וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: שבת ישראלית – ישראבלוף במיטבו

27.12.2015 / 10:26

הדבר היחיד ששכחו כל אלו שמתדיינים האם השבת צריכה להיות יום תרבות או יום מסחר או שמא שניהם, הוא שהמושג שבת - אותה המצאה גאונית, לא הומצאה היום, אלא הייתה תמיד לב ליבו של העם היהודי והבדילה אותו מכל העמים

חנויות ברחוב יפת, יפו, 19 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
חנויות ברחוב יפת, יפו, 19 בנובמבר 2015/ראובן קסטרו

ישנן שתי בעיות מרכזיות ב'חוק השבת' של ח"כ מיקי זוהר, שעבר ביום ראשון האחרון בוועדת שרים לענייני חקיקה. הבעיות לא נובעות מנוסח ההצעה או מהפרטים האמורים בה, שמייצרים מציאות מסוימת של שבת יהודית בישראל. הבעיות שאני מדבר עליהן הן למעשה תולדה של העיסוק בחוק ובתקשורת סביבו.

הבעיה הראשונה היא, שישנם יותר מידי גורמים, אישים וקולות שמבקשים להסביר לנו מהי השבת. ובכן, חברים יקרים, צר לי להודיע לכם ולהיות "איש הבשורה", אבל לשבת יש משמעות אחת בלבד – והיא משמעות יהודית. השבת היא יום המנוחה והיום הקדוש, אף יותר מן החגים, לעם היהודי. שמירת השבת היא אחת המצוות החשובות והמרכזיות ביהדות והיא ניתנה לאדם בעת בריאת העולם. חז"ל אמרו לגביה כי "כל השומר את השבת כאילו מקיים את כל התורה כולה, וכל המחלל את השבת כאילו כפר בכל התורה כולה", ועל כן, שקולה שבת כנגד כל המצוות.

עד כאן תזכורת, לכל מי שהתבלבל, והרבה התבלבלו... אני תוהה, מהיכן האומץ לכל אחד המגדיר עצמו מנהיג/נציג ציבור/כל הגדרה אחרת, להמציא את השבת מחדש ולחדש את הגדרתה כאילו היה מילון אבן שושן או רש"י. חוטאים בכך גם רבנים מסוימים. השבת אינה יום תרבות. השבת אינה יום מסחר. השבת אינה מה שכל אחד מאיתנו רוצה שהיא תהיה. השבת היא אחת – שבת יהודית. בביתך, נהג כפי שמתחשק לך, אך שבת ציבורית במדינת היהודים, חייבת להיות שבת כפי שעם ישראל מכיר אותה עוד מבריאת האדם.

הבעיה השנייה היא, שקולה של הציונות הדתית נאלם דום בכל הנוגע לשבת. שב"כ וחקירות, התיישבות והקפאה, ביטחון וטרור, כל אלו ועוד עומדים לנגד עיני מנהיגי הציבור הדתי לאומי ורק השבת, בבת העין של האדם הדתי, המאמין, נסתלקה מן השיח של מנהיגי הציונות הדתית ובכלל. חילונים מן הצד הימני ומן הצד שמאלי של המפה מתבטאים בעד שבת יהודית ונגדה. דתיים קונסרבטיבים ורפורמים מאמצים לח?יק?ם את קבלת ההחלטות על צביונה של השבת ובכל סלון בישראל, בין אם חילוני, דתי או חרדי, משוחחים על איך יראה יום המנוחה שלנו ביום שאחרי. ובציונות הדתית? שתיקה רועמת.

חברי הכנסת איילת שקד ונפתלי בנט במליאה בכנסת 11.05.15. נועם מושקוביץ
ובציונות הדתית? שתיקה רועמת. השרים בנט ושקד/נועם מושקוביץ

הגיע הזמן להעלות את השבת על ראש שמחתנו, לקרוא בקול גדול ולא להתנצל- אנו, נציגי המגזר הדתי לאומי, מנהיגי הציונות הדתית אוהבים את השבת היהודית, חוששים לצביונה המסורתי ומכירים רק שבת ציבורית אחת – שבת יהודית, שבה נחים, לא עובדים ולא מאלצים אף אחד לחלל את יומו החופשי.

לא נ?ית??ן להמשיך להתווכח, לשחוק ולכרסם במעמדה של השבת במרחב הציבורי הישראלי. מעתה נעבור מדיבורים למעשים ונכריז כי שבת אחת יש בישראל- של עם ישראל בארץ ישראל. ביום ראשון הקרוב נתכנס לכנס שבת מרכזי, במעמד בכירי רבני הציונות הדתית, שרים וח"כים מן המחנה הדתי-לאומי, ושם נאמר את הדברים בפה מלא. נכריז בקול גדול על אהבתנו ומחויבותנו לשבת היהודית במדינת ישראל.


הישראבלוף הישראלי לא יתפוס כשזה מגיע לשבת, ואנו גם לא ניתן לו. נעמוד בפרץ ונבהיר כי שבת היא שבת ואנו כאן בשבילה ובשביל עם ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully