וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום חג לפלורליזם או חילול השם? ההכרעה השנויה במחלוקת על רחבת הכותל

האישור שהעניקה הממשלה להכשרת רחבה מעורבת בתמורה לנסיגת "נשות הכותל" מדרישותיהן, התקבלה באופן אמביוולנטי במגזר. רב הכותל: "צריך להניח את הפרשה הנוראה מאחורינו". מנכ"ל התנועה המסורתית: "חסל סדר העמידה על כיסאות פלסטיק בעזרת הנשים". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

צילום: גדעון צנטר עריכה: ניר חן

עו"ד ענת הופמן, יו"ר ארגון "נשות הכותל", התייחסה היום (ראשון) לאישור שהעניקה הממשלה להכשרת רחבה שלישית בכותל המערבי ובה יוכלו להתפלל לצד גברים, ואמרה כי "זהו יום היסטורי ל'נשות הכותל', לנשים בכלל ולמי שמאמין שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי בישראל". היא הוסיפה: "אנו מאושרות שממשלת ישראל החליטה כצעד ראשון להקים רחבה מעורבת". לפי ההסדר שאושר חרף התנגדות ח"כים חרדים, בתמורה לדרישה להתפלל ברחבת הנשים, תוכשר רחבה בחלקו הדרומי של הכותל, מצפון לקשת רובינסון ומדרום לשער המוגרבים. ברחבה, על פי המתווה, יתקיימו תפילות מעורבות של גברים ונשים ללא מחיצה, והיא תהווה את המשכה של רחבת הכותל, אך לא תחובר אליה.

"השליטה של החרדים בכותל פגעה בכל הזרמים והיא מהווה ניתוק גל הציונות מכור מחצבתה", אמרה ריקי רוזנברג מ"נשות הכותל". "חבל שלאורך המאבק שלנו לא שמענו מספיק רבנים אורתודוכסיים שאמרו שאין בעיה שנשים להתפלל כאן. ההחלטה משיבה לעם ישראל את הנכס הלאומי, הכותל".

תפילת ראש חודש אלול של נשות ארגון "נשות הכותל" ברחבת הכותל המערבי, 16 באוגוסט 2015. אושרת בן שמשון, מערכת וואלה! NEWS
" ההחלטה משיבה לעם ישראל את הנכס הלאומי, הכותל"/מערכת וואלה! NEWS, אושרת בן שמשון

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', התייחס גם הוא להחלטה וסיפר כי קיבל את הכרעת הממשלה "בלב כבד". "מאז החלה קבוצה שולית ומתלהמת זו של 'נשות הכותל' את פעילותה התקשורתית, הפך הכותל ממקום מאחד ומלכד לזירת התכתשות בלתי פוסקת. חילול השם שגרמה הקבוצה הזאת והתומכים בה הוא נורא, ויידרשו שנים לתקנו", אמר. "התפילה בכלל ובכותל בפרט צריכות להיות בהתאם להלכה ולמסורת ישראל המסורה לנו מדור לדור. המצב אליו נקלענו נובע מאילוצים משפטיים וחשש מפני הידרדרות נוספת במאבק הפורץ את חומות הקדושה ומחלל שם שמיים, עלינו לעשות הכול כדי להניח את הפרשה הנוראה הזו מאחורינו".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), שהדליקה בחג החנוכה האחרון נר ראשון ברחבת הכותל, בירכה על המהלך ואמרה כי "הכותל שייך לכלל העם היהודי ואיננו נחלתה של עדה אחת בלבד. יחד עם זאת הדרך לשוויון עוד ארוכה. המדינה חייבת להגן על זכויות הקונסרבטיבים והרפורמיים בדיוק כמו שהיא מגינה על הזכויות של החרדים", אמרה. "פגיעה בזכות הקונסרבטיביים ורפורמיים להכרה פוגעת לא רק בישראלים וישראליות אלא גם בקשר עם העם היהודי בגולה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תפילת ראש חודש אלול של נשות ארגון "נשות הכותל" ברחבת הכותל המערבי, 16 באוגוסט 2015. אושרת בן שמשון, מערכת וואלה! NEWS
"בסיס להישגים נוספים בתחום הדת והמדינה"/מערכת וואלה! NEWS, אושרת בן שמשון

מנכ"ל התנועה המסורתית, עו"ד יזהר הס, אמר: "זה יום חג לפלורליזם יהודי בישראל". לדבריו, "מרגע כניסת המתווה לתוקף, יוכלו משפחות לחגוג יחד, אימהות ובנים, אבות ובנות, בר ובת מצווה בכותל. חסל סדר העמידה על כיסאות פלסטיק בעזרת הנשים". כמו כן, הוא הודה לרב הכותל על הוויתורים שלדבריו נאלץ לעשות. "לא נפגשנו מעולם פנים אל פנים, לא לחצנו יד. את המשא ומתן ניהלנו באמצעות שליח. ובכל זאת, היטב אנו יודעים שאף אתה, כמונו, השגת לא מעט הישגים במתווה הזה – אך נאלצת, כמונו, לוותר לא מעט. נאחל לשנינו שכנות טובה, שלום, ואפילו רעות".

מנכ"ל התנועה הרפורמית הרב גלעד קריב אמר: "אנו רואים בהחלטה פורצת דרך זו בסיס להישגים נוספים בעתיד בתחום יחסי הדת והמדינה. יחד עם שותפינו בארץ ובתפוצות ובראשם התנועה הקונסרבטיבית, ארגון נשות הכותל והסוכנות היהודית נעקוב בקפדנות אחר יישום ההמלצות ונוודא שהכותל המערבי אכן יהפוך לאתר ממלכתי ולאומי שישקף בעת ובעונה אחת את אחדותו של העם היהודי ואת ריבוי הפנים שבו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully