וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכת חום עולמית בסוף דצמבר: "האירופאים משתגעים מזה"

28.12.2015 / 8:00

בניו יורק לא הבינו איך חג המולד עבר בלי שלג, וגם במערב אירופה חגגו עם שמש לא אופיינית. "מי שרוצה שלג יאלץ להגיע למזרח אירופה", מסביר החזאי אורי בץ. מומחה אקלים לאולפן וואלה! NEWS: "ההתחממות שהייתה בעולם ב-50 השנים האחרונות תוכפל ב-50 הבאות"

צילום: בני בן סימון, עריכה: ניר חן

באירופה ובחלקים מארצות הברית לא זוכרים חג מולד שכזה: אחד מסמלי החג המובהקים הוא שלג, שעליו לפי המסורת הנוצרית גולש סנטה קלאוס במזחלת. ואולם השנה מזג האוויר בחג היה אביבי ושטוף שמש. בשעה שבירושלים נמדדו אתמול (ראשון) 10 מעלות, בניו יורק ובמרבית ערי הבירה של מרכז ומערב אירופה הטמפרטורות היו גבוהות יותר.

בניו יורק היו אתמול 18 מעלות וביום שבת, בשיאו של החג, 19 מעלות. בלונדון נמדדו אתמול 15 מעלות, במדריד 16 מעלות ובאמסטרדם וגם בפריז היו 13 מעלות צלזיוס - טמפרטורות המאפיינות בדרך כלל את חודשי הקיץ בערים האירופאיות הקרירות.

ערפל בוושינגטון, בירת ארצות הברית, במהלך חג המולד, דצמבר 2015. רויטרס
"הימים שטופי שמש ואין סימן לשלג". חג מולד קיצי בוושינגטון/רויטרס

"האירופאים משתגעים מזה. לא קר שם ואנחנו בחג המולד", אמר החזאי אורי בץ בשיחה עם וואלה! NEWS, "הדבר הזה נכון לכל אירופה כמעט - מרכזה, מערבה ודרומה. מי שרוצה לראות שלג יאלץ להגיע למזרח היבשת. קר בלילה, חמים ביום, הימים הם שטופי שמש ואין אף סימן לשלג", הוסיף.

מומחה האקלים ד"ר ברוך זיו מהאוניברסיטה הפתוחה ציין כי "דווקא האזורים הכי מיושבים ומתורבתים נמצאים תחת גל חום. אירופה נשארת מצד אחד בלי גשם ומנגד עם רוחות דרומיות". לעומת זאת, לדבריו "באוקיינוס האטלנטי יש מזג אוויר מאוד סוער. אבל אף אחד לא נמצא שם - זה אזור לא מיושב".

החזאים ומומחי האקלים מבהירים כי הסיבה למזג האוויר הקיצוני השוטף את אירופה אינה טמונה בשינויים האקלימיים. "אי אפשר לקחת יבשת אחת, אפילו כמו אירופה, ולהסיק ממצבה מסקנות לגבי תופעה עולמית", מסביר ד"ר זיו. "הדבר היחיד שעל פיו בודקים את השינויים האקלימיים הוא המפה העולמית, אבל גם כאן מדברים על עלייה של עשירית המעלה או שתי עשיריות בכמה שנים. ב-50 השנים האחרונות העולם התחמם במעלה אחת וגם זה נחשב הרבה מאוד. ב-50 השנים הבאות צפוי שינוי גדול אף יותר. מדברים על עליה של שתי מעלות בממוצע ב-50 השנים הבאות".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
חגיגות חג המולד בנצרת. דצמבר 2015. AP
בישראל גשום במרכז ובדרום, הצפון נשאר יבש. חג מולד בנצרת/AP

לדברי אורי בץ וד"ר זיו, מה שגורם לגל החום החריג הן רוחות דרומיות שנושבות במרבית יבשת אירופה. כך קרה שמזג האוויר הקיצי שורר באירופה דווקא בימי החג, בעוד שבדרך כלל מזג האוויר בתקופה הזו תואם את המסורת הנוצרית ופתיתי השלג הלבנים מכסים את הרחובות. ד"ר זיו הוסיף כי השילוב בין תופעה זו לתופעה חריגה נוספת, הוא זה שגורם למזג האוויר הקיצוני, שהביא גם לגשמים רבים במרכז ישראל ובדרומה, ולמיעוט גשמים בצפון.

"בין הים התיכון לאירופה יש הרים שחוסמים את כל הגשם. הרי הפרינאים והרי האלפים 'לוקחים' לעצמם את כל המים", הסביר ד"ר זיו. "יש באזור הזה מאפיין מאוד חריג - רמה ברומטרית ענקית, שמכסה את כל אירופה ומתחברת למה שמכונה 'הרמה הסיבירית'. רמה ברומטרית היא אזור שבו לחץ האוויר באטמוספירה של כדור הארץ גבוה. גם הרמה הסיבירית היא אזור לחץ גבוה, שמרכזו נמצא בתפר שבין מונגוליה לסיביר, במקום שבו שורר הקור העז ביותר - בחצי הכדור הצפוני. אבל, ישנה עוד רמה ברומטרית שנמצאת ממערב למרוקו".

"השנה, זה כבר יותר מחודש, שברוב הימים יש התמזגות בין שתי הרמות הברומטריות האלה, והתוצאה היא שכל דרום אירופה ומרכזה, וכן אגן הים התיכון, נמצאים תחת ההשפעה של אותה רמה. שתי הרמות שמשתלבות לאחת משליטות את היעדר הגשם גם באירופה. במצב כזה משקעים חורפיים לא מגיעים מהים התיכון וגם צפון ישראל נשאר יבש".

חג המולד חם מהרגיל בסנטרל פארק שבניו יורק, דצמבר 2015. רויטרס
חם מספיק בשביל שיט. סנטרל פארק, ניו יורק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully