וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט נכנס לתפקיד היועמ"ש: "מודה לקב"ה ולשליחיו בממשלה"

1.2.2016 / 14:00

לאחר שבג"ץ דחה את העתירות נגדו, החליף היום מזכיר הממשלה את יהודה וינשטיין בתפקידו בטקס חגיגי: "מודה לעליון שחיזק את הלגיטימציה לבחירה בי כנכונה". וינשטיין ביקר את שקד בדברי הפרידה: "התנגדתי לפיצול התפקיד ואני מקווה שגם אתה תתנגד לכך"

עריכה: יאיר דניאל

לאחר שבג"ץ דחה את העתירות נגד מינויו של מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, נכנס היום (שני) האחרון לנעליו של היועץ היוצא יהודה וינשטיין, בטקס בלשכת עורכי הדין בתל אביב. "אני חושב שזה רגע מיוחד מבחינתי. אני לא כל כך מתרגש, אולי זה עוד יגיע", אמר. "קודם כל מודה לקב"ה שזיכה אותי, ואתייחס לתפקיד הזה באמת בחרדת קודש, ומקווה שאצליח לעשות אותו כמו שצריך. אני מבין מה הוא טומן בחובו. מודה לקב"ה ולשליחיו, הממשלה שהחליטה לבחור בי אחרי ועדת האיתור ולבית המשפט העליון שבאמת חיזק את הלגיטימציה ואשרר את הבחירה כבחירה הנכונה.

"חשוב לזכור כי שלטון החוק אין משמעו שלטונו של היועץ המשפטי. בשיטתנו הדמוקרטית, השלטון מופקד בידי נבחרי העם", המשיך מנדלבליט. "בסופו של יום, יש לזכור שמי שנושא ללא לאות, באחריות הכבדה לשלטון החוק במדינה, הם הפרקליטים המשרתים בפרקליטות המדינה ובמחוזות השונים, מצפון ועד דרום, והיועצים המשפטיים במחלקות הייעוץ במשרד המשפטים ובמשרדי הממשלה. אלה גם אלה נמצאים בקו החזית של השמירה על שלטון החוק, ומכאן גם האחריות כבדת המשקל שמוטלת עליהם דבר יום ביומו. על מנת שהמערכת הגדולה והמורכבת הזו תוכל להגשים את קידום האינטרס הציבורי וההגנה על שלטון החוק, עלינו לעבוד כצוות, מתוך תחושת שליחות, ערבות הדדית ואחריות משותפת".

"מוסד היועמ"ש חזק מסך כל מרכיביו, הוא חשוב לאין ערוך מאלה המאיישים אותו", אמר היועץ המשפטי היוצא וינשטיין. לאחר מכן, התייחס לניסיון של שרת המשפטים איילת שקד לפצל את סמכויותיו. "התנגדתי לפיצולו ואני מקווה שגם אתה תתנגד לכך", פנה למנדלבליט. "הפיצול יחליש את שלטון החוק, אין לי ספק בכך. מעולם לא הסיט אותי אדם מדרכי, והיו שניסו לעשות זאת, בעיקר מומחים מטעם עצמם, אך איש לא יכול היה להסיט אותי מדרכי ואני אומר זאת לכם כאן. עשיתי זאת בדרכי שלי".

טקס חילופי יועץ המשפטי לממשלה בלשכת עורכי הדין. 1 בפברואר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"רגע מיוחד מבחינתי". מנדלבליט עם היועץ המשפטי היוצא וינשטיין/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

נשיא המדינה ראובן ריבלין נכח גם הוא בטקס, והתייחס לפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. "שאלת פיצול סמכויות היועמ"ש נתונה לדיון ציבורי חשוב, ואני מניח שלכל יועץ יש עמדות מנומקות שטעם עמן, אך חייבים לזכור שלא כל שינוי הוא התקפה על שלטון החוק", אמר. "כאשר השלטון נעשה באופן חוקי, הרי הוא הופך להיות החוק אליו כולם כפופים".

שרת המשפטים שקד נשאה גם היא דברים בטקס החילוף. "אני שמחה שוועדת האיתור, למרות הגורמים הרבים שניסו להסיטה מדרכה, השכילה להמליץ על יועץ ערכי ועתיר הישגים", אמרה. "אותם גורמים רבי עוצמה שניסו לחבל במינוייך ינסו להשפיע עליך ועל החלטותיך. שמור על עצמאותך והישאר נאמן לאמת".

באשר לויינשטיין, סיפרה שקד על פגישה עמו שנחקקה בזיכרונה, כשהתאמן במועדון איגרוף בדרום תל אביב. "מי שחושב שהוא רך, לא ראה את היד הקשה שחבט בארגוני הפשע המאורגן", אמרה. "מי שחושב שהוא יועץ מטעם, לא ראה אותו נלחם על עמדותיו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
טקס חילופי יועץ המשפטי לממשלה בלשכת עורכי הדין. 1 בפברואר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
היועמ"ש היוצא וינשטיין, שרת המשפטים שקד והיועמ"ש הנכנס מנדלבליט/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מנדלבליט, בן 52, הוא תושב פתח תקווה ודוקטור למשפטים שגדל בתל אביב. אביו היה פעיל מוכר בתנועת חירות אולם מנדלבליט עצמו לא מזוהה פוליטית. הוא התגייס לפרקליטות הצבאית וצמח ביחידותיה השונות. בין היתר כיהן כשופט צבאי, סנגור צבאי ראשי ובהמשך מונה לפרקליט הצבאי הראשי. לאחר שחרורו מצה"ל בדרגת אלוף שימש חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי והשלים את עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת בר אילן.

לאחר מכן הוא מונה לתפקיד מזכיר הממשלה, לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו, וסומן כמי שיחליף את היועץ וינשטיין. בין מנדלבליט לווינשטיין שוררים יחסים מתוחים על רקע חקירת הפרקליט הצבאי לשעבר במשטרה. עם זאת, בימים אלה הם כבר החלו בחפיפה לקראת חילופי התפקידים ביניהם.

לפני שבועיים דחה בג"ץ את העתירות נגד מנדלבליט, כשהחלטת חמשת השופטים ניתנה ללא נימוקים בשל אילוצי לוח זמנים והם הודיעו כי נימוקיהם יינתנו במועד אחר. שתי העתירות נגד המינוי הוגשו לפני כחודש על ידי אומ"ץ והתנועה למען איכות השלטון, לאחר שהמינוי אושר פה אחד בממשלה. שבוע לאחר מכן ביקשה המדינה לדחות את העתירות, אולם בג"ץ לא נעתר לבקשה. שני הארגונים טענו כי מנדלבליט אינו יכול לשמש היועץ המשפטי לממשלה בשל העובדה כי נחקר ארבע פעמים על רקע מעורבותו בפרשת מסמך הרפז, בחשד לשיבוש מהלכי חקירה.

טקס חילופי יועץ המשפטי לממשלה בלשכת עורכי הדין. 1 בפברואר 2016. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
מנדלבליט ווינשטיין/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

עוד נטען נגד מנדלבליט כי חלה חובה שיעבור תקופת צינון בין תפקידו הנוכחי כמזכיר הממשלה לתחילת כהונתו כיועץ המשפטי, תפקיד הכולל גם סמכות של התובע הכללי. העותרים הלינו גם על תפקודה של ועדת האיתור שהציעה את מנדלבליט כמועמד יחיד לתפקיד. בדיון אתמול הם טענו כי מדובר ב"הנדסת אצבעות שהוציאה את שיקול הדעת מהממשלה".

(עדכון ראשון: 13:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully