וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגות ישראלית- חילוניות ודתיות לומדות יחד במכינה בבאר שבע

בן שיף

7.1.2016 / 8:46

מכינת 'אליאל' בבאר שבע מציגה ומציעה גישה חינוכית-חברתית חדשה, פורצת דרך, נושאת מסר של אחדות. צעירות חילוניות ודתיות לומדות ומתגוררות שם יחדיו במשך 10 חודשים, עוברות סדנאות הכנה לצה"ל, מנהיגות יהודית, הכרת הארץ ופיתוח כישורי חיים

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

חיי היום יום במכינת 'אליאב' בב"ש נראים חלק מניסוי חברתי חדשני, במסגרתו 23 בנות חילוניות ודתיות נאלצות ללמוד לחיות יחד במתחם מגורים קטן במשך שנה שלמה. המכינה הוקמה לפני 3 שנים והיא הראשונה מסוגה בישראל עבור נשים חילוניות ודתיות. בוגרות תיכונים מרחבי הארץ מגיעות אליה כדי להתכונן לשירות הצבאי והלאומי, ובעיקר ללמוד איך לחיות בקבוצה ולפתח את עצמן בתהליך אישי שבסופו יהפכו למנהיגות ישראליות.

המכינה נקראת על שמו של סרן אליאל בן יהודה ז"ל שנהרג במלחמת לבנון השנייה. אליאל חזר מטיול בדרום אמריקה בדיוק כשפרצה המלחמה והוא נהרג בזמן חילוץ פצועים באחד מימיה האחרונים של המלחמה. יותם נוימן, רכז המכינה, סבור כי אליאל ניסה לבנות במהלך חייו גשר איתן בין חילונים לדתיים וכי דמותו מהווה השראה גדולה על כל הפעילות החינוכית במקום. "אליאל היה מפקד מאוד מוערך, אפשר להגיד אפילו נערץ. עד היום חברים לצוות וחיילים שלו מגיעים למכינה ורודפים אחרינו עם סירי 'פויקה' בכל הארץ. הוא היה חילוני אבל האמין בגשר הזה בין דתים לחילונים".

"המכינה שלנו מארחת בנות שמחפשות את הזהות שלהן - להבין מי הן ומה הן מבחינת קשר שלהן למדינה לדת למשפחה", מספר נוימן. ההיכרות האינטנסיבית בין הבנות יוצרת חיבורים כפויים מעולמות תוכן שונים, ומסגרת החיים המשותפת לא חפה מקונפליקטים. יהב סהר, תלמידה דתיה ממשואות יצחק, טוענת כי למרות הקונפליקטים, רב הדומה על השונה בין הבנות. "אני לא מרגישה את ההבדל כל כך באופן בומבסטי, זה רק בשבתות או בדברים הקטנים. יש הרבה יותר מהמשותף מאשר מהשונה. בהתחלה היה את העניין עם המטבח, שהיינו צריכות להסביר את כל הקטע של כשרות לחילוניות - איך מפרידים ומה כן ומה לא. עכשיו זה כבר יותר מסודר כי יש את הדברים שהם מוגדרים. יש לנו כל שבוע מליאה ושם אנחנו מעלות את כל הבעיות שעלו במהלך השבוע ומנסות לפתור את זה ביחד".

מסגרת החיים המאתגרת מתוארת גם מפיה של בר מיכאלי, תלמידה חילונית מאילת. שותפות החיים האיכותית, היא מספרת, מחייבת תמיד פתיחות וויתורים לטובת האחר. "אם אתה גם חי עם בנות, 23 בנות במשך 24 שעות, וכל השבוע אתה ישן איתן ואתה קם איתן בבוקר , אוכל איתן ארוחה – בסוף גם אתה מסתדר איתן . זה קשה , אבל זה מספק. קשה כי לא תמיד כל הדעות אותו דבר. רב הפעמים לא כל הדעות אותו דבר, אבל זה היופי במכינה, אתה לומד לקבל את הדעה שהיא לא שלך ולא רק לקבל אותה ולהפנים אותה אלא להפנים שזה בסדר שהיא קיימת. אתה לא חייב לשכנע בן אדם לחשוב כמוך זה בסדר גמור", כך לדבריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully