וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן בגדה: התנועה השיעית שפועלת בעזה מבססת את עצמה בשטחים

15.1.2016 / 0:37

בדיקת וואלה! NEWS מעלה כי דבריו של מנהיג תנועת א-סאברין השיעית, לפיהם היא מתרחבת לשטחי הגדה, אינם בגדר תעמולה: פלסטינים מאזור בית לחם התגייסו לאחרונה לתנועה שממומנת על ידי איראן ופועלת ברצועה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עכשיו גם בגדה. שלטי תנועת א-סאברין ברצועת עזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשנה וחצי לאחר שהוקמה ברצועת עזה תנועת א-סאברין, החל הגוף המזוהה עם איראן והשיעה להקים שלוחה בגדה המערבית. בדברים שאמר אחד ממייסדיה, הישאם סאלם, לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", ניתן היה לחשוד כי מדובר בתעמולה בלבד, אולם בדיקת וואלה! NEWS מעלה כי אכן החלה התנועה לגייס תומכים ברחבי הגדה.

לפי שעה, מספר מצומצם של בני אדם התגייס לא-סאברין. רוב הפעילים מתגוררים באזור בית לחם והיו בעבר פעילי ג'יהאד איסלאמי. כבר לפני כמה שנים המירו כמה משפחות סוניות מהאזור את אמונתן לשיעה, ומהוות ככל הנראה את הבסיס להקמת השלוחה הפרו-איראנית בגדה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעילות התנועה ברצועת עזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במאי 2004 החלה א-סאברין לפעול ברצועה. דגלה זהה כמעט לזה של חיזבאללה, אך צבעו כתום ולא צהוב. התנועה הוקמה בהסכמת חמאס ברצועה כחלק מהסכם בין איראן לבין התנועה, שזכתה בתמורה למימון נרחב מהמדינה. מטרת ההסכם הייתה בעיקרה גיוס תומכים באמצעות פעולות צדקה. ואולם, לאחרונה החלה א-סאברין בעזה לפעול גם במישור הצבאי; התנועה קיבלה אחריות על ירי במזרח הרצועה לעבר ישראל. בפרסומים של א-סאברין נראים אנשיה רעולי פנים נושאים רקטות כשברקע דגלי התנועה הכתומים. בנוסף לכך, הוקמו ברצועה גם בתי מדרש שיעים שהורשו להפיץ את האמונה השיעית באזור.

כעת עושים האיראנים מאמץ להרחיב את הפעילות של א-סאברין גם לשטחי הגדה. בריאיון ל"מען", אף הודה סאלם בעצמו בכך, אך הוא סירב לאשר שאנשי תנועתו הם שיעים וטען כי א-סאברין אינה תנועה המשתייכת לדת או כת כזו או אחרת. לבסוף, הדגיש כי היחסים עם חמאס ברצועה טובים מאוד.

עוד באותו נושא

האם איראן מצאה את הדרך לפעול נגד ישראל מתוך רצועת עזה?

לכתבה המלאה

בחודש שעבר קיבלה התנועה אחריות על פיצוץ מטען חבלה נגד כוח צה"ל בסמוך לגדר, ממזרח לחאן-יונס. לאחרונה קיבלו אנשי התנועה אחריות על שני ניסיונות פיגוע נוספים בתחום הרצועה. בתגובה להפעלת המטען, החלו חילופי ירי בין צה"ל לפלסטינים, עמדה של חמאס בגבול נפגעה ושלושה חקלאים פלסטינים נפצעו באורח קשה. לא היו נפגעים לכוח צה"ל. הפעלת המטענים נגד צה"ל מסתמנת בתור פעילותה הצבאית הראשונה נגד ישראל.

(עדכון ראשון: 21:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully