וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משנים מציאות": 84 יהודים נעצרו ועוכבו בהר הבית ב-7 חודשים

15.1.2016 / 0:40

הם מגובים בידי הארגונים שרוצים להשיב את הריבונות להר, מקבלים כסף בתמורה למעצרים ומרגישים שפעילות המשטרה מזינה את האלימות מצד הערבים – פעילי הר הבית עובדים במרץ בחודשים האחרונים, והם לא פוחדים להיעצר. "הכול חוקי, המדינה הזויה"

צילום: מתוך יוטיוב, פייסבוק, קבוצת נאמני הר הבית; עריכה: טל רזניק

סוגיית הריבונות בהר הבית, שמספקת לא מעט חומר בעירה לגל הטרור בחודשים האחרונים, מעסיקה בתקופה הזו רבות את הארגונים שמנסים להשיב את הריבונות להר, לאפשר ליהודים להתפלל במקום ולבנות את המקדש על חשבון המסגדים. מנתונים שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי בשבעת החודשים האחרונים נעצרו על ההר 59 יהודים ועוכבו לחקירה 25 על ידי משטרת ירושלים. עילות המעצר היו תפילות או קיום מנהגים יהודיים אחרים. הנתונים תועדו על ידי ארגון "יראה - לעידוד עלייה להר הבית" שהחל לבצע את הרישום בקיץ האחרון.

הפעילים בהר הבית מעריכים שבכל שנה היו כמה עשרות עצורים יהודיים בלבד על ההר, עד לשנתיים האחרונות. "מספר העצורים היה מגיע ל-50 בשנה, לא יותר", אמר רפאל מוריס מתנועת "חוזרים להר", שלאחרונה הבטיחה מענק בסך 2,000 שקלים לכל יהודי שייעצר במתחם.

אתמול, לדוגמה, עצרה המשטרה נער בן 13 שקרא את תפילת "שמע ישראל" ועולים רבים נעצרו אחרי שנעו כבשעת תפילה. לפני כמה שבועות נעצר איש המחתרת היהודית יהודה עציון, מי שבעבר תכנן לפוצץ את המסגדים, אחרי שהפנה ידיו אל השמיים. פעילי ההר טוענים כי הם "נעצרים על שטויות". העיתונאי והפעיל ארנון סגל אמר כי "שום עבירה לא כתובה בחוק הישראלי ואם בהתחלה היו נעצרים על תפילה, היום נעצרים על סטייה מהקבוצה. מבחינת המשטרה, היהודים שעולים להר הבית הם טירונים וחייבים לציית להוראות המפקד, וההוראות אין להן סוף".

כיפת הזהב, מתחם הר הבית, ירושלים. דצמבר 2015. קובי ריכטר, תצפית TPS
הפעילים מעריכים כי חלה עלייה חדה במספר העצורים/תצפית TPS, קובי ריכטר

סגל מודה כי ריבוי המעצרים משרת את תנועות ההר. "יש פה משהו מאוד עדין. אנחנו לא מעודדים עבירה על החוק, אנחנו מעודדים אנשים לעשות דברים שהם חוקיים לחלוטין. זה אפילו לא מרי אזרחי, הדברים חוקיים לחלוטין ובסיטואציה מדינית הזויה הם גוררים מעצר", אמר. לגבי הפרס הכספי שהציעה תנועת "חוזרים להר", הסביר: "כשצועקים 'מוחמד חזיר' אני לא אוהב את זה, זה לא מוסרי ולא חכם. אבל כשמשלמים כסף לאנשים כדי להיעצר אני אומר 'וואלה, אני בעד זה, כי זה לא מפר את החוק'".

מוריס טען כי המשטרה, במעצרים הרבים, מעודדת את האלימות מצד הערבים בעיר. "המשטרה לא מעוניינת בשיח הזה והיא לא מוציאה הודעות על המעצרים, וכשהיא כן, היא אומרת 'הפר את כללי הביקור'", אמר. "המעצרים מעודדים את הערבים - הלחץ שלהם עובד. נוצר מצב שהם באים לשוטרים ואומרים: 'תראה איך הוא מלמל', 'תראה איך הוא זז'. לא ה'פרובוקציה' מובילה לאינתיפאדה, אלא זה שהשוטרים עוצרים אותנו ומראים לערבים שהלחץ שלהם עובד. זה מה שמעודד את האלימות. אם בכל פעם שהערבים היו מתפרעים היו נותנים ליהודים עוד זכויות - הערבים היו עוצרים מיד".

חוקר המרחבים המקודשים ערן צדקיהו, איש הפורום לחשיבה אזרחית המתמחה בהר הבית, אמר כי העלייה במעצרים היא אינדיקציה לעלייה בפעילות התנועות היהודיות ולשחיקת הסטטוס קוו בהר, "והיא גם כדי לייצר הד תקשורתי וציבורי, כשחוטבים עצים עפים שבבים". צדקיהו הסביר כי התפיסה הרווחת במזרח העיר אומרת "שרק אחרי שאנחנו (הפלסטינים, מ"ש) מגיבים באלימות ובדקירות, רק בעקבות הפחד מפיגועים, המשטרה מתחילה לבצע מעצרים ולהטיל מגבלות - היהודים מבינים כוח".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
העיר העתיקה, ירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
כוחות שיטור בעיר העתיקה בירושלים/נועם מושקוביץ

אלישמע סנדמן מארגון "יראה" נעצר לפני כחצי שנה בשערי ההר, כששוטרים גילו שמצלמת הטלפון הסלולרי שלו פועלת בכיס. "הגעתי לעמדת הבידוק והחלטתי לתעד את האפליה, שיהודי צריך להיכנס לחדר ובודקים שאין לו סידור או דגל, לעומת תיירים. נכנסתי עם הטלפון כשהמצלמה פועלת, השוטר שם לב והודיע על מעצר", סיפר. "המצב בהר לא חוקי, הדברים מטושטשים ולא ברורים. המציאות המרה של היום נוצרה דווקא בגלל שהמשטרה מחמירה עוד קצת בכל פעם והיהודים מתפשרים ונסוגים". לדבריו, "אחת הדרכים לחזק את הנושא הזה, היא שאם בן אדם נעצר זה יוצר מציאות בשטח. אם יגיעו 20 אנשים ויגידו 'שמע ישראל' זה יוצר איזו מציאות. אני לא מאמין בלהיעצר אבל גם לא נרתע, מאמין שכשזה קורה זה משנה את המציאות".

המשטרה: "פועלים ללא משוא פנים"

מהמשטרה נמסר: "הוטלה עלינו, בין שלל משימותינו, גם המשימה כבדת המשקל של שמירת ביטחון הבירה וריבונותה, בדגש להר הבית. מכך נגזרות משמעת ורמת מוכנות מבצעית גבוהות, הן בהיבט המודיעיני, והן ברמת יכולות התפקוד בשטח. משטרת מחוז ירושלים מנוסה, עמידה ובעלת אורך נשימה, והיא מאזנת באופן מתוחכם בין צרכים שונים הנוגעים מחד לשלום הציבור ומאידך לשמירת הסטטוס קוו בהר הבית.

"המשטרה פועלת רבות ומשקיעה מאמץ עליון לשמירת הסטטוס קוו בשטח ההר, למען קיום הביקורים בשטחו בשלום ובבטחה. היא זו שמאפשרת להמוני בית ישראל ולמתפללים בני כל הדתות לממש את אמונתם ולפקוד בבטחה ובחופשיות את האתרים הקדושים, במהלך החגים ובשגרה. המשטרה תמשיך לפעול בנחישות ועל פי דין כלפי כל מי שינסה להפר את הסדר במקום, ללא משוא פנים, לשם שמירה על שלום הציבור ובטחונו בשטח הר הבית ולשם קיום הביקורים כסדרם".

(עדכון ראשון: 23:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully