וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרוש שיקום לרפואה- מחסור במיטות ובמרכזי שיקום בדרום

בן שיף

9.2.2016 / 9:49

משבר הרפואה בדרום הולך ומעמיק. ע"פ נתוני משרד הבריאות, מספר רופאי שיקום לאלף נפש בארץ קטן בכ-50% בהשוואה למדינות ה OECD ובדרום, למעט מספר זעום של מיטות אשפוז ומטפלים, אין מענה ראוי. במשרד טוענים כי בעתיד יוקצו תקציבים נוספים עבור רפואת השיקום

צילום: זוהר גאוטה, עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

סיפורה של בלה גל מקיבוץ מגן לא אמור היה להיות יוצא דופן במיוחד מבחינה שיקומית. היא נפצעה ברגלה לפני 6 שנים במסגרת עבודתה כמורה לחינוך גופני, וקרעה גידים ברגליים ובברך. הדרך לשיקום והחלמה, כך היא גילתה, נהפכה ארוכה ובלתי נסבלת, רק מעצם היותה תושבת הדרום. "היום אני מוגבלת בהליכה ולא יכולה ללכת אפילו מרחקים קצרים. לאורך השנים לא היה פה רופא שיקומי זמין עבורי. הלכתי לשיקום באופן פרטי בביה"ח תל השומר כי קופת חולים לא אישרה טופס 17 לביה"ח".
אותם פערים בלתי נתפסים בין שירותי הרפואה במרכז לעומת הפריפריה אינם חדשים. מבקר המדינה אף נדרש אליהם בהזדמנויות שונות ומצא מחסור חמור במיטות לשיקום וכי הפנייה של קשישים לתהליך השיקום בתום אשפוזם אינה תקינה. ברמה המדינה - אין בנמצא מרכזים לשיקום יום מדרום לקו ראשון לציון או מצפון לעפולה. פרופ' נדב דוידוביץ' ראש המחלקה לניהול מערכות בריאות באוני' בן גוריון ויו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור טוען כי קיימת מגמה של שיפור בתחום בשנים האחרונות, אך המצב הכללי רחוק מלהיות משביע רצון. "קיים היום פער שהוא בעיניי בלתי סביר ובלתי מוסרי בין המרכז לבין הפריפריה בשירותי שיקום" הוא אומר. "צריך להקים גוף שיבוא ויסנכרן בין כל הגורמים השונים, כדי לראות שלא תהיה בדרום תחרות על אנשי מקצוע , אלא שיהיה פה בעצם שיתוף הפעולה במטרה להביא בסופו של דבר למצב של אדם שהוא גר כאן בנגב יוכל לקבל את אותם שירותים שבן אדם מקבל באזור המרכז".

"יש דברים שיכולים לקרות כבר מחר בבוקר ויש דברים שצריכים לקרות לטווח הארוך יותר. מחר בבוקר אנחנו צריכים לקחת את כל הגורמים שמעורבים כרגע ולשים אותם שולחן עגול לבוא ולראות איך הם יכולים ללמוד אחד מהשני . כיום בנגב, בהחלט יש התקדמות. בשנים האחרונות נפתחו מחלקות שיקום בסורוקה ,בכפר השיקומי עלה נגב וגם בעתיד בבית חולים ברזילאי... בהחלט יש פה תרומה של משרד הבריאות אבל מצד שני אנחנו מדברים על זה שהשיקום בקהילה עדיין מאוד מאוד לוקה בחסר", כך מסכם פרופ' דוידוביץ'.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "במסגרת המלצות הועדה לבחינת שירותי הרפואה בדרום הוחלט על פתיחת מחלקת שיקום בבית החולים סורוקה והמחלקה אכן פועלת, גם בבית החולים ברזילי מתוכננת הקמת מחלקה כזו ובסך הכל צפויות להתווסף מאה מיטות שיקום, כולל ב"עלה נגב". בנוסף עתידים להתפרסם מבחני תמיכה בנושא שיקום בית לקופות החולים במטרה להוות תחליף לשיקום ב??אשפוז ל?מטופלים המתאימים. המשרד פועל על מנת לכלול גם את רפואת השיקום ב??תמריצים לעידוד מקצועות רפואיים ב?מצוקה, גם בפ?ריפריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully