וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מצב הנוצרים והמיעוטים בארץ הולך ומשתפר

מי שבוחר בבדלנות ועושה שימוש ציני במצבם של הנוצרים בארץ רק כדי להשחיר את ישראל, מעוות את המציאות. מצב הנוצרים במדינה הולך ומשתפר. ג'ונתן ניזאר אלחורי עונה ליחיא קאסם

חג המולד בנצרת. דצמבר 2015. ערן גילווארג
חג המולד בנצרת/ערן גילווארג

איך שלא מנסים, לא ניתן לערער על העבודה כי ישראל היא המדינה הבטוחה ביותר עבור הנוצרים ומיעוטים אחרים במזרח התיכון. כשראש הממשלה בנימין נתניהו אומר זאת הוא מציין עובדה קיימת. מספר הנוצרים בארץ ממשיך לעלות מדי שנה באופן קבוע וזאת מכיוון שמדינת ישראל הינה מדינת חוק דמוקרטית המכבדת ומאפשרת לאזרחיה מקרב המיעוטים חופש פולחן ואוטונומיה בתחום הדתי.

מעבר לחופש הדת והפולחן, לביטחון, לחופש ולשוויון שהדמוקרטיה במדינה היהודית מעניקה לנוצרים קיים גם הבדל משמעותי ביותר בין ישראל לארצות ולמדינות השכנות, בהיבט של טיפול המדינה בתופעות של טרור נגד הנוצרים ומיעוטים אחרים. בישראל הגינוי נגד תג מחיר ופשעי השנאה מקיף את כלל גווני הקשת הפוליטית, החברה הישראלית מגנה ומוקיעה ורשויות החוק והמשפט וזרועות הביטחון פועלות כדי למגר את התופעה ומתוך ניסיון למצוא את האשמים ולהביאם לדין. בעוד שבישראל מדובר על מיעוט קיצוני שעושה את המעשים הנפשעים האלה, הרי שברצועת עזה, ברשות הפלסטינית, במדינות השכנות וכן בסוריה ובעיראק מדובר במצב שכיח ואף יומיומי.

אוכלוסיית הנוצרים בבית לחם, העיר בה נולד ישוע המשיח, במגמת ירידה

מצב הנוצרים בעירק וסוריה התדרדר עם השנים בשל עליית האסלאם הקיצוני המשליט טרור, אך מצבו של המיעוט הנוצרי בארצות אלה לא היה מזהיר עוד כשהיו תחת השלטון המדינה עצמה. מצבם הביטחוני היה טוב ממצבם כיום, אמנם מדינות אלה העניקו חסינות לנוצרים שחיו בשטחן בשנים שלפני נפילת שליטיהן אך הנוצרים גם אז היו אזרחים סוג ב' ללא זכויות מלאות או יכולת ממשית להתקדם. ניתן לראות זאת בצער רב כשבוחנים את מצב הנוצרים הקופטים במצרים, בה כבר שנים הם מוגבלים ונרדפים. כנסיותיהם נהרסות בפיגועי טרור ובשרפות, נשותיהם נאנסות, מקרי רצח מבוצעים ותפילותיהם מתבצעות באוהלים, עתיד מזהיר לנוצרים במצרים אינו נראה באופק. מצב הנוצרים בלבנון, מדינת לבנון, גרוע אף הוא, עם תחילת שנות ה-70, הנוצרים בלבנון היו הרוב, כ-80% מאוכלוסייתה של לבנון. עד היום ממשיכים הנוצרים להגר מלבנון בשל מצבה הנוראי, חוסר הביטחון, חוסר השוויון וניתן להגיד שאוכלוסייה זו נמצאת בשפל של כ-20% בלבד מכלל האוכלוסייה.

כיצד אפשר להתעלם גם ממצב הנוצרים ברצועת עזה והרשות הפלסטינית? תחת שלטון חמאס בעזה, חוגגים הנוצרים במסתור, בעקבות הוראה של חמאס נאסר לחגוג את השנה החדשה בטענה שהדבר פוגע בערכי האסלאם. הדבר מצטרף לפיצוץ חנויות ובתי ספר לאורך הרצועה, רצח של הכומר ראמי עיאד בשנת 2007 ועדות של הארכיבישוף אלכסיס שציין כי הג'יהאדיסטים משתמשים בכנסיות ומקומות קדושים לנוצרים כבסיס לפעולות הטרור אותן הם מוציאים.

ברשות הפלסטינית אומנם רואים תמונות חגיגיות, אך הן מתעתעות. המצב מתחת לפני השטח הוא הגרוע ביותר מאז 1995, השנה בה העבירה ישראל את השליטה בעיר בית לחם לרשות הפלסטינית. אוכלוסיית הנוצרים באחת הערים החשובות ביותר לנצרות, העיר בה נולד ישוע המשיח, נמצאת במגמת ירידה מתמדת עם פחות מ-20% מהאוכלוסייה הכללית (מנתונים של הרש"פ). רק לפני מספר ימים, אחרי המיסה בערב חג המולד הותקף בבית לחם הפטריארך הלטיני פואד טוואל על ידי קבוצה של 16 מוסלמים קיצוניים. לפני מספר חודשים הוצת מנזר בבית לחם ומוקדם יותר ב-2015 בוצעה השתלטות על קרקעות מנזר מר סבא בבית סחור והתבצרות של שבעה מוסלמים קיצוניים בתוך המנזר.

אנשי ביטחון של חמאס בטקס באקדמיה למשטרה בעזה, מאי 2015. AP
בעקבות הוראה של חמאס נאסר לחגוג את השנה החדשה . אניש חמאס בעזה/AP

ראש הממשלה נתניהו יכול להתגאות ובצדק שמצב הנוצרים והמיעוטים בארץ רק הולך ומשתפר עם השנים. רק בשבוע שעבר אושרו 15 מיליארד שקל להשקעה במיעוטים בארץ. בישראל המצב טוב מאוד, אך כמו בכל מקום גם פה יש בעיות וצריך לפעול ולתקן אותן. אך את זאת חובה לעשות בשותפות, מתוך השתלבות ולא מתוך בדלנות, כביקורת בונה ולא מפרקת.

אסור להשתמש בציניות במצבם של הנוצרים בארץ רק כדי להשחיר את ישראל שלא בצדק. מצד אחד מסתירים את האמת ומצד שני מעוותים את המציאות לצרכיהם הפוליטיים.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully