וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: התעללו בכם בביה"ס? כך תתבעו את ההנהלה

25.1.2016 / 16:16

האם תלמיד שניזוק מאלימות של תלמיד אחר יכול לתבוע פיצוי ממורי בית הספר, מהנהלת בית הספר או ממשרד החינוך? מסתבר שכן

תלמיד. ShutterStock
חרם בבית ספר. אילוסטרציה/ShutterStock

הטור נכתב בשיתוף עם עורך דין רענן בר און ממשרד בר-און, כהן

צעירה הגישה תביעה נגד משרד החינוך, לתשלום מיליוני שקלים, על נזק נפשי שנגרם לה לטענתה כאשר הותקפה על ידי תלמידות בית הספר, וטוענת כי נציגי בית הספר לא טיפלו כנדרש בענין, על אף שהיו מודעים לו, ואף ניסו "לטייח" אותו.

למרבה הצער, מקרים של אלימות תלמידים כלפי תלמידים אחרים הינם נפוצים. הן מקרים של אלימות פיזית (קטטות שגורמות לפציעה, שבירת אצבעות באמצעות טריקת דלתות, בעיטות בראש, שבירת איברים) והן מקרים של אלימות מילולית והתעללות נפשית.

תלמידי ישראל מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות כל עוד הם רשומים במוסד חינוכי ולומדים בו הלכה למעשה. פוליסת הביטוח הנ"ל חלה על התלמידים גם מחוץ לשעות הלימודים, 24 שעות ביממה. הפוליסה מכסה נזקי גוף שנגרמו לתלמידים מכל מקור שהוא. ואולם, מדובר בפוליסה כללית, שכיסויה נמוך, ופעמים רבות הוא אינו מספיק לפצות את התלמיד בגין נזקיו.

במקביל פתוחה הדרך להגשת תביעה נזיקית כלפי הגורמים האחראים לתלמיד במועד האירוע.

בית הספר אחראי לשלומם של התלמידים

על פי הדין בישראל, מוטלת חובה על צוות בית הספר אחריות לדאוג לביטחונם של התלמידים. בתי המשפט קבעו, שרשויות בית הספר צריכות לבצע פיקוח נאות. מטבע הדברים, מידת הפיקוח לה נדרשים המורים, טיבה ומהותה, משתנה בהתאם לנסיבותיו המיוחדות של כל מקרה ומקרה, בהתאם לגיל התלמידים, מקום הימצאם, סוג הפעילות בה הם עוסקים וחשיבותה, טיב וגודל הסיכון הכרוך באותה פעילות.

כך, יש להוכיח, שהאחראים במקום לא מנעו את התרחשות האירוע ולא עשו מספיק מאמצים כדי למנוע את הפגיעה. בהתאם לפסיקת בתי המשפט, על צוות המורים לגלות בעצמו מקרי אלימות אשר מתרחשים בבית הספר עקב חובת הזהירות המוטלת עליו. צוות בית הספר אמור לנקוט את כל האמצעים הדרושים על מנת להילחם בתופעת האלימות בבית ספרו, ואם יתרשל – ייתן את הדין. בכלל כך, חובה על סגל בית הספר להתייחס גם לאירועים נקודתיים של אלימות כקצה הקרחון להתנהגות משפילה, אלימה וחמורה יותר.

על סגל בית-הספר מוטלת חובה לצפות פגיעה של תלמידים בתלמידים אחרים; להקדים טיפול חינוכי ומשמעתי בתלמידים המועדים לפגוע, ולגלות ערנות ורגישות לתלמידים המועדים להיפגע. על צוות בית הספר מוטלת גם חובה לפקח ולהשגיח על תלמידים בבית הספר על מנת להבטיח את שלומם וביטחונם ולמנוע כל פגיעה בהם.

נכון שיש מקרים שלא ניתן למונעם. כפי שקבע בית המשפט העליון: "ראוי שהמורה יהיה בקרבת מקום, כדי שיוכל להתערב במידת הצורך בקטטה או בפעולה מסוכנת אחרת, או כדי שניתן יהיה להזעיקו על אתר; אך מובן, מאידך גיסא, כי המורה אינו יכול למנוע פעולת פתע ספונטאנית, שאינה צפויה מראש". ואולם, כאשר מוכח שצוות בית הספר לא עשה מאמצים מספיקים כדי למנוע את האלימות, למרות שיכול היה לצפותה – יישא באחריות לנזקים שנגרמו.

עורך דין רענן בר און ממשרד בר-און כהן. באדיבות המצולמים
יש להוכיח, שהאחראים במקום לא מנעו את התרחשות האירוע. עורך דין רענן בר און/באדיבות המצולמים

באחד המקרים של צעיר שלקה בנפשו לאחר התעללות ממושכת בבית הספר, קבע בית המשפט, כי בית הספר התרשל בכך שלא חשף את ההתעללות בזמן, ובכך שלא ערך שיחות אישיות עם התלמיד כדי לאבחן את מצבו, וכן התרשלו השירותים הסוציאליים בכך שלא העבירו לבית הספר את המידע שברשותם. השופט חייב את המדינה לפצות את הצעיר במיליון שקלים.

חשוב מאוד לאסוף ראיות, מהר ככל הניתן. למשל - צילומים של מקום הפגיעה, צילומים של הפגיעה עצמה, איסוף עדויות של עדי ראיה ושמיעה על שהתרחש באירוע עצמו, לרבות איסוף פרטי העדים (לצורך התקשרות עתידית), איסוף עדויות הקשורות להתנהלות שהובילה לאירוע (כדוגמת עדויות על אי פיקוח של הצוות על התלמידים בזמן ההפסקה), צילום התיק שנפתח במשטרה, אם נפתח, איסוף כל התיעוד הרפואי, בדיקת תלונות קודמות, אם היו, וכיצד טופלו, איסוף הוכחות לענין נזקים, מכל סוג, שנגרמו בגין האירוע, ועוד.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • אלימות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully