וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתפללים הפריעו למזכ"ל האו"ם לנאום על השואה בבית כנסת במנהטן

7.2.2016 / 15:31

ברקע המחלוקת סביב דבריו של באן קי מון על זכותם של הפלסטינים להתנגד לכיבוש, האשימו אותו חלק מהמתפללים בכך שהוא מעודד טרור: "כמו להצדיק את אסון התאומים". המזכ"ל המשיך בנאומו כרגיל

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

מזכ"ל האו"ם באן קי מון הגיע אתמול (שבת) לבית כנסת מרכזי במנהטן כדי לשאת נאום בנושא יום הזיכרון הבינאלומי לשואה - ומצא את עצמו סופג קריאות והפרעות מהקהל בשל דברים ביקורתיים שאמר לאחרונה על ישראל. בין השאר, האשימו אותו חלק מהמתפללים כי הוא הצדיק את הטרור הפלסטיני נגד ישראל וכי דבריו מקבילים להצדקת הפיגוע במגדלי התאומים שהתרחש בניו יורק ב-11 בספטמבר 2001.

הופעתו של באן בבית הכנסת האורתודוכסי "פארק איסט" במרכז מנהטן תוכננה זמן רב מראש. מזכ"ל האו"ם ביקש לבוא למקום כדי לשאת דברים לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, שצוין ברחבי העולם לפני כשבוע וחצי. אלא שבינתיים נכנס באן לעימות מילולי עם ממשלת ישראל, לאחר שבנאום שלו בפני עצרת האו"ם בחודש שעבר בנושא הישראלי-פלסטיני, אמר המזכ"ל כי התנגדות לכיבוש היא דבר טבעי, מה שנתפס בירושלים כהבעת הזדהות והבנה כלפי מניעי הטרור הפלסטיני.

הנאום של באן זכה לתגובה זועמת מראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר כי דבריו מהווים "רוח גבית לטרור". בתגובה פרסם מזכ"ל האו"ם מאמר בעיתון "ניו יורק טיימס" שבו כתב כי הוא עומד מאחורי דבריו. לדבריו, רק פתרון מדיני יוכל להביא להפסקת שפיכות הדמים ולהשבת הביטחון לישראלים ופלסטינים. במסגרת הנאום מעורר המחלוקת גינה המזכ"ל את הטרור וההסתה והוסיף כי כל ערעור על זכותה של ישראל להתקיים הוא בלתי מקובל לחלוטין.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון, משרד רה"מ, 20 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
לא הזכיר את ישראל בנאום. מזכ"ל האו"ם באן קי מון/נועם מושקוביץ

הסערה שעוררו דבריו של באן ליוותה אותו גם בסוף השבוע כאשר הגיע לשאת את דבריו בנושא השואה בבית הכנסת במנהטן. באן לא התייחס לישראל כלל במהלך דבריו, שהוקדשו ללקח האוניברסלי מהשואה - התנגדות לגזענות ואלימות. הוא אמר כי "על העולם לעבוד ביחד כדי להקים גשרים למאבק באנטישמיות, בגזענות כלפי מוסלמים ובכל שאר סוגי השנאה". הוא הוסיף כי "זיכרון השואה מדריך אותנו ומזכיר לנו מה יכול לקרות כשאנחנו מפסיקים לראות את האנושיות המשותפת שלנו".

מזכ"ל האו"ם התייחס באופן ספציפי לאיום הנשקף לאנושות מארגוני טרור קיצוניים כגון ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ובוקו חראם, כמו גם מהמלחמות ומעשי הטבח בסוריה, בסודאן ובמדינות נוספות. באן תקף בנאומו גם את אלו המכחישים את השואה, ואמר כי "העדויות בנושא הן בלתי-ניתנות להפרכה ומי שמכחישים זאת מפיצים שקרים ושמים ללעג את הכאב". בנאומו בפני עצרת האו"ם לפני כשבוע המזכ"ל אף גינה את תחרות הקריקטורות האנטשימיות שנערכה באיראן.

נאומו של באן התקבל בחיוב על ידי רוב המתפללים בבית הכנסת, אולם היו גם מי שביקשו למחות על הדברים שאמר ביחס ישראל. "צעקו לעברו שההצדקות שהוא סיפק לטרור בישראל, הן כמו הצדקות לטרור באסון התאומים", סיפר לוואלה NEWS אדם שנכח באירוע. באן התעלם מהקריאות הללו והמשיך בנאומו כמתוכנן לא הזכיר כלל את ישראל במהלך הנאום. בהודעה שפרסמה לשכתו על הנאום לא הוזכרו קריאות הביניים מטעם הקהל הכועס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully