שיעלים אותה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully