וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לפח- מדוע בוטל מיזם הפרדת הפסולת ברמת הנגב?

בן שיף

7.1.2016 / 8:32

המועצה האזורית רמת נגב הודיעה כי בכוונתה לבטל את פרויקט הפרדת הפסולת במועצה במידה ולא יועבר התקצוב הנדרש מהמשרד להגנת הסביבה. אנשי המשרד מצדם, מאשימים את המועצה באי עמידה בתנאי הדיווח הנדרשים להמשך התקצוב. תושבי המועצה הודיעו כי בכוונתם להמשיך ולהפריד

צילום: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

השר להגנת הסביבה אבי גבאי הכריז לאחרונה שפרויקט הפרדת הפסולת הביתית כשל בעמידה ביעדי המ?חזור ובעיקר בתחום שיתוף הפעולה עם הציבור. לאחר הכרזתו, קיימה מליאת המועצה האזורית רמת הנגב דיון בסוגיית המשך פרויקט הפרדת הפסולת בהשתתפות תושבים אכפתיים. ראש המועצה שמוליק ריפמן, שאיים בעבר כי יבטל את הפרויקט לחלוטין במידה ולא יועבר התקצוב הנדרש מהמשרד להגנת הסביבה, החליט לבסוף כי תקצוב פרויקט ההפרדה יימשך באופן חלקי ב-2016 על ידי המועצה בעלות של 150 אלף ¤. ריפמן הורה לאנשיו לבחון דרכים להמשך הפרויקט וחלופות לייעולו ואלה יוצגו בחודש הקרוב בפני התושבים.

התושבים במועצה האזורית רמת נגב הוכיחו לאורך השנים כי נושא ההפרדה קרוב ללבם ומשום כך האיומים על ביטול הפרויקט הציתו גל מחאה מקומי בן רגע. המועצה הטמיעה בהצלחה את ההפרדה בפסולת הביתית והתמקמה בצמרת טבלת היישובים הממחזרים בישראל עם יותר מ80% פסולת מופרדת בבתים. התושבים הכריזו כי בכוונתם להמשיך ולהפריד גם ללא חסותה של המועצה או המשרד להגנת הסביבה.

אבשלום כהן יושב ראש וועדה לאיכות הסביבה במועצה, מלווה את מחאת התושבים ומבקר בחריפות את ריפמן תוך שהוא מציע אלטרנטיבה תפעולית להמשך הדרך. "אני רוצה להגיד שזה שראש המועצה החליט לקחת את זה מהתושבים זה רע מאוד . התושבים מתנגדים לזה גם אני מתנגד לזה . אנחנו מנסים לשכנע אותו אבל עדיין לא הצלחנו לשכנע אותו עד הסוף שהמחלקה הסביבתית במועצה יחד עם מנכ"ל המועצה יבנו תכנית לייעול מערך האשפה של כל המועצה. התכנית הזו בעצם תחסוך הרבה כסף שהכסף הזה יוכל להיות מוזרם להמשך של הפרדת הפסולת במקור", כך לדבריו. ערן דורון, מנכ"ל המועצה מפנה אצבע מאשימה כלפי המשרד להגנת הסביבה, שמנע תקצוב לפרויקט ההפרדה לאורך השנים, למרות הצלחתה יוצאת הדופן של המועצה בתחום.

"חייבים לציין שעד היום המשרד להגנת הסביבה לא מעביר את הכסף ובפועל המועצה מזה שלוש וחצי שנים נושאת על גבה לבד את הפרויקט הזה", טוען ערן. הפרדת האשפה הביתית הרטובה כמו שאריות מזון מהאשפה היבשה שכוללת פלסטיק ונייר, נועדה להקטין משמעותית את כמות הפסולת המועברת מהמועצה לאתר ההטמנה באזור יד אשלים. אי הפרדתה של האשפה ושליחתה לאתרי ההטמנה צפויה לגרום לדעת מומחים, זיהום סביבתי על ידי פליטה מיותרת של גזי חממה מזיקים לאטמוספרה. יניב קריגר, ממדרשת בן גוריון ביישוב שדה בוקר, סבור כי הצרה הכלכלית שאליה נקלע הפרויקט היא תיאטרון אבסורד אחד גדול. " אם נזרוק עכשיו את הפסולת הרטובה שלנו לפח, יפנו את זה לאתר דודאים שזה עוד יותר רחוק מיד אשלים, זה ייקבר שם באדמה וייצור גזי חממה כמו מתאן. זה פתרון הכי גרוע. רב התושבים שגרים בשדה בוקר הם אנשים שבאו בגלל הטבע, הם אוהבים את החיבור לטבע ומבקשים לצמצם את ההשפעה המזיקה שלהם על הטבע".

במשרד להגנת הסביבה דוחים את הטענה כי "העדר תשלום הביא לביטול הפרויקט במועצה וטוענים כי העבירו למועצה כ370 אלף ש"ח בין השנים 2012-2014. המועצה לא השלימה את דוחות הביצוע עד לחודש נובמבר השנה ולכן לא קיבלה כספים", לשון התגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully