וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: המאבק בין איראן וסעודיה - הזדמנות ישראלית

6.1.2016 / 9:48

טוב תעשה מדינת ישראל אם תשכיל לנצל את המשבר הנוכחי בין סעודיה ואיראן, כדי להתקרב לסעודיה ולהשיג נקודות זכות אסטרטגיות משמעותיות

הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר מחוץ לשגרירות ערב הסעודית בטהראן, 3 בינואר 2016. רויטרס
הפגנה מחוץ לשגרירות סעודיה בטהראן בעקבות הוצאתו להורג של א-נימר/רויטרס

הוצאתו להורג השבוע, של השייח השיעי, נימר באקר א-נימר, בידי סעודיה, מאיים להרחיב את הקרע העצום ממילא, שישנו בין האסלאם השיעי – בהובלת איראן – ובין האסלאם הסוני הוואהבי, בהובלת סעודיה ובית המלוכה של אל-סעוד. שתי המדינות החליפו בימים האחרונים איומים הדדיים, וסעודיה אף ניתקה את יחסיה המדיניים עם איראן ודרשה מהנציגויות הדיפלומטיות האיראניות לעזוב את שטחה בתוך 48 שעות.

א-נימר נחשב לסמל שיעי בשל העובדה שהיווה אופוזיציה לבית המלוכה הסוני בסעודיה ולא חשש לקרוא עליו תגר. לאורך השנים העלה א-נימר דרשות קולניות להענקת זכויות לשיעים בסעודיה, הטוענים לאפליה מערכתית בידי המשטר.

פעילותו החתרנית הביאה למעצרו מספר פעמים, כאשר באוגוסט 2008 אסרו עליו השלטונות ללמד ולשאת דרשות במסגדים. חרף האיסור, עם פרוץ "האביב הערבי" בשנת 2011 התעלם א-נימר מהאיסור והחל בהטפה להענקת חירויות פוליטיות לשיעים בסעודיה. לאחר שסעודיה שלחה כוחות כדי לעזור ולבלום את המהומות השיעיות שפרצו בבחריין, הביע א-נימר תמיכה בדרישות השיעים וקרא לנסיגה של סעודיה.

שתי המדינות נתונות כבר שנים במצב של "מלחמה קרה"

בעקבות זאת, נעצר א-נימר ביולי 2012 והואשם, בין היתר, בהצתת קונפליקט עדתי ופעילות עוינת כנגד המשטר. באוקטובר 2014 הוא נידון למוות. מעצרו של א-נימר הוביל להפגנות נרחבות ואלימות במדינה, ועם הכרעת הדין, הזהיר סגן שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבד א-להיאן, כי "אם השייח א-נימר יוצא להורג, סעודיה תשלם מחיר כבד".

ההסלמה ביחסי סעודיה-איראן, הייתה רק שאלה של זמן, כאשר שתי המדינות נתונות כבר שנים במצב של "מלחמה קרה". המתיחות בין השתיים רק התגברה, עם התקדמותה של איראן בפיתוח הגרעין הצבאי והפקרתה של סעודיה בידי בת-בריתה הוותיקה, ארה"ב, לטובת איראן. הסכם הגרעין שנחתם בין איראן ושש המעצמות, הוסיף שמן למדורה והעצים את חששותיה של סעודיה מפני התוקפנות האימפריאליסטית האיראנית.

לאלו התווספה מלחמת האזרחים בסוריה, כאשר איראן מתערבת כבר שנים לטובת שימורו של משטר אסד, בן-בריתה וחלק מהציר השיעי שלה, לצד חיזבאללה בלבנון, בעוד ערב-הסעודית פועלת להפלתו של משטר אסד ותומכת במורדים. האיבה בין המדינות הגיעה לשיאה עם ההפיכה של החות'ים בתימן והפלת ממשלו של עבד רבו מנסור האדי, וכתוצאה מכך, הכרזת המלחמה של סעודיה על ממשל המורדים ומעורבותה הצבאית במדינה.

שרי החוץ שהשתתפו בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן בתמונה משותפת בווינה, 14 ביולי 2015. רויטרס
הסכם הגרעין שנחתם בין איראן ושש המעצמות, הוסיף שמן למדורה. שרי החוץ שהשתתפו בגיבוש הסכם הגרעין עם איראן/רויטרס

המלחמה הקרה בין סעודיה ואיראן, הובילה בשנים האחרונות להתקרבות משמעותית בין מדינת ישראל ובין סעודיה והנסיכויות, שלהן אינטרס משותף בשל היותן היריבות העיקריות של טהראן. רק ביוני האחרון, נפגש מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, עם הגנרל הסעודי לשעבר, אנוואר אשקי, הנחשב מקורב לכמה מבכירי השלטון במדינה, וראש הממשלה עצמו מרבה לדבר על הזדמנות אזורית ולרמוז על יחסים קרובים מאחורי הקלעים.


בסבב ההסלמה האיראני-סעודי הנוכחי, יש משום הזדמנות להעמקת שיתוף הפעולה והאינטרסים בין ישראל וסעודיה. שיתוף הפעולה בין המדינות מהווה בעיקר איזון למדיניות החוץ של ממשל אובמה, הנוטה לטובת איראן, ושתי המדינות מרוויחות יותר כשכוחן מאוחד, ומייצרות הרתעה משמעותית נגד איראן. טוב תעשה מדינת ישראל אם תשכיל לנצל גם את המשבר הנוכחי בין סעודיה ואיראן, כדי להתקרב עוד לסעודיה עוד יותר ולהשיג נקודות זכות אסטרטגיות משמעותיות.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully