וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבשלום קור על השמות הנפוצים: "הורים הופכים את הילדים ללא-ייחודיים"

28.12.2015 / 1:04

ד"ר אבשלום קור התייחס בריאיון לאולפן וואלה! NEWS לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והסביר כי מתן שם נפוץ לילד יביא לכך שיקראו לו בשם משפחתו במקום בשמו. על מעבר מגדרי בין שמות: "קצת מצטער על האופנה הזאת"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

ד"ר אבשלום קור, יועץ הלשון של גלי צה"ל, התייחס אתמול (ראשון) באולפן וואלה! NEWS לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולפיהם בשנת 2014 השמות הנפוצים ביותר בישראל במגזר היהודי היו נועם לבנים ונועה לבנות. לדבריו, הבעיה במתן שם כל כך פופולרי לילד, היא ש"אף אחד לא ישתמש בשם הפרטי, אלא רק בשמות המשפחה". הוא הוסיף: "כשהורים נותנים שם לא ייחודי, זה גורם לכך שהילד לא מבודל מאחרים".

קור התייחס לערבוב שנוצר בעשורים האחרונים בין שמות של בנים לשמות של בנות, ואמר כי הוא "קצת מצטער על האופנה הזאת". לדבריו, "זה גורם לתופעות כמו 'שיר הבן הרביץ לשחר הבת ונועם הבן אמר שנועם הבת...'. זה מונע למעשה שימוש בשם של הילד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

כמו כן, הוא התייחס למקורות של שני השמות הנפוצים במקרא. "נועם זו תכונה שאנחנו מקווים שתלווה את הילד. גם על התורה אנחנו קוראים, 'דרכיה, דרכי נועם'. נועה הוא שם חשוב ומכובד בתולדות ישראל בשלוש תקופות שונות. חמש בנות באות למשה רבנו ודרשו שלא רק הבנים יקבלו נחלה. מדובר בחמש בנותיו של צלופחד, שאביהם מת במדבר ולא היו לו בנים. משמעות השמות של כל אחת מחמש הבנות היא תנועה, ואחת מהן היא נועה.

"בתקופה השנייה, חז"ל העריכו את חמש בנותיו של צלופחד, 'גדול כוחן של הנשים מכוחם של האנשים' בעקבות העבודה שהן לא התייאשו ודרשו נחלה, בעוד הגברים התייאשו בדרך והתעייפו מהצמא והרעב ורצו לחזור למצרים. התקופה השלישית היא במאה השנים האחרונות. הארכאולוגים מצאו שבארכיון מלכי ישראל כל חמש הבנות הפכו לשמות של מקומות. כלומר, הנינים זכו בשם הסבתות, שלא ויתרו, בשם של מקום".

עוד בוואלה!

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

השם "רומי" בעייתי עבורו. "על השם הפופולרי 'רומי' אני מתפלא במיוחד, כי חז"ל כתבו עליה שהיא האויבת הגדולה, היא החריבה את בית המקדש השני", אמר. "וברומא, האימפריה של רומי, הייתה תהלוכת השפלה שנשאו היהודים השבויים מיהודה את כלי המקדש בחוצות רומא. הציוני הגדולים כתבו 'רומי או ירושלים', כלומר זאת או זאת. לכן, זה מוזר שבוחרים בשם רומי. מעבר לצליל, אני מציע לחשוב על התוכן של השם".

(עדכון ראשון: 23:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully