וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר כץ על מערכות ההתרעה: "התרומה הגדולה ביותר לבטיחות"

שחר הזלקורן

1.2.2016 / 15:00

לדברי שר התחבורה, המדינה חייבת לדאוג לכך שבכל כלי הרכב, חדשים ומשומשים כאחד, תותקן מערכת התרעה. בדיון היום בוועדת הכלכלה אמר השר כץ: "מכשירי ההתרעה מצילים חיים"

עומסי תנועה בכביש 4 צומת בית ינאי לצפון, חול המועד פסח אפריל 2015. ראובן קסטרו
"התרומה הגדולה ביותר לבטיחות בדרכים"/ראובן קסטרו

"זו התרומה הגדולה ביותר ופורצת הדרך שיכולה להיות בנושא הבטיחות בדרכים". כך אמר היום (שני) שר התחבורה ישראל כץ, בהתייחסו לתכנית משרד התחבורה לממן התקנת מערכות בטיחות מתקדמות בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000.

בדיון שנערך הבוקר בוועדת הכלכלה, אמר השר כץ כי "לגבי רכב פרטי חדש, יש תמריץ. אבל חייבים למצוא פתרון לרכב המשומש. להציל חיים. במקביל לכל הפעילות הרגילה, שנמשיך לעשות אותה, הנושא הזה של להכניס מכשירי התרעה, זה מציל חיים".

לדברי השר, בכוונת משרדו לקיים הליך תחרותי כדי לבחור את החברות שיתקינו את מערכות הבטיחות. על פי תכנית משרד התחבורה, המערכות שיוצעו לציבור הנהגים הן מערכת בקרת סטייה מנתיב, מערכת ניטור מרחק מלפנים ומערכת שמזהה הולכי רגל. על פי התכנון, התקנת מערכות הבטיחות בכלי רכב משומשים תיעשה ללא תשלום.

השר ישראך כץ עם רוה"מ בנימין נתניהו בסיור מוסק מעל הגבול עם ירדן, ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
"חייבים למצוא פתרון לרכב המשומש". השר כץ/ראובן קסטרו

"השלוש שניות האלה הן קריטיות", אמר היום השר כץ, בהתייחסו לזמן התגובה של הנהגים. "נכון שהמוחות הישראלים הם המובילים בעולם, אבל בואו ניתן לכל חברה בעולם שמסוגלת, להתמודד. אבל אנחנו רוצים להשתמש ביכולות האלה. חייבים להטמיע את הדברים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

קודם בחינם, ובעתיד אולי כחובה

לפי דברים שאמר לאחרונה השר כץ במליאת הכנסת, בכוונת משרד התחבורה להעניק תמריצים שיעודדו את התקנת מערכות הבטיחות, אך בעתיד יתכן שהתקנת המערכות תהיה בגדר חובה. יש לזכור כי בתחילת נובמבר אישרה הממשלה את תכנית משרד התחבורה להתקין מערכות בטיחות מתקדמות בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000.

"בעלי הרכב הלא חדש, ואלה רוב רובם של הרכבים שנעים בכבישים, חייבים למצוא את הדרך על ידי מתן תמריץ, לאפשר להם להתקין את מערכות הבטיחות", הסביר השר כץ. "עד שיותקנו מספיק מערכות שנוכל גם לחייב את זה. שלא תהיה גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה".

מכוניות. ShutterStock
"שלא תהיה גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה"/ShutterStock

"אני בדקתי את הנושא היטב", אמר שר התחבורה בהתייחסו למערכות שמשרדו מתכנן להתקין. "מערכות התרעה צפני פגיעה בהולכי רגל, אופניים, מכוניות לפנים, מכוניות מהצד, הן מצילות חיים... זה בדוק בעולם. ואני איאבק בכל כוחי כדי שיימצאו המשאבים".

"ידע שכל חברות הרכב בעולם משתמשות בו"

לדברי השר כץ, קידום הבטיחות דורש פתרון רב-מערכתי: הקמת תשתיות מודרניות, שדרוג תשתיות קיימות, עידוד השימוש בתחבורה הציבורית, חינוך בבתי הספר ורפורמה במערך מבחני הנהיגה בישראל. להתקנת מערכות הבטיחות יש מקום מרכזי בתכניתו הכוללת של השר כץ.

"איפה הרפורמה הגדולה שיכולה לנצל את המשאבים ואת היכולות הישראליות, שתתווך בין התשתיות וכל הפעילות לבין הנהגים?", שאל השר במליאת הכנסת, "המקום הזה נמצא בשילוב והטמעת אביזרי בטיחות, חיישנים, מערכות התרעה בכלי הרכב".

לפי השר כץ, משרדו אינו מקדם יצרן מסוים של מערכות בטיחות. "ההמצאה הבסיסית היא (של) חברות ישראליות", אמר השר, "אבל יש גם חברות בחו"ל. אנחנו לא באים להעשיר חברה כזו או אחרת. אנחנו באים להשתמש בידע שכל חברות הרכב בעולם כבר משתמשות בו. חייבים להתקין את זה".

פקק תנועה מחלף קפלן תל אביב בעקבות מזג האוויר. טוויטר, אתר רשמי
"המערכות נועדו להאריך את זמן ההתרעה". פקקים בתל אביב/אתר רשמי, טוויטר

עוד לפני שיאושר המקור התקציבי למימון התקנת מערכות הבטיחות בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000, בכוונת השר כץ ופקידי משרדו לחייב בעלי משאיות ואוטובוסים להתקין בכלי הרכב שבבעלותם את מערכות הבטיחות.

"בקרוב מאוד", הבטיח השר כץ, "אני, מתוקף סמכותי, צו נמצא עכשיו במשרד המשפטים, אני מחכה שהוא יחזור, יחייב כל אוטובוס ומשאית חדשים, ובהמשך גם לא (חדשים), להתקין מערכות בטיחות כתנאי לחידוש הרישיון שלהם. אלה דרבים שאני יכול לעשות בצו, בגלל הפער בין מחיר הרכב להתקנת המערכות".

"אולי בגלל תשתית, אולי בגלל היעדר ערנות"

לדברי השר כץ, התקנת מערכות בטיחות לא נועדה לצמצם את אחריות הממשלה להקמת תשתיות בטיחותיות, או להסיר את האחריות מכתפי הנהגים. לדבריו, מערכות בטיחות מתקדמות, למשל כאלה שמתריעות מפני תאונת חזית-אחור או מפני סטייה מנתיב, נועדו להאריך את זמן התגובה של הנהגים, ובכך לאפשר להם להימנע מתאונה.

"לא במקום הפעילות, לא במקום אחריות הנהגים", הסביר השר כץ, "אלא להתקין מכשירים שלפי כל המחקרים, שאותן שלוש שניות קריטיות שבהן הנהג חשוף לתאונה, אולי בגלל תשתית, אולי בגלל היעדר ערנות שלו, אולי בגלל שילוב של דברים – באותן שלוש, מערכת ההתרעה שמתריעה, מאפשרת לו להגיב ולמנוע אותה".

לדברי כץ, התקנת מערכות בטיחות לא נועדה לצמצם את אחריות הממשלה להקמת תשתיות בטיחותיות, או להסיר את האחריות מכתפי הנהגים. לדבריו, מערכות בטיחות מתקדמות, למשל כאלה שמתריעות מפני תאונת חזית-אחור או מפני סטייה מנתיב, נועדו להאריך את זמן התגובה של הנהגים, ובכך לאפשר להם להימנע מתאונה.

"לא במקום הפעילות, לא במקום אחריות הנהגים", הסביר כץ, "אלא להתקין מכשירים שלפי כל המחקרים, שאותן שלוש שניות קריטיות שבהן הנהג חשוף לתאונה, אולי בגלל תשתית, אולי בגלל היעדר ערנות שלו, אולי בגלל שילוב של דברים – באותן שלוש, מערכת ההתרעה שמתריעה, מאפשרת לו להגיב ולמנוע אותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully