וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקץ לילדות –ביקורת על הצעת חוק להתיר עבודת ילדים מגיל 13

אחמד אבו סוויס

7.1.2016 / 8:40

האם ילדים למשפחות עניות צריכים לעזור בפרנסת הבית? נתוני העוני ביישובים הבדואים בדרום דוחקים ילדים אל שוק העבודה, גם בניגוד לחוק. הצעת החוק האחרונה להתרת העסקת ילדים מגיל 13 אמנם נדחתה, אך נראה כי המציאות הכלכלית העגומה במגזר, חזקה יותר מכל חוק

צילוםף בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

צעירים רבים מרהט עובדים בשוק העירוני בבאר שבע ובעסקים אחרים בדרום. חלקם נשרו ממסגרות לימודיות וחלקם מנצלים את חופשות בית הספר לצבירת דמי כיס או עזרה בפרנסת הבית. המציאות הכלכלית העגומה של היישובים הבדואים בדרום, מעמידה משפחות רבות בפני מצב של חוסר ברירה שבסופו ניתנת הסכמת ההורים להוצאת הילדים מבתי הספר אל שוק העבודה.

מוהנד מרהט עובד בב"ש שנים רבות. הוא סבור כי למרות הקשיים, חיי התלמיד עדיפים בהרבה על חיי העובד. "יש ילדים שעובדים בשוק בב"ש כי המצב הכלכלי קשה. כאן הם לומדים את החיים ולומדים איך לעבוד ואיך להיות עם אחריות", הוא מספר . "אני בעד שהילד ילמד כול עבודה ויבין הכול , אך לדעתי אם הוא לא ילמד וידע דברים אחרים חבל שיחייה. מה מהעבודה הוא ילמד ? הוא ידע את הקופה וילמד איך לשוחח עם הקליינטים". גם מוחמד, כמו מוהנד – מכיר באותם קשיים וחוסר הברירה שעומד בפני הילדים. "אצלנו המצב הכלכלי קשה ויוצאים לעבודה כי יש לנו משפחה. נכון שזה חבל, אבל זה לא בידנו. כי כמו שאמרתי , המצב הכלכלי אצלנו קשה מאוד".
תופעת ה'ילדים העובדים' נתפסת כשנויה במחלוקת, גם בין עובדים אחרים בשוק העירוני בב"ש. פנחס אלוש למשל, מנסח בתקיפות את התנגדותו לתופעה וטוען כי ילדים עובדים יהפכו ל'חמורים'. "ילד שרואה את האח שלו, שאין לו חלב ולחם - אז הוא יוצא לעבודה להביא לאימא את הלחם. אז אימא שמחה וכולם שמחים , אוכלים ושותים , והממסד הדפוק בישראל לא דואג לילדים".
"הילד שבא לעבודה בשביל הכסף, כבר לא מעניין אותו כלום. השכלה לא תהיה לו . סליחה על המילה, אבל הוא יהיה חמור. אם אני אתן לו להרים שק של תפוח אדמה 24 שעות ביממה , אז הוא הופך לחמור מסכן ועבד. לא רוכשים השכלה מבטטה. מבחינת שכר, לא יתנו לילדים מה שהם אמורים לקבל. ילד בגיל 13-14 אולי יתנו לו 15 ¤ לשעה במקום 24-25 . בטח שיהיה כאן ניצול", כך לדברי אלוש.

רק לפני כחודש פורסם דוח העוני של הביטוח הלאומי שחשף שבישראל יש כ800 אלף ילדים עניים. הצעת חוק שנויה במחלוקת ביקשה לאחרונה להוריד את הגיל שבו מותר לילדים לעבוד בחופשות מ14 ל13. יוזמת ההצעה, ח"כ יפעת שאשא ביטון ביקשה לסייע בכך לילדים שרוצים דמי כיס ולהורים שמחפשים מסגרת לילדיהם. ההצעה זכתה לתמיכת הממשלה אך נפלה בהצבעה במליאה.

פעילים בעמותות רווחה והורים ברהט, מודים בקיומה של תופעת העסקת ילדים מתחת לגיל המותר, אך אינם חוששים להתנגד לה בגלוי. סברי אבו מדיגם, הורה לילדים מהעיר, סבור כי מדובר בתופעה הרסנית. "אני נגד זה שהילדים שלנו יצאו לעבודה בגיל 13-14. העבודה באה במקום זה שיחפשו את הספרים שלהם ולעשות מה שמוטל עליהם בחופשת הלימודים . אני נגד זה לחלוטין - זה דבר שהורס את הילד". אברהים אלחסנאת מנכ"ל עמותת קפא לנזקקים מבקש ממקבלי ההחלטות לרדת לעם ולראות את החצר האחורית של המדינה – מקום בו ניתן למצוא אלפי ילדים קטנים מועסקים בניגוד לחוק. "יכול להיות שח"כים רואים דברים חיובים , אבל זה מלמעלה. אני אומר - בואו תרדו לעם וכנסו אחורה, לחצר האחורית של המדינה. תשבו אתנו ואז תראו דברים שלא נוח לכם להראות, או שהלב שלכם לא רוצה לקבל. לצערי, זו המציאות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully