וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים לקונים- בעלי עסקים בערד מתלוננים על קשיים

בן שיף

29.12.2015 / 8:26

3 שנים לאחר פתיחתו, מתחם הקניות 'צים סנטר' בערד עדיין לא מספק את הסחורה. המתחם נפתח בהשקעה כספית חסרת תקדים במונחים מקומיים, בתקווה שיהווה אבן שואבת ללקוחות מהעיר ותיירים. מנהליו אופטימיים וטוענים כי מדובר בחבלי לידה של מתחם קניות חדש בפריפריה

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

כמעט שלוש שנים חלפו מאז נחנך בערד הפרויקט הגרנדיוזי צים סנטר. מתחם קניות פתוח שמשלב מסחר ובילוי, אבל החלום על חנויות מלאות בלקוחות ופרנסה רבה עדיין לא התגשם במלואו. המתחם משתרע על פני 3000 מ"ר, והושקעו בו יותר מ80 מיליון ¤, לא כולל השקעות אחרונות של הנהלת החברה בתחום שיפור חזית המתחם.

יזמים וזכיינים פרטיים, האמינו כי המתחם יספק הכנסה בטוחה ויציבה תוך זמן הגיוני, אך נכון לרגע זה, רובם לא הצליחו להגיע לרמת ההכנסות הנדרשת כדי להחזיק את הראש מעל המים. הדרך למטה עבור חלקם, הייתה מהירה ואכזרית. אלידור כהן, מנהל חנות "עידן 2000", הוא אחד מני רבים שהתאכזבו מרמת הביצועים במתחם. לטענתו, הנהלת צים לא עשתה סקר שווקים נכון לגבי העיר, לפני שהקימה את המתחם. "אני הגעתי למצב של פשיטת רגל. אני היום נמצא בהליך של פשיטת רגל בגלל חובות של מעל מיליון שקל, וזה המצב", הוא מספר.

" לפני 5-6 שנים היו ימים יפים, ועבדנו והתפרנסנו בכבוד ותרמנו לקהילה וכל מה שצריך, הכול הלך חלק. ואז הגיעו מ'צים סנטר' ושכנעו אותנו לפתוח שם, בהתחלה היססנו ולא רצינו... אנשים באו, חתמו חוזים - והם ידעו על מה הם חותמים. אף אחד לא הבטיח להם שהם יעשו מיליונים במקום. אני לא בא להטיל את האשמה רק על הנהלת צים סנטר, אבל הם יכלו לבוא לפחות לקראת בעלי העסקים והאנשים הפרטיים שפתחו במקום... אני שמתי את כל הכסף שלי והלוואות וכל מה שהיה לי בחיים שמתי אותו על פתיחת עסק, והפסדתי את הכל ב-10 חודשים, היום חזרתי 20 שנה אחורה", כך אלידור.

בעיר שחוותה טלטלות כלכליות רבות בשנים האחרונות, ישנה חשיבות גבוהה מאוד לקיומו של עוגן כלכלי יציב - כפי ששאפו להיות יזמי הצים סנטר. הצלחתו העתידית של המתחם, אם תהיה, תראה לתושבים כי יש עתיד כלכלי לעיר. כישלונו ישמש מסמר נוסף בארון קבורתה. יורם כץ, מנהל "צים סנטר ערד" לשעבר טוען כי חלום הצלחתו של המיזם מתקיים בצורה חלקית. "עדיין מוקדם לשפוט, הוא טוען. "מתחם כזה, שהוא חדש לחלוטין, לוקח 3 שנים לפחות עד שהוא יתייצב מבחינת תמהיל החנויות וסוגי העיסוקים", כך לדבריו.
"להגיד שהחנויות נסגרות בגלל צים? לא, צים לא עשה שום פעילות שהיא נגד פעילות כלכלית זו או אחרת. אולי לא עשו מספיק אולי כן עשו מספיק אבל קודם כל בנאדם צריך לבדוק את עצמו ולהגיד "למה לא הצלחתי"", אומר כץ.

בשנים הקרובות צפוי להיפתח באזור מחלף לכביש 6, יחד עם סיום עבודות השדרוג וההרחבה של כביש 31. התנועה המוגברת אל ומחוץ לעיר, צפויה לשפר את הכנסות העסקים במתחם. שי טל, מנכ"ל צים סנטר, מבקש מבעלי העסקים להיעזר בסבלנות לקראת צפי עתיד כלכלי - טוב הרבה יותר. "אנחנו בראייה כמו של כל נדל"ניסט, לא מסתכלים שנה שנתיים קדימה, אלא בראייה ארוכת טווח. היכולות שלנו בעצם באות לידי ביטוי בשיווק המאוד אגרסיבי שאנחנו עושים בערד, אנחנו רואים בערד כנקודה שראויה לשיווק בצורה הכי אגרסיבית, אנחנו משקיעים פה סכומי עתק בכל שנה בכל מה שקשור לשיווק ולפעילות מול אוטובוסים ולתיירות וכן הלאה, ולכן אנחנו מייצרים לסוחרים שלנו אופק חיובי בהכרח", הוא אומר.

"אנחנו באנו לפה להילחם גם על העיר וגם על המתחם. יש פה ראש עיר שמשתף אתנו פעולה והרוח הגבית שאנחנו מרגישים ממנו גורמת לנו להיות עוד יותר אופטימיים, אנחנו חושבים שאנחנו במקום הנכון ובזמן הנכון. זה הפך להיות בעיני עוגן מאוד חשוב לעיר בכלל, אני יודע להגיד שהיום מועסקים פה כ-400 עובדים, ויותר. אנחנו כרגע בדין ודברים עם משרדי ממשלה למיניהם לעשות העתקה לתוך המתחם ובמסגרת הזו אנחנו רואים גדילה", כך מספר שי.

חגי כהן, "יריד המגבות והמצעים הגדול במדינה" "עסק פה בצים, או בכלל בכל ערד, שיסתמך אך ורק על תושבי ערד, אני לא חושב שהוא יגיע לגבהים. אני חושב שלמעט תושבי ערד שיש לו את הכוח הקניה המוגבל שלו של העיר עצמה שצריכה להתפרס כאן על איקס עסקים, כל עסק כאן חייב לפתח לו כוח קניה חיצוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully