וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: המוסר הכפול של אמנון אברמוביץ'

5.1.2016 / 14:51

להיות שמאלני הגון, משמעותו להתנגד בתוקף למוסר כפול מבית מדרשו של אברמוביץ'. להיות שמאלני הגון פירושו לגלות רגישות מוסרית מאוזנת, לפיה אין לעשות הכללות לא בצד היהודי ולא בצד הערבי

אמנון אברמוביץ' באזכרתו של דב יודקובסקי. נמרוד סונדרס
אמנון אברמוביץ' באזכרתו של דב יודקובסקי/נמרוד סונדרס

אני כותב את הדברים הבאים כאיש שמאל חרדי, מתוך תחושה שהשמאל הפוליטי הישראלי הולך ומאבד את האינסטינקט המוסרי ההגון, ומאמץ סטנדרטים של מוסר כפול. יותר ויותר קשה להיות שמאלני הוגן. מסתבר שהאויב הגדול של השמאל, הוא השמאל עצמו.

כדוגמא משקפת, אביא את דבריו של הפרשן הבכיר בערוץ 2, אמנון אברמוביץ', איש בעל השפעה רבה. בפרשנות שלו לרצח בתל אביב, הדגיש אברמוביץ' את ההבדל בין משפחת המחבל הערבי ובין משפחות הרוצח בדומא או רוצחי אבו חדי'ר. כשהוא מרעיף אמפתיה מוסרית כלפי המשפחה הערבית, אומר אברמוביץ' שהאב הערבי הסגיר את בנו (בינתיים התגלה שהוא עצמו חשוד), בעוד שההורים היהודים לא הסגירו את בניהם.

התחושה המוקרנת מדבריו ומסגנונו של אברמוביץ', ולא רק במקרה זה, היא, שמוסריותם של הערבים עולה לאין ערוך על מוסריותם של היהודים. לשיטתו המוסרית של אברמוביץ', המחבלים הרוצחים הם רק מיעוט שולי בקרב בני עמם הערבי, העמוס במוסר עילאי, בעוד שהרוצחים היהודים מייצגים את האידיאולוגיה של כלל הדתיים הלאומים, נטולי המוסר והערכים.

אברמוביץ' הוא גם מאלה המריעים להתנהלותו המוסרית הנאצלת של חבר הכנסת סעדי, מהרשימה הערבית המשותפת, המוכן לגנות רצח יהודים רק אם הם נרצחו בתוך הקו הירוק, אך לא מוכן לגנות רצח יהודים מעבר לקו הירוק. לפי אותו קנה המידה מוסרי, ניתן היה לצפות מאברמוביץ', שמצפונו יורה לו לגנות רצח ערבי רק אם הוא ערבי ישראלי, אך לא אם הוא ערבי פלסטיני.

אברמוביץ' הוא לא היחיד. רחוק מכך. הוא שייך לאותו מגזר הולך וגדל של אנשי שמאל, פוליטיקאים ואנשי תקשורת, החפים מכל תודעה מוסרית הוגנת. הם לעולם לא ישאלו פוליטיקאי ערבי אם יש לו מילה טובה לומר על מדינת ישראל. לעולם לא יביכו אותם בשאלה אם הם בכלל מסכימים לקיום היהודי בארץ ישראל. הם אף פעם לא ישאלו את המרואיין הערבי אם אצל הערבים יש שמאלנים כמו אברמוביץ'. אם יש שם "שלום עכשיו". הרפיסות האמפתית של אנשים מסוגו של אברמוביץ' כלפי הטיעונים הערבים, היא הנזק האסטרטגי הגדול לשמאל הפוליטי. הכניעה המתמדת כלפי הטיעונים של הערבים, מצדו של אברמוביץ' ודומיו, היא מבישה ואנטי מוסרית.

אמנון אברמוביץ': "המחבל בן למשפחה נורמטיבית. לא זוכר שהורי נערי דומא עשו מעשה כזה"

להיות שמאלני הגון, משמעותו להתנגד בתוקף למוסר כפול מבית מדרשו של אברמוביץ'. להיות שמאלני הגון מחייב שלא למחוא כף על כל אמירה של פוליטיקאי ערבי, הטוען שהעם היהודי הוא גזעני ושוחר אפרטהייד. להיות שמאלני הגון פירושו לגלות רגישות מוסרית מאוזנת, לפיה אין לעשות הכללות לא בצד היהודי ולא בצד הערבי. פירושו לעמוד על כך שהערבים ישמיעו ביקורת נוקבת וכנה על ההסתה במערכות החינוך ובתקשורת שלהם.

שמאלני הגון צריך לעמוד על דרישות אלה. כי הרפיסות השמאלנית, והחד צדדיות המוסרית של אברמוביץ' ודומיו, מגלמת מוסר כפול, המרחיק אנשי שמאל רבים מהאידיאולוגיה האמתית של השמאל הפוליטי. זו גם הסיבה שכל כך קשה להיות שמאלני חרדי במדינת ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully