וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

28 דריסות, 150 פיגועי אבנים: גל הטרור במספרים

10.1.2016 / 6:30

אוקטובר היה החודש המדמם מכולם, פיגועי הדריסה הוכפלו בנובמבר ובסיום דצמבר שורת הסיכום מראה כמעט אלף אירועים ביטחוניים בתוך כשלושה חודשים. כמה אזרחים באמת נטרלו מחבלים ואיזה סוגי פיגועים מצויים בירידה? הנתונים לפניכם

שלצילום: שלומי גבאי, עריכה: שניר דבוש

יותר משלושה חודשים בתוך גל הטרור, והמציאות שבה פיגוע רודף פיגוע משתקפת בסקירת האירועים שמצביעה על כמעט אלף אירועים ביטחוניים מאז מחצית חודש ספטמבר, ובהם 296 אירועים עם הרוגים ופצועים. מאז החל גל הטרור, נהרגו 29 בני אדם ו-491 נפצעו, ובהם 342 אזרחים.

את הנתונים ריכזנו בעזרתו של האנליסט נחמיה גרשוני-איילהו, בסיוע פעילי רשת, ונדרשנו להגדיר מהו אירוע ביטחוני. בעוד פיגוע עם הרוגים אינו נתון למחלוקת, אירועים ביטחוניים רבים הסתיימו בהפרות סדר, השלכת אבן על רכב חונה ונשיאת סכין שהסתיימה במעצר. אם כן, האירועים שמובאים בסקירה כוללים פיגועי דריסה, ירי, השלכות בקבוקי תבערה, אירועי דקירה ומעצרים של נושאי סכין, תקיפה על רקע לאומני וכן פיגועי אבנים שבהם היו נפגעים, בכל דרגת פציעה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
לשם השוואה, במערב ירושלים נרשמו חמישה אירועים ביטחוניים במהלך ספטמבר. באוקטובר המספר הזה יזנק פי ארבעה

נחזור להתחלה. חודש ספטמבר היה נקודת המפנה שבה פיגועים החלו להתרחש על בסיס כמעט יומי, אולם בתדירות נמוכה משמעותית מהחודשים שיבואו אחריו. בספטמבר, למשל, לא היו פיגועי דריסה, וארבעה פיגועי דקירה אירעו במהלכו. גל הטרור, שיכונה בהמשך "אינתיפאדת הסכינים", הורגש באותם ימים בעיקר ביידויי אבנים ובהשלכת בקבוקי תבערה.

עוד לפני שהטרור העממי זלג לשטח ישראל, מזרח ירושלים הייתה מוקד הפיגועים בספטמבר - 38 מתוך 89 האירועים קרו בשטחה. לשם השוואה, במערב ירושלים נרשמו חמישה אירועים ביטחוניים במהלך ספטמבר. באוקטובר המספר הזה יזנק פי ארבעה.

ואכן, חודש אוקטובר נראה אחרת לחלוטין. החודש עם כמות הפיגועים הגבוהה ביותר שידענו בגל הטרור הסתיים עם 420 אירועים - 156 השלכות בקבוקי תבערה, 79 יידויי אבנים, 41 פיגועי ירי, 15 תקיפות על רקע לאומני וחמישה פיגועי דריסה היו, בין היתר, מנת חלקו של אוקטובר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
פיגוע בשכונת ארמון הנציב, ירושלים, 13 באוקטובר 2015. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
פיגוע ירי ודקירה באוטובוס בארמון הנציב, אוקטובר 2015/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הנתון הבולט בפילוח האירועים במהלך אוקטובר, הוא הזינוק באירועי הדקירה ומעצרי נושאי סכינים, שזינק מארבעה בלבד בספטמבר ל-78 באוקטובר. היה זה גם השלב שבו גל הפיגועים חדר מבעד לקו הירוק ושטח ירושלים, עם 59 אירועים ביטחוניים ביתר אזורי הארץ. לשם השוואה, בספטמבר נרשמו שמונה אירועים באזורים אלה.

החודשיים האחרונים, נובמבר ודצמבר, מעידים על ירידה משמעותית במספר הפיגועים, כמעט בכל פרמטר. למעשה, למעט מספר פיגועי הדריסה שהוכפל (12 בנובמבר ו-11 בדצמבר, לעומת חמישה באוקטובר) - הנתונים מצביעים על ירידה משמעותית בחודשיים שחלפו לעומת אוקטובר. יידויי האבנים פחתו ב-67%, פיגועי הירי ירדו בחצי ולעומת 15 תקיפות לאומניות באוקטובר, בדצמבר נרשמו שני מקרים. גם הדקירות, ששימשו מסיתים קיצונים שקראו לאינתיפאדה, ירדו מ-78 מקרים באוקטובר ל-40 בנובמבר. המגמה נמשכה בדצמבר עם 31 אירועי דקירה, לרבות מעצרים של נושאי סכינים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע בדיזנגוף בתל אביב, לפני כשבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך
לצד זליגת הטרור לרחובות ישראל והחיכוך עם אזרחים בזירות, הנתונים מראים שכוחות הביטחון עדיין מעניקים את המענה הראשון ברוב מובהק של הפיגועים

מציאות שבה פיגועים הופכים לשגרה, מייצרת גם גיבורים לרגע. עם זאת, לצד זליגת הטרור לרחובות ישראל והחיכוך עם אזרחים בזירות, הנתונים מראים שכוחות הביטחון עדיין מעניקים את המענה הראשון ברוב מובהק של הפיגועים. 61 חיילים ו-61 שוטרים ולוחמי מג"ב נטרלו מחבלים בזירות פיגוע, זאת לעומת 13 אנשי אבטחה ועשרה אזרחים שסייעו בהשתלטות ובנטרול מחבלים.

145 מחבלים פיגעו בגל הטרור הנוכחי, ופילוחם מצייר פרופיל ברור של המפגעים, או יותר נכון, מסביר מי הם לא - ערבים ישראלים. עלא ראיד אחמד זיוד, בן 20 מאום אל פחם, פצע ארבעה בפיגוע דריסה ודקירה. מוהנד חליל אלעקובי פיגע בתחנה המרכזית בבאר שבע ורצח את החייל עמרי לוי, בפיגוע שבו נהרג גם בהבטום זרהום, אזרח אריתראי, שהוכה למוות בידי מקומיים שחשדו בו כמחבל. נשאת מלחם, בן 28 מערערה, ביצע את פיגוע הירי בתל אביב לפני כשבוע ורצח שלושה בני אדם. השלושה הם הערבים הישראלים היחידים שהשתתפו בגל הטרור, יתר ה-141 מגיעים משטחי A, B, C ומזרח ירושלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע - אחד מתוך שלושה שבוצעו בידי ערבים-ישראלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

29 מחבלים יצאו ממזרח ירושלים, מספר זהה יצא מחברון. לא ברור אם ניתן ליישב זאת בנגישות לישראלים ששיחקה לידי המחבלים באותם אזורים מעורבים, או שמא מדובר בעניין מורכב מזה. ייתכן שהשליטה הצבאית באותם אזורים מייצרת תסכול שמהווה כר פורה עבור המסיתים והקנאים יותר מכל סרטון ויראלי וכל נאום במסגד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully