וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה ייגמר בדם: האויבים שמסתובבים עם מטרה על הגב

24.12.2015 / 17:00

המתיחות בין ישראל לאיראן ולחיזבאללה על רקע הלחימה בסוריה, הגיעה לשיאה לאחר ההתנקשות בקונטאר. מדוע המפקד של היחידה לאבטחת בכירים באיראן לא ישן טוב? איך נערך נסראללה לסיכולים ממוקדים? ומי יכול להיות מחוסל מחר? אמיר בוחבוט על הבכירים שמהווים יעד

עיצוב גראפי: אביחי ברוך, עריכת וידאו: יאיר דניאל, מתן חדד

הגנרל האיראני חסן שאטרי נהרג בחודש פברואר בשנת 2013, כשהיה בדרכו מדמשק לביירות. זה קרה בגבול בין המדינות. האיראנים ייחסו את המארב הקטלני למזימה ישראלית. שאטרי היה שקוע עמוק בקשר עם חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה ושיקום התשתיות הצבאיות של הארגון השיעי בדרום לבנון. כל כוחו הושקע במחשבות על מלחמה עתידית עם צה"ל. "גרדיאן" הבריטי פרסם כי בהלווייתו נכחו מפקד משמרות המהפכה מוחמד עלי ג'עפרי ומפקד כוח קודס קאסם סולימני. השתתפות השניים בהלווייתו העידו יותר מכל על מעמדו של הגנרל באיראן. בחודש דצמבר 2013 חוסל גם בכיר חיזבאללה חסן אל-קיס בפתח ביתו בביירות. אל-קיס היה מומחה לאמצעי לחימה והיה מבין מובילי תהליך ההתעצמות של הארגון. חסן נסראללה הצביע על ישראל כאחראית לחיסול והבטיח לנקום.

קצינים בכירים במשמרות המהפכה ובכירי ארגון הטרור מסיירים בין סוריה המתפוררת לבין לבנון, מנסים למצוא פתרון לתופעת הג'יאהד העולמי, חשופים לחיסולים של שלל גורמים ומהווים מטרות נוחות. תחת ערפל המלחמה הסורית מתרחשים לא מעט אירועים שחלקם נבלעים בדיווחי התקשורת בשל היקף המידע. בסוריה ולבנון פועלים טרוריסטים אשר נחשבים לבני מוות, ובאיראן ובחיזבאללה נערכים להתנקשויות. חייו של מי בסכנה?

הגנרל האיראני חסן שאטרי. AP
כל כוחו הושקע במחשבות על מלחמה עתידית עם צה"ל. חסן שאטרי/AP
בחיזבאללה לוקחים ברצינות את החשש שמרחף מעל לראשו של המזכ"ל, ולכן למרות שיש לו סגן טבעי, נעים קאסם, מינו לצדו גורם חזק שאולי בעתיד ישמש כיורש - האשם ספי א-דין, שכיום משמש בתפקיד ביצועי בכיר ביותר בארגון

המתיחות בין ישראל לאיראן וחיזבאללה קיבלה השבוע עוד ממד לאחר שביום ראשון לפנות בוקר חוסל סמיר קונטאר בפרבר ג'ראמנא מדרום לדמשק. קונטאר שוחרר על ידי חיזבאללה בעסקת החזרת הגופות של אהוד גולדווסר ואלדד רגב וקיבל כבוד של גיבור על ידי בכירי חיזבאללה. מאוחר יותר עסק בהקמת תשתיות טרור בצפון רמת הגולן הסורית והצליח לגלגל חמישה פיגועי מטעני חבלה נגד כוחות צה"ל. בשני מקרים התפוצצו מטעני החבלה וגרמו לארבעה פצועים ביניהם סמג"ד 202 מחטיבת הצנחנים. כישלונו המבצעי לא נעלם מעיני חיזבאללה שצמצם מהותית את הקשר עמו. קונטאר רצה כסף וכבוד ולכן אחרי חיסולו של מורנייה הבן חזר לפעילות, הפעם בגיבוי איראני, במטרה להקים תשתיות טרור נגד ישראל שיפעלו מצפון רמת הגולן הסורית.

חיסולו של קונטאר, שמיוחס לישראל לפי פרסומים זרים, מוכיח שוב כי שבע שנים אחרי חיסולו בסוריה של עימאד מורנייה, ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, ראשיהם של מי שפועל נגד ישראל כמו בכירי ארגון חיזבאללה ואיראן שנעים בין סוריה ללבנון - נמצא בין כוונות. בהתאם, מתבדחים ראשי מערכת הביטחון על חשבונו של נסראללה ומעריכים שהוא יידרש להרבה זמן כדי להשלים את המחסור בחשיפה לקרני השמש באמצעות ויטמינים.

בחיזבאללה לוקחים ברצינות את החשש שמרחף מעל לראשו של המזכ"ל, ולכן על אף שיש לו סגן טבעי, שייח נעים קאסם, מינו לצדו גורם חזק שאולי בעתיד ישמש כיורש: האשם ספי א-דין. כיום הוא משמש בתפקיד ביצועי בכיר ביותר בארגון. כדי להבין את מעמדו של א-דין יש לציין שכעוזרו מונה נביל קאוק, רב-מחבלים שבעבר היה מפקד גזרת דרום לבנון. במקומו של נעים קאסם, מונה אחמד ספי א-דין (אחיו של האשם) למפקד גזרת דרום לבנון, בה בונה חיזבאללה את עיקר עוצמתו הצבאית בלב הכפרים השיעיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ראש הוועדה המבצעת של חיזבאללה, האשם ספי א-דין (משמאל). ביירות, דצמבר 2013. רויטרס
דומה לנסראללה, ועתיד אולי לרשת אותו. סגנו של מזכ"ל חיבאללה האשם ספי א- דין/רויטרס

לתהליך ההכשרה והמעמד של הגורם מייחסים בחיזבאללה ובאיראן משמעות רבה. חיסולו של עימאד מורנייה מהווה דוגמה קלאסית לכך. מורנייה האב ששימש בתפקידים מקבילים לרמטכ"ל, ראש מוסד וראש שב"כ של ארגון חיזבאללה, הותיר אחריו חלל גדול שאותו ממלאים לא פחות מאשר ארבע דמויות: כרמטכ"ל מוסטפא בדר א-דין, טלאל חמיא כמפקד פעילות חיזבאללה בחו"ל, מוחמד קבלאן כמפקד המודיעין בארגון ואחמד אל-פאיד, בכיר בזרוע הצבאית של חיזבאללה בחו"ל. ברקע עולים ויורדים שמותיהם של ותיקי ארגון חיזבאללה כמו חאג' חליל חרב ממייסדי יחידת המודיעין של חיזבאללה 1800 ושייח מוחמד יזבק ועוד שמות נוספים. כל אחד מהם הוא מועמד לחיסול בעתיד.

לא מעט התנקשויות אירוע בזירה הלבנונית-סורית בשנים האחרונות. מרחק של כמה שעות טיסה מביירות ניסה עלי אסכר גורג'ידזה, מפקד המשמר הנשיאותי ואחראי אבטחת הבכירים באיראן, לנהל את חייו באופן שגרתי, אך המציאות חזקה יותר מהכול. הפרסומים הזרים הצביעו על ישראל כאחראית לשורה ארוכה של חיסולים ותקיפות בגבול בין סוריה ללבנון, בעיקר נגד שיירות אמצעי לחימה מתקדמים. אין ספק כי גורג'ידזה לא נרדם היטב בלילות על אף היותו שועל מלחמות ותיק שכבר ראה הכול בחייו.

בתחילת שנת 2014 הוא פרסם ספר ביוגרפי שמגולל על פני 1,200 עמודים את קורות חייו. לפי סוכנות "איבנה" האיראנית, מרבית עמודי הספר מוקדשים לימים בהם נפל בשבי הצבא העיראקי, ולעינויים הקשים שעבר במחנה העבודה עד ליציאתו החופשי. יש מי שיכול לטעון כי הספר נועד לחזק את מעמדו במשמרות המהפכה על רקע שורה ארוכה של כישלונות.

ב-28 באוקטובר 2015 התבטא גורג'ידזה בפומבי בטקס אזכרה לשני מאבטחים מיחידת אנצאר אל-מהדי של משמרות המהפכה. השניים נהרגו במארב כשליוו בכירים איראנים ומחיזבאללה בפעילות מיוחדת בסוריה. פניו לא היו כתמול שלשום. בזמן ההספד הוא היה נראה מתוח ועייף. אין ספק כי הלחימה בסוריה מגדילה את כאב הראש והחרדות בצמרת המשטר האיראני וחיזבאללה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא נרדם היטב בלילות על אף היותו שועל מלחמות ותיק שכבר ראה הכול בחייו. עלי אסכר גורג'ידזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המערכה החשאית בין ישראל לציר הרשע שכולל את איראן, סוריה וחיזבאללה נמצאת עמוק בשטח האפור ומעת לעת מבליחה החוצה. ב-14 במרץ 2014 פקעה סבלנותו של נסראללה על רקע תקיפות שיירות נשק בגבול סוריה-לבנון, אותן ייחס לישראל, והוא אישר להרוג מספר חיילי צה"ל על הגבול הישראלי. זירת מטעני חבלה התפוצצה בגזרת הר דב. חיילי צה"ל נפצעו ונגרם נזק לרכבי הסיור. קציני הנדסה בפיקוד צפון קבעו באופן חד-משמעי כי חיזבאללה התכוון להרוג חיילים. זו הייתה עליית מדרגה ויותר מאיתות לישראל. לאחר מספר שבועות התראיין נסראללה לכלי תקשורת בלבנון והגדיר את המקרה כ"שוברים שתיקה", בתגובה לפעולות שישראל ביצעה בשנה החולפת. המטרה הייתה להרתיע את ישראל ולגרום לה לחשוב פעמיים כשהיא שוקלת פעולות אקטיביות נגד האינטרסים של חיזבאללה.

שר הביטחון משה יעלון דיבר בפומבי על הקווים האדומים של ישראל, וקבע כי צה"ל לא יהסס לפגוע במי שמנסה לפגוע באזרחי המדינה וחיילי הצבא. בתקשורת הזרה דווח כי בחודש ינואר 2015 חוסל ג'יאהד מורנייה, בנו של רמטכ"ל חיזבאללה שחוסל אף הוא בשנת 2008. מורנייה הבן, נסע בשיירה עם מפקדים באזור קוניטרה יחד עם גנרל איראני בשם עלי מוחמד אללה דאדי בדרך לתצפית על הגבול הישראלי בצפון רמת הגולן. מספר טילים סיימו את הקריירה הצבאית של השניים יחד עם עוד ארבע פעילי חיזבאללה שאבטחו את הכוח. זו הייתה מכה כפולה. מכה קשה לחיזבאללה, אך בעיקר לאיראן שאיבדה שני קלפים משמעותיים בסיכול הממוקד.

הגנרל האיראני היה דמות חשובה בתיאום פעולות כוח קודס של משמרות המהפכה בלבנון ובסוריה, אך אור הזרקורים וכאב הלב האמיתי הגיעו לאחר הדיווח על חיסול מורנייה הבן, שהוגדר כסמל ופיקד על יחידת עלית שעמדה על סף ביצוע פיגוע ראווה גדול בגבול ישראל ברמת הגולן. מורנייה הבן אומץ לחיקו של קאסם סולימני, מפקד כוח קודס שאחראי על פעילות משמרות המהפכה מחוץ לאיראן, וטופח על ידו כמי שבעתיד יתברג עמוק בפעילות המבצעית של ציר הרשע. החיבוק היה כל כך חזק שלאחר מותו הופצו תמונותיו של הבן עם עלי חמינאי.

צעדה לציון "יום העשורא" בדאחייה שבביירות, לבנון, שבמהלכה נאם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, אוקטובר 2015.. רויטרס
חיסול מורנייה הבן יחד עם הגנרל האיראני עלי מוחמד אללה דאדי היווה מכה קשה מבצעית ותדמיתית לחיזבאללה. נסראללה/רויטרס
נסראללה, כך טוענים בישראל, מקבל תכתיבים מאיראן, אך בסופו של דבר הוא המוציא אל הפועל ויכול גם להתנגד לפעילות שתסבך את הארגון

בעקבות חיסול השניים שוגרו ארבע רקטות לעבר החרמון. ניתן להעריך כי ידו של סעיד איזדי, ראש ענף פלסטינים בכוח קודס האיראני, הפעילה את רמדאן שלח, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי שיושב בדמשק ותחתיו פועלות חוליות מגוונות של טרוריסטים, כשבהן תשתית שיצר מפקד בכיר בשם אכרם עג'ורי. צה"ל הגיב בעוצמה ותקף 14 יעדים של הצבא הסורי בסמוך אליהם בוצעו השיגורים.

מעבר לפגיעה המבצעית, ההשפלה עבור חיזבאללה הייתה גדולה. נסראללה, כך טוענים בישראל, מקבל תכתיבים מאיראן, אך בסופו של דבר הוא המוציא אל הפועל ויכול גם להתנגד לפעילות שתסבך את הארגון. במקרה הזה כנראה לא הייתה לו ברירה.

חוליית טילים נגד טנקים של חיזבאללה ארבה לכוח של גדוד צבר מחטיבת גבעתי ב-28 בינואר השנה, בעת שירדה מסיור בהר דב. באותן דקות נכנס מפקד אוגדה 91 האחראית על הגזרה, תא"ל מוני כץ, לדיון הערכת מצב בפיקוד צפון על רקע המתיחות בגבול. לפני שהחל הדיון הוא קיבל דיווח בטלפון המוצפן כי חמישה טילי נ"ט מתקדמים מסוג קורנט שוגרו לעבר השיירה. המ"פ רס"ן יוחאי קלנגל וסמ"ר דור ניני נהרגו במקום. צה"ל הגיב באופן ממוקד בניגוד לדעתם של קצינים בכירים בפיקוד צפון שחשבו שיש להגיב בעוצמה. לאחר שבועיים של דממה בגבול התבטא בנושא חסן נסראללה וניסה לשרטט קו אדום עליו חיזבאללה לא תהיה מוכנה להבליג.

תחת ערפל המלחמה הסורי חוסל ב-7 באוקטובר השנה חוסיין המדאני, קצין בכיר במשמרות המהפכה שייעץ למשטרו של אסד. המדאני נכלל ברשימת דור המייסדים של משמרות המהפכה. סוכנות הידיעות שעבסטאן האיראנית פרסמה כי במקומו מונה תת-אלוף חולם חוסיין קייבפארבר, שירש את האחריות על כלל הפעילות האיראנית בסוריה, הקשר ההדוק עם חיזבאללה והחוליות שפועלות ברמת הגולן הסורית נגד ישראל.

בכיר במשמרות המהפכה של איראן חוסיין חמדאני. AP
נכלל ברשימת דור המייסדים של משמרות המהפכה. חוסיין חמדאני/AP

במלחמת לבנון השנייה הפעילה קהילת המודיעין הישראלי משאבים רבים ועוצמה צבאית חריגה בהיקפה תחת סיכון משמעותי לכוחות כדי לחסל בכירים בארגון חיזבאללה - אך לא הצליחה. את הרגע שבו ביקש שר הביטחון עמיר פרץ במהלך המלחמה את התיק האישי של חסן נסראללה כדי לבחון את מידת הסיכוי לחסלו לא ימהרו לשכוח באגף המודיעין. המידע שהיה בישראל לא הביא לכדי פעולה ממשית לחסלו. מאז חלף כמעט עשור, וסביר להניח שצה"ל הפיק לקחים. ניתן להעריך, לפחות לפי פרסומים זרים, כי כל שם שאוזכר עד כה יכול להיות בעתיד דמות שתסוכל עקב היותה חורשת מזימות ופעולות טרור נגד ישראל.

באותה נשימה אפשר להדגיש כי מכונת הסיכולים האלמונית שפועלת במזרח התיכון לא מייחסת חשיבות רבה לנוכחות הצבא הרוסי בסוריה, ולא מעניקה חסינות לדמויות בכירות של המשטר האיראני שפועלות אף הן באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully