וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני משרד החינוך חושפים: עלייה מדאיגה באלימות הקשה בבתי הספר

9.2.2016 / 16:00

דוח חדש שמאגד נתונים של שנתיים, משקף תמונת מצב עגומה ולפיה חלה עלייה במספר התלמידים שנופלים קורבן לאלימות קשה בכיתות ד'-ו', ו-10% מהם סבלו מאלימות מינית. באופן מפתיע: בני הנוער שותים פחות אלכוהול, ואין מגמת עלייה באלימות ברשת

עריכה: ניר חן

עלייה חדה חלה בשנים האחרונות באלימות בין בני נוער בבתי הספר - כך עולה מדוח שפרסמה היום (שלישי) הרשות הארצית למדידה והערכה של משרד החינוך (ראמ"ה). מדובר בניטור רב-שנתי שחושף תמונה מדאיגה, ולפיה בבתי ספר דוברי עברית בשנים תשע"ג-תשע"ה ניכרת עלייה של 3% במקרי אלימות קשה בכיתות ד'-ו', עלייה של 2% באלימות של תלמידים כלפי הצוות, ושיעורים דומים באלימות בין תלמידים בהסעות לבית הספר ובאלימות מינית. כמו כן, חלה עלייה חדה של 7% אחוז באלימות מילולית. עם זאת, מהנתונים עולה כי חלה דווקא ירידה של 5% בדיווחים של תלמידים על שתיית משקאות חריפים.

המחקר, שנערך מדי שנתיים, משקף תוצאות של שאלון שמילאו כ-26 אלף תלמידים בשנת הלימודים הקודמת, ונתוניו מוצגים בהשוואה לשנות הלימודים תשס"ט, תשע"א ותשע"ג. לפי התוצאות, שיעורי התלמידים המדווחים שהיו קורבנות לאלימות מילולית בחודש שלפני מילוי השאלון עומד על 38% במגזר היהודי, כאשר עיקר הפגיעות מתרחשות בכיתות ז'-ט'. מדובר בעלייה בהשוואה לשנים קודמות, בעיקר בכיתות ז'- ט' (%7), אך גם בכיתות י'-י"א (%3). מחברי הדוח ציינו כי "יש להמשיך ולעקוב כדי לבדוק אם מדובר בראשיתה של מגמת עלייה". במגזר הערבי דיווחו רק 31% מהתלמידים על אלימות מילולית שהופנתה לעברם.

בני נוער בגן מאיר. יותם רונן
6%-8% מתלמידי התיכון הערביים הביאו נשק קר לבית הספר/יותם רונן

נתונים מדאיגים עולים גם בדיווחים על אלימות מתונה: מאז תשס"ט נרשמה אמנם ירידה בשיעור הדיווחים, אך בשנתיים האחרונות היא פסקה והם התייצבו. רבע מהתלמידים בכיתות ד-ו' דיווחו כי נפלו קורבן לאלימות מתונה מצד חבריהם בחודש האחרון. הנתונים נמוכים יותר ככל שעולים בשכבות הגיל: 18% בכיתות ז'- ט' ו-11% בכיתות י'- י"א. בסך הכל דיווחו 17% מתלמידי בתי הספר היהודיים ו-23% מתלמידי בתי הספר הערביים כי נפלו קרבן לאלימות מתונה בחודש שלפני מילוי השאלון.

7% מתלמידי בתי הספר היהודיים נפלו קרבן לאלימות קשה. במגזר הערבי הנתונים חמורים יותר, ועומדים על 15%. בשנתיים האחרונות חלה עלייה במספר מקרי האלימות הקשה בקרב תלמידי ד'-ו' בשיעור של 3%. כמו כן, 6%-8% מתלמידי התיכון הערביים דיווחו שהביאו נשק קר לבית הספר.

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

17% מתלמידי כיתות ז'-ט' נפלו קורבן לאלימות מינית בחודש שלפני מילוי השאלון. התופעה מחלחלת גם לכיתות הנמוכות: בכיתות ד'-ו' דיווחו 10% מהתלמידים על אלימות מינית כלפיהם.

דווקא באלימות דיגיטלית, הדוח מראה על יצירות לאורך השנים, למעט עלייה קלה בשנים תשע"א ותשע"ה בכיתות ז'- ט' ובכיתות י- י"א. מחברי הדוח ציינו בנושא כי "אפשר להבחין במגמת עלייה קלה בשיעורי המדווחים (%4+ בכיתות ז'- ט' ו-%3+ בכיתות י'-י"א), וחשוב להמשיך ולעקוב אחר התופעה".

כמו כן, נבדק שיעור התלמידים המדווחים כי עישנו מריחואנה, גראס או חשיש: 3% בכיתות ז'-ט' ו-7% בכיתות י'-י"א. שיעור התלמידים המדווחים כי נטלו אקסטזי או ספידים או סם פיצוציות דומה בכיתות ז'-ט' ובכיתות י'-י"א, עומד על 2% ו-3%. 31% מתלמידי כיתות י'-י"א בבתי ספר דוברי עברית מדווחים כי שתו אלכוהול עד כדי השתכרות. יצויין כי בשנתיים האחרונות חל שיפור ניכר בדיווחים על שתיית משקאות חריפים - ירידה של 5% וכן ירידה של 3% בדיווחים על השתכרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully