וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לאופוזיציה בטורקיה: עשרות בכירים במפלגה הכורדית נעצרו

עשרה ראשי עיירות ובכירים נוספים בממשל האזורי נעצרו בגין "חברות בארגון טרור" ו"הפרת האחדות". במקביל, אחת ממפלגות האופוזיציה הכריזה כי תסכים לדון עם מפלגתו של ארדואן בשינוי החוקה. מחר ייפתח משפטו של יריבו הגדול של הנשיא

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

עשרה ראשי עיירות מ"המפלגה הדמוקרטית האזורית" בטורקיה, מפלגת האחות של האופוזיציה הפרו-כורדית (HDP), הושעו מתפקידם ונעצרו, ו-106 גורמי ממשל אזורי נוספים המזוהים עם המפלגה נחקרו בחשד ל"הפרת האחדות והשלמות הטריטוריאלית של המדינה", "חברות בארגון טרור ותעמולה טרוריסטית" ו"שימוש כמגן אנושי" – כך דווח היום (שלישי) בעיתון הטורקי "הורייט". זאת על רקע האלימות הקשה בין כוחות הביטחון הטורקיים לפעילים כורדים, שפרצה מחדש בקיץ האחרון, וקריאתם של בכירים ב-HDP לאוטונומיה בדרום-מזרח המדינה, שמרבית תושביו כורדים.

ראש עיריית בטמן, סברי אוזדמיר, וראשת עיריית סיזרה, ליילה אימרט – שתיהן ערים כורדיות מרכזיות – בין העצורים, כמו גם ראשי רבעים בדיארבקיר, בירת כורדיסטן הטורקית. חלק מהבכירים שנעצרו הואשמו בקשים עם המיליציה הכורדית PKK, שהוצאה מחוץ לחוק בטורקיה, וחלק מהאישומים כוללים "הקצאת שטחי קבורה ל-PKK".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, דצמבר 2015. AP
נלחם באופוזיציה. ארדואן/AP

חלק מראשי העיירות נחקרו בגין העבודה שהמפלגה הפרו-כורדית האזורית – בדומה למודל במפלגה הארצית – מציבות בראשות עיירות ומועצות שני נציגים, גבר ואישה. בכירים באנקרה הגדירו את השיטה "פשע" ומעשה "לא חוקי". כך גם בראשות ה-HDP עומדים יחד סלאחטין דמירטש ופיגן יוקסקדה.

בתוך כך, מכה נוספת לאופוזיציה לממשלו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הגיעה היום מצדה של מפלגת האופוזיציה הלאומנית, MHP, שמנהיגה דבלט בהצ'לי הסכים להיפגש עם ראש הממשלה אחמט דאווטאולו בנוגע לשינוי החוקה. זאת למרות שגורמים במפלגה טענו כי הם עדיין מתנגדים למערכת הנשיאותית שמנסה לקדם ארדואן. "הסכמנו להקים ועדה עם ייצוג שווה לכל מפלגות הפרלמנט", מסר סגן נשיא המפלגה, אוקטיי אוזטורק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
בריקדות שהקימו הלוחמים הכורדים בנוסייבין, דרום-מזרח טורקיה, 25 בדצמבר 2015. AP
תושבים בעיירה כורדית שבה הוקמו מתרסים נגד כוחות הביטחון/AP

מפלגת השלטון AKP זכתה בבחירות האחרונות ב-317 מתוך 550 המושבים בפרלמנט, אולם תזדקק לתמיכה של יותר מ-330 חברי פרלמנט על מנת להעביר את החוקה החדשה למשאל עם. למפלגת MHP יש 40 מושבים בפרלמנט, והיא המפלגה הרביעית בגודלה, אחרי מפלגת האופוזיציה החילונית CHP ו-HDP הפרו-כורדית. עד כה, גם נציגי CHP הסכימו להשתתף בדיונים על ניסוח מחודש של החוקה.

יתרה מכך, מחר ייפתח בהיעדרו המשפט של יריבו המר ביותר של ארדואן, איש הדת פתהוללה גולן, ושל עשרות בכירים לשעבר במשטרת טורקיה, שחשפו בשנת 2013 פרשת שחיתות נרחבת במעורבות מקורביו של הנשיא. גולן, שנמצא בגלות בארצות הברית מאז שנת 1999, מואשם ב"ניסיון להפיל את הממשלה" ו"ניהול ארגון טרור".

לטענת הרשויות, הוא הפעיל גורמים במשטרה והורה להם לפתוח בחקירה נגד מקורביו של ארדואן, כולל בנו בילאל. עם זאת, עורך דינו של גולן, נורוללה אלבייראק, טען כי כתב האישום הכולל 1,453 עמודים אינו מציג ראיות התומכות באישומים. "אין כל ראיה לכך שמדובר בארגון טרור", הבהיר. "האישומים מבוססים על הנחות משוללות יסוד ועל הצהרות, וזה פשוט לא מספיק". התביעה תבקש לגזור על גולן ועל שני בכירי משטרה נוספים מאסר עולם מחמיר. 64 הנאשמים הנוספים צפויים לקבל עונש מאסר של שבע שנים לפחות, אם יורשעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully