וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: דמי אבטלה לעצמאים - מהבטחה גדולה לבדיחה לא מצחיקה

10.2.2016 / 12:24

האוצר מספר לעצמאים שהם קיבלו "הטבה משמעותית" וכסף מהמדינה. אך בפועל, הבשורה של דמי אבטלה לעצמאים הפך למתווה מופרך, שכל ארגוני העצמאים מתנגדים לו

המוסד לביטוח לאומי. אורי לנץ
המוסד לביטוח לאומי/אורי לנץ

כבר מספר חודשים מצפים ומחכים חצי מיליון העצמאים בישראל לבשורה של הממשלה החדשה - "דמי אבטלה לעצמאים", וזאת לאחר שביולי השנה אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק הקובעת לראשונה תשלום דמי אבטלה לעצמאים שסגרו את עסקיהם. ההצעה שזכתה לרוב קולות מוחץ ללא כל מתנגדים זכתה מיד לכותרות גדולות בתקשורת כאשר יוזמי ההצעה מתגאים ומספרים כי "יש אינטרס גדול למדינה לפתח ולסייע לעסקים". דמי האבטלה לעצמאים אמורים לספק רשת בטחון לבעלי עסקים שמסיבות כאלו או אחרות נאלצו לסגור את עסקיהם ונותרו ללא מקור פרנסה.

אולם לפני ימים ספורים פורסם מתווה ההצעה "המהפכנית" של האוצר, ומסתבר שההבטחה הגדולה הפכה למתווה, שלא רק שלא יספק שום רשת בטחון, אלא שצפוי להכניס עצמאים רבים לסחרור כלכלי מידי, שכן בעלי העסקים הקטנים שכבר כיום מתקשים לגמור את החודש יאלצו להיפרד מידי חודש מעוד כמה מאות שקלים כדי לממן את דמי האבטלה של עצמם.

העצמאים החזקים יממנו את החלשים

עיקרי המתווה של חוק פנסיה - אבטלה לעצמאים שהציג השבוע האוצר:

העצמאים יחויבו להפריש לקרן פנסיה (עד 1,100 ¤ לחודש לפי רמת ההשתכרות) ואם אי פעם יזדקקו לדמי אבטלה יוכלו למשוך פיצויים פטורים ממס מתוך קרן הפנסיה שלהם, כאשר המשמעות היא פגיעה בקרן הפנסיה ובקצבה העתידית של אותם עצמאים בעת זקנה.

האוצר מספר לעצמאים שהם קיבלו פה "הטבה משמעותית" וכסף מהמדינה. האמנם? לפי המתווה המוצע, המדינה תוריד כ- 4% מדמי הביטוח הלאומי עבור עצמאים המשתכרים עד 5,600 ¤ בחודש, בעוד שעצמאים המשתכרים עד 21,000 ¤ ימשיכו לשלם ביטוח לאומי כמו היום, ולמשתכרים מעל 21,000 ש"ח יועלו דמי הביטוח הלאומי.

כך שבפועל מי שיממן את ההטבה לעצמאים החלשים הם העצמאים החזקים. ממש צדק חברתי. איך הפכה הבשורה של דמי אבטלה לעצמאים למתווה כל כך מופרך, שכל ארגוני העצמאים מתנגדים לו?

שר האוצר משה כחלון, משרד האוצר. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
ההבטחה הגדולה הפכה למתווה. שר האוצר משה כחלון/נועם מושקוביץ

ובכן, שר האוצר התחייב לדמי אבטלה לעצמאים, ואף הקצה לכך סכום ייעודי בתקציב 2016. אבל בדרך שר האוצר חילק המון צ'ופרים ומתנות לאזרחי ישראל: המע"מ הופחת באחוז אחד; בוטל המס על משקאות חריפים, וכמובן - 7.5 מיליארד ש"ח שחולקו כתוספות שכר למגזר הציבורי בדצמבר האחרון. וכמו בסיפור הילדים "סבתא בישלה דייסה" אחרי ששר האוצר חילק לכולם – רק לעצמאים לא נשאר.

אבל שר האוצר התחייב לדמי פנסיה לעצמאים. והלא כולנו יודעים שכחלון הוא גבר שגם עומד במילתו. אז מה עושים? מוצאים דרך לתת לעצמאים דמי אבטלה מבלי שזה יעלה יותר מידי כסף לאוצר, כלומר – העצמאים יממנו את דמי האבטלה שלהם בעצמם.

ועל כך אמר שלום חנוך "הציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם". האמנם? האם באמת מאמינים באוצר שציבור העצמאים עד כדי כך מטומטם?

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully