וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני שיחות השלום המדומות, רוסיה וארה"ב מבצרות עמדות בסוריה

24.1.2016 / 12:18

במוסקבה ובוושיגנטון מתקשים להביא לתחילת המו"מ בין המשטר לאופוזיציה, ובינתיים הן רק מקימות מאחזים נוספים במדינה המפוררת. "חוץ מזה", הטור השבועי של עורך חדשות החוץ

עריכה: גדי וינסטוק

השבוע אמורות להתחיל השיחות על עתיד סוריה בז'נבה, אך עוד בטרם הן יצאו לדרך קשה לראות כיצד הן יבשילו להבנות אמתיות שיקדמו את סוף המלחמה. המגעים הבינלאומיים לפתרון העימות ההרסני קיבלו תנופה עם תחילת המערכה האווירית של מוסקבה בסוריה לפני כארבעה חודשים, אולם התקווה המחודשת התנפצה במהירות בשל האינטרסים הסותרים של כל מי שבוחש את ידו בקלחת הסורית.

לכל הטורים הקודמים ב"חוץ מזה"

אחד מסלעי המחלוקת הגדולים ביותר שנותרו נוגע כמובן לעתידו של בשאר אסד. חרף הדיווח ב"פיננשל טיימס" על כך שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין קרא בתחילת החודש לדיקטטור הסורי לעזוב את תפקידו, בשטח לא נראה שחל שינוי בעמדה של הקרמלין או של בעלי בריתו בטהראן. מנגד, באופוזיציה ובמדינות ערב הסוניות מתעקשים שהרודן לא יוכל לקחת שום חלק בעתידה של המדינה, בעוד שבמערב, במיוחד בארצות הברית, מנסים למצוא נוסחה מאוזנת ומעורפלת שתאפשר לאסד להישאר בשלטון לתקופת מעבר מסוימת. יתרה מכך, מתנגדי המשטר אף הציבו דרישות נוספות לניהול השיחות, שברור שלא יתקיימו - הפסקת התקיפות הרוסיות לאלתר, הסרת המצור מעל האזורים המכותרים במדינה ושחרור של מאות אסירים.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ועמיתו הרוסי סרגיי לברוב בתום פגישה בציריך, 20 בינואר 2016. רויטרס
הפערים גדולים. קרי ולברוב בתום פגישה בנושא סוריה בציריך, שישי/רויטרס

כאן לא מסתיימות הבעיות. במוסקבה מסרבים להכיר בגוף שהוקם לאחרונה בכינוס בערב הסעודית, שכלל שורת ארגונים שאותם מפציצה רוסיה מדי יום ומתוארים על ידה כארגוני טרור, בזמן שבמדינות ערב ובמערב רואים בהם קבוצות אופוזיציה לגיטימיות. רוסיה מתעקשת לכלול במשלחת את הכורדים הסורים, שלוחמיהם רשמו את ההישגים הבולטים ביותר במלחמה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ונתמכים בידי ארצות הברית, אך לכאן נכנסת טורקיה - שמסרבת לכך בתוקף מאחר שלטענתה קשורים בקשר ישיר למחתרת הכורדית שבה היא נלחמת על אדמתה.

אם לא די בכך, אז המשבר ביחסים בין איראן לערב הסעודית, המגבות את הצדדים היריבים בסוריה, מקשה עוד יותר על התקדמות בשיחות. אחרי הסרת הסנקציות הבינלאומיות מעל הרפובליקה האסלאמית, באזור מצפים למשאבים ולכספים רבים שיושקעו במשטר בדמשק, שעבור שרידותו והשמירה על האינטרסים שלה מאבדת איראן לוחמים מדי יום. גם ריאד, אנקרה וממשלות ערביות נוספות לא טומנות את ידן בצלחת וממשיכות לחמש את ארגוני המורדים, גם אם לא בקצב שהאחרונים היו רוצים לראות.

עם פערים כה גדולים בין הצדדים, קשה לראות כיצד דבריו של שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי מתיישבים עם המציאות. לדבריו, פתיחת המשא ומתן עשויה להידחות רק בימים ספורים, אך בשלב זה לא ברור מה הטעם במגעים המדומים הללו ואם הם אכן יצאו אל הפועל כמתוכנן. תאריך היעד המקורי היה יום שני הקרוב, אך ממוסקבה כבר הועלתה האפשרות שהמועד יתעכב בכמה ימים ולא מן הנמנע שבסופו של דבר הוא ייקבע כבר לחודש הבא.

מטוסי קרב רוסיים בבסיס חיל האוויר בלטקיה, סוריה, 20 בינואר 2016. AP
מסייעים למשטר אסד. כלי טיס רוסיים בבסיס בלטקיה/AP
למרות הדיווחים על הקרע בין פוטין לאסד, רוסיה מבססת את אחיזתה בסוריה

עד שהדיבורים על פתרונות דיפלומטיים יתורגמו למעשים, בשטח אסד מצליח לנצל את החיפוי הרוסי והשתלט מחדש על אזורים אסטרטגיים. ארבעת חודשי הלחימה בסיוע מוסקבה לא הגשימו את מלוא הציפיות, אך בחאלב ובלטקיה - החיוניים להמשך שלטונו של המשטר - נהדפו המורדים ודאעש מכמה נקודות מפתח עיירה הסמוכה לגבול עם טורקיה, ששוחררה אחרי יותר משלוש שנים. בדיר א-זור שבמזרח המדינה נאמני הממשלה אמנם ספגו מכה קשה מידי "המדינה האסלאמית", אך גם כך מדובר באזור שבו הנוכחות של צבא סוריה דלילה עד לא קיימת וייתכן שהוא ייסוג מהאזור במטרה לחזק חזיתות חשובות יותר.

פוטין, מצדו, ממשיך לבסס את האחיזה בסוריה, אפילו אם יש שחר לדיווחים על קרע בינו לאסד. דוח שפרסם בשבוע שעבר משרד ההגנה הרוסי חשף את כוונותיו של הנשיא ולפי ההבנות בין מוסקבה לדמשק שהושגו בחודש אוגוסט, צבא רוסיה יוכל להישאר בשטח המדינה ככל שיחפוץ ולעזוב מתי שירצה. בשלב זה של המבצע, נראה שהחלק הראשון קורם עור וגידים.

בשבוע החולף דיווחו גורמי אופוזיציה בסוריה כי מוסקבה שלחה חיילים ומהנדסים לנמל התעופה הבינלאומי בעיר קמישלי, הסמוכה לגבול עם טורקיה, כדי שיתחילו להכשירו לקראת שימוש בו מצד חיל האוויר הרוסי. השליטה בקמישלי הכורדית מתחלקת בין משטר אסד לבין הכוחות המקומיים ונוכחות רוסית במוקד נוסף בסוריה - פרט לבסיס בלטקיה - תשמש הוכחה נוספת לכך שהם כאן כדי להישאר.

הריסות בג'ובר, פרבר של דמשק, סוריה, 23 בינואר 2016. רויטרס
המלחמה תימשך ללא הפרעה. הריסות בג'ובר, פרבר של דמשק/רויטרס

עם זאת, לא רק מוסקבה מבססת את אחיזתה בסוריה. בסוף השבוע דיווחה רשת BBC כי בהתבסס על תמונות לוויין שהגיעו לידיה, עולה שארצות הברית מרחיבה מסלול המראה נטוש באזור שבשליטת הכורדים במחוז חסכה, שבו שוכנת גם קמישלי. רוחבו של המסלול הסמוך לעיירה רמליאן גדל מ-700 מטרים ל-1.3 קילומטר, גודל שמתאים לנחיתת כלי טיס גדולים, דוגמת מטוסי "הרקולס" שנמצאים בשימוש צבא ארצות הברית.

בוושינגטון טוענים כי הכוחות המיוחדים האמריקניים הפועלים באזור זקוקים ל"סיוע לוגיסטי", אך לאור דבריו של סגן נשיא ארצות הברית ג'ון ביידן ייתכן שמסלול ההמראה הזה ישמש גם למטרות אחרות בעתיד. "אנחנו מוכנים לנקוט פעולה צבאית בסוריה אם לא יושג הסדר פוליטי", הצהיר אתמול במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו.

על אף שביידן הבהיר כי מדובר רק בהקשר של דאעש, ברוסיה זעמו על התבטאויותיו ואמרו כי הן לא תורמות ליצירת האווירה שתאפשר את תחילתן של השיחות. עם כאלו תנאי פתיחה ועוינות הדדית, הצדדים על הקרקע יכולים להמשיך להילחם על הקרקע באין מפריע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully