וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: ההרתעה הושגה: להגיע להסדר טיעון עם אולמרט

18.1.2016 / 14:27

טוב יעשה פרקליט המדינה אם יגיע להסדר כולל עם אולמרט בהתאם למתווה המוצע על ידי פרקליטיו מבלי לבקש את "ליטרת בשרו" של רוה"מ לשעבר

אהוד אולמרט היום בהכרעת הערעור בפרשת הולילנד בבית המשפט 20 דצמבר 2015. רויטרס
אהוד אולמרט בבית המשפט/רויטרס

בימים אלה אנו עדים למו"מ, המתנהל בין פרקליטיו של אהוד אולמרט לפרקליט המדינה, מו"מ שתכליתו לסיים בהסדר טיעון את כלל הפרשיות בהן היה מעורב אולמרט - פרשת "טלנסקי" פרשת "ראשון טורס" ופרשת "שולה זקן" שעסקה בשיבוש הליכי חקירה.

האם יש להניח לאולמרט להסתפק בתקופת מאסר כוללת של שנה ומחצה בגינה הוא צפוי להיכלא מאחורי סורג ובריח או שמא על פרקליט המדינה לנהוג מדיניות של "ייקוב הדין את ההר" וימצה עמו את הדין בכל פרשה ופרשה כך שתקופת המאסר תהא ארוכה יותר וכלשון דברי שי ניצן, פרקליט המדינה: "אולמרט אינו ראוי להנחות סלב".

התמורה המשמעותית שהניעה את גלגלי המו"מ הייתה תוצאת הערעור בפרשת הולילנד. כזכור בית המשפט העליון זיכה את אולמרט מעבירת השוחד המרכזית והותיר על כנה את ההרשעה בעבירת השוחד האחרת שנגעה לסיוע כספי שלא כדין שהועבר על ידי שולה זקן לאולמרט מעד המדינה שמואל דכנר ז"ל. בהתאמה רוכך עונשו של אולמרט משמעותית והופחת משש שנות מאסר לשנה וחצי.

להגיע להסדר כולל עם אולמרט

נתון נוסף שהמריץ את המו"מ הייתה העובדה שהליכי "פרשת הולילנד" מוצו, במובן זה שלא ניתן על פי חוק לקיים דיון נוסף בפרשה והמאסר שהושת עליו לתקופה של שנה ומחצה היא עובדה קיימת. אמנם בסמכות נשיא המדינה לשנותה, אם וכאשר תוגש בפניו בקשת חנינה. בסמכותו של נשיא המדינה לבטל כליל את המאסר או להמירו בעבודות שירות. האם תוגש בקשת חנינה ומה יעלה בגורלה לוט בערפל כעת.

על הפרק עומד ערעורו של אולמרט כנגד ההרשעה בפרשת טלנסקי במסגרתה נדון לשמונה חודשי מאסר בפועל, תקופה שתצטבר למאסר בפרשת הולינלד, מנגד עומד ערעורה של המדינה כנגד זיכויו בפרשת "ראשון טורס" ותיק נוסף, אשר טרם הבשיל לכדי כתב אישום, בפרשת "שולה זקן", שם על פי החשד הניע אולמרט את שולה זקן לשבש הליכי חקירה בפרשיות בהן נחקר. אין ספק כי צבר הפרשיות מעמיד את אולמרט בפני סיכון שתיגזר עליו תקופת מאסר נוספת שתצטבר לתקופות המאסר, כפי שצוין לעיל, ואז נכונה לו תקופה ארוכה בבית האסורים.

לטעמי, טוב יעשה פרקליט המדינה אם יגיע להסדר כולל עם אולמרט בהתאם למתווה המוצע על ידי פרקליטיו מבלי לבקש את "ליטרת בשרו" של אולמרט, במובן זה שפרקליט המדינה יסתפק במאסר כולל של שנה ומחצה. מנגד עומדת התפיסה שמקורה בהלכה שיש לדקדק עם פשעיו של מלך ועליו לשלם עבור כל מעשה ומעשה.

פרקליט המדינה שי שניצן ,השבעת שרת המשפטים איילת שקד מאי 2015. נועם מושקוביץ
"אולמרט אינו ראוי להנחות סלב". פרקליט המדינה שי ניצן/נועם מושקוביץ

ובכל זאת, מערכת המשפט הוכיחה כי היא מיצתה את הדין עם אולמרט ולא נסוגה מהרעיון כי גם ראש ממשלה הוא כאחד האדם, ודין אחד לראש ממשלה ולבוזגלו. האפקט הטבוע בתמונה בה ראש ממשלה מובל בנחושתיים אל בית הכלא ייצור את ההרתעה הראויה בקרב הציבור מפני עבירה על החוק ואת התהודה כי דין אחד לכל אזרח ואזרח. משך תקופת המאסר במקרה דנן חסרת משמעות קרדינלית, היא למעשה סרח עודף של הפרשה. העובדה שתיצרב בתודעת הציבור ובדפי ההיסטוריה היא של ראש ממשלה כבול בנחושתיים ולא את תקופת המאסר שהוטלה עליו.


להסדר טיעון אליו יגיע פרקליט המדינה עם אולמרט יש אפקט נוסף וממעלה ראשונה. אולמרט במסגרת הסדר טיעון יודה בביצוע המעשים שיוחסו לו. משמעות הדבר נטילת אחריות מצידו של אולמרט על מעשים שביצע, דבר שלא עמד על הפרק עד כה ובמובן זה "מודה ועוזב ירוחם".

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully