וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"מסיבה" המרגשת שארגנה תושבת ירושלים עבור אביה שמת מלוקמיה

29.12.2015 / 8:08

יהודית ויינברג איבדה את אביה למחלה, ומאז שמת עסקה בעידוד לתרומת טרומבוציטים - התאים האחראיים לקרישת הדם. בשבוע שעבר ארגנה "מסיבת דם" כהגדרתה שתכליתה גיוס תרומות. "כך אפשר להציל חיים"

צילום: דגנית קניג, דוברות רמב"ם

יהודית ויינברג, בת 28 מירושלים, בחרה לציין את יום הולדתו של אביה בסוף השבוע האחרון בדרך לא שגרתית – ולהעביר אותו בבנק הדם של בית החולים רמב"ם בחיפה. צעירים נוספים, חלקם חבריה וחלקם זרים, הוזמנו על ידיה ל"מסיבת טסיות", אירוע שתכליתו גיוס טסיות דם (טרומבוציטים) שיזמה לזכר אביה, שנפטר מסרטן הדם לפני כמה שנים.

"זו השנה השנייה שאני מגיעה לבנק הדם של רמב"ם כדי לחגוג לאבא שלי את יום ההולדת שלו", סיפרה ויינברג. "הקשר הוא קשר של מחלה ותרופה, והרעיון הוא לעשות משהו טוב למען אנשים שמתמודדים עם לוקמיה ומחלות דם נוספות כרגע. אני התחלתי לתרום לפני כשנתיים בעקבות פנייה של חברה, ומאז אני משתדלת לתרום ברמב"ם פעם בחודש, כשאני מגיעה לחיפה כדי לבקר את אמא שלי. אנחנו קבוצה של תורמים קבועים, אבל הרעיון הוא לגייס תורמים חדשים כל הזמן ולהרחיב את המעגל", הוסיפה.

תרומת טסיות דם בית חולים רמב"ם. דגנית קניג, דוברות רמב"ם., מערכת וואלה! NEWS
"אנחנו מנסים להרחיב את מעגל התורמים". מסיבת הטסיות ברמב"ם/מערכת וואלה! NEWS, דגנית קניג, דוברות רמב"ם.

טסיות הדם הן התאים האחראים לקרישת הדם, ולהבדיל ממנות דם שניתנות לשימור לפרק זמן מסוים בקירור – הטסיות חיות מחוץ לגוף רק חמישה ימים. מכאן, שהבעיה העיקרית בתרומת הטסיות היא השגת תורמים חדשים, שכן נדרשת אספקה מתמדת של טסיות טריות לבנק הדם.

ד"ר לילך בונשטיין, מנהלת מעבדת בנק הדם בבית החולים רמב"ם, הסבירה על הצורך התמידי בתורמים נוספים. "על אף שמכל מנת דם שנתרמת אפשר להפיק כמות מסוימת של טסיות, שישית מהכמות המספיקה לטיפול אחד, הטסיות הטובות ביותר מופקות בתהליך ייחודי הנקרא אפרזיס - והוא מבוצע רק בבנק הדם של בית החולים", אמרה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
תרומת טסיות דם בית חולים רמב"ם. דגנית קניג, דוברות רמב"ם., מערכת וואלה! NEWS
תהליך תרומת הטסיות מתבצע רק בבנק הדם של רמב"ם. מסיבת הטסיות/מערכת וואלה! NEWS, דגנית קניג, דוברות רמב"ם.

בתהליך האפרזיס, מופרדות הטסיות משאר מרכיבי הדם, וחלק מהן נאסף לשקית תרומה נפרדת. תרומת טסיות הדם מתבצעת במכונה ייעודית, השואבת כמות קטנה מדם התורם ומפרידה ממנה את הטסיות. שאר מרכיבי הדם מוחזרים לתורם תוך כדי התהליך, שאורך כשעתיים אך לא מלווה בתחושת החולשה המוכרת מתרומת דם רגילה. "כל הציוד שאנחנו משתמשים בו הוא חד פעמי והתהליך אינו מסכן את התורם", ציינה ד"ר בונשטיין, והוסיפה כי "בתוך 24 עד 48 שעות גופנו מחזיר לעצמו את כל הטסיות שנתרמו".

"מדובר בקצת אי-נוחות שיכולה להציל אנשים"

חלק מהצעירים שהגיעו ל"מסיבת הטסיות" שארגנה ויינברג הגיעו לתרום בפעם הראשונה. אחת מהן היא קרן חלמית, בת 26 מירושלים, שסיפרה כי בחרה לתרום למרות החשש. "אמנם מחברים אותך למכונה גדולה וזה נראה מפחיד, אבל בסופו של דבר מדובר בשעה וחצי בסך הכל מהחיים שלך, ואתה יכול לעזור לאנשים", אמרה, ואף קבעה: "אני בהחלט אחזור לתרום". גם ברטה רחמימוב, בת 31 מקרית מוצקין, הגיעה לתרום בפעם הראשונה בעקבות בקשה של חבר למקום העבודה. "ידעתי שסוג הדם שלי מבוקש, אז באתי", אמרה. "אין כאן התלבטות גדולה. מדובר בקצת אי-נוחות שיכולה להציל אנשים".

אלעד כליף, בן 29 מחיפה, היה זה ששכנע את רחמימוב להגיע, זאת מאחר שהוא תורם טסיות לבנק הדם ברמב"ם באופן קבוע. הוא החל לעשות זאת לפני כשנה, בעקבות פנייה שראה בעמוד הפייסבוק "גם אני תורם טרומבוציטים (חיפה והצפון)". לדבריו, "הציבור הישראלי אוהב להתגייס למען מטרה חשובה, וזו בהחלט אחת כזו". "הבעיה היא חוסר מודעות לנושא. אני בטוח שברגע שיותר ויותר אנשים יבחינו בין תרומות דם לתרומות טסיות דם, יהיו יותר תורמים ויוכלו לסייע ליותר אנשים הזקוקים לזה כדי להבריא", הוסיף.

חדר הלם, מרכז רפואי רמב"ם. אלי גרוס, מערכת וואלה! NEWS
נדיר לראות צעירים המגיעים לתרום לכל מי שצריך. בית החולים רמב"ם/מערכת וואלה! NEWS, אלי גרוס

חברי צוות בנק הדם אמרו כי פעמים רבות אנשים מגיעים כדי לתרום לבן משפחה ספציפי, אך נדיר לראות כאלו המגיעים לתרום לכל מי שצריך – כפי שקרה עם הצעירים שבאו ל"מסיבת הטסיות". לדברי אליה חלפין, העובד בבנק הדם של בית החולים, "תרומה כזו יכולה להגיע לכל אדם שזקוק לה: יהודים, מוסלמים ונוצרים; גברים ונשים; ילדים ומבוגרים. זו תרומה במעשים ולא בדיבורים. אנשים הגיעו כדי לתת וזה מחמם את הלב. אנחנו קוראים לכל מי שמעוניין להצטרף למשימה ולהציל חיים".

מה צריך לדעת כדי לתרום טרומבוציטים?

כאמור, טסיות הדם הן התא האחראי לקרישת הדם. חולים במחלות המטולוגיות שונות, בעיקר אלה העוברים השתלת מח עצם, אינם מייצרים תא זה עקב מחלתם או הטיפול בה. בהיעדר קבלת עירוי טסיות שנתרמו על ידי אנשים בריאים, נמצאים מטופלים כאלה בסכנה מיידית בגלל דימום, בעיקר במוח או בריאות.

התרומה עצמה מתבצעת בעזרת מכונה ייעודית ואורכת כשעתיים, שבמהלכן ניתן לאכול, לשתות, להשתמש במחשב נייד, לצפות בטלוויזיה או פשוט לישון. תורמים בני 18-60 (גברים או נשים שלא היו אף פעם בהיריון), בריאים, בעלי כל סוג דם, מוזמנים לבדיקת התאמה חד פעמית המתבצעת בימים ראשון עד רביעי בין השעות 16:00-18:00, ביחידה לתרומת טסיות בבית החולים רמב"ם, הנמצאת בבניין הראשי. אין צורך לקבוע תור לבדיקת ההתאמה, ולאחר ביצועה, ניתן לקבוע תור לתרומה עצמה.

לשאלות ובירורים נוספים ניתן לפנות לעמוד הפייסבוק "גם אני תורם טרומבוציטים (חיפה והצפון)", שם גם אפשר לעקוב אחר פעילות התרמת הטסיות בבית החולים רמב"ם, או באמצעות המייל בכתובות: poulina11@gmail.com; lbonstein@rambam.health.gov.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully