וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסולת ליד הבית- תושבי שכונת אגמים נגד הקמת אתר אשפה

יניב גלעדי

24.12.2015 / 8:20

תושבי שכונת אגמים באשקלון הופתעו לגלות על כוונתו של יזם פרטי להקים אתר חדש להטמנת פסולת, קילומטרים ספורים משטח מגוריהם. התושבים וראש העירייה יצרו חזית התנגדות משותפת במטרה למנוע את המהלך המתוכנן שכבר קיבל את ברכת הדרך מרשות המים והמשרד להגנת הסביבה

צלם: זוהר גאוטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

פועלי הבניין בשכונת אגמים הנבנית באשקלון עובדים במרץ רב במהלך החודשים האחרונים. אלפיים תושבים כבר מתגוררים בשכונה והיא עתידה להתרחב בעוד אלפי יחידות דיור חדשות במהלך השנים הקרובות. עבור חלק מרכשי הדירות היה מדובר ב'חלום ישראלי' שמתגשם – דירה חדשה בסטנדרט בנייה גבוה ותמחור סביר. לאחרונה גילו הרוכשים, למרבה תדהמתם, כי אתר חדש להטמנת פסולת מתוכנן לקום במרחק 2-3 ק"מ משטחם -והם הכריזו 'מלחמה על הבית'.
חלום חייו של גל חזיזה, אחד מיוזמי המחאה נגד הקמת האתר, נהפך פתאום לחלום בלהות. "הקמת מזבלה במקום שבניתי בית, במקום שאני רוצה לגור בו, הופך את חלום חיי לגוש לכלוך", הוא אומר בזעם. "ריח של זבל יכול לעוף לקילומטרים... מזבל אי אפשר להוציא דברים נעימים. אנחנו נפעל בכל הצעדים המשפטיים שעומדים לרשותנו ונפעיל לחץ ציבורי. כבר עכשיו יש כאן התארגנות די גדולה, שבמקרה וירצו להמשיך את הפרויקט חס וחלילה - אנחנו נדע מאיפה להמשיך", לשון דבריו.

מאבקו של חזיזה ושותפיו התחיל כאשר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה באשקלון הודיעה על בקשתו של יזם פרטי למתן היתר בנייה לאתר לפינוי פסולת הכולל בין היתר מבנים, מתקנים וסככות לטיפול באשפה. יש לציין כי אותו יזם זכה במכרז ממשלתי של המשרד להגנת הסביבה על מנת להקים את האתר. חזיזה אינו בודד במאבקו - כשהנושא הגיע אל ראש העירייה, איתמר שמעוני, הוא מיהר לעצור את תהליך מתן האישורים, וביקש לבדוק אלטרנטיבות. "אני חושב שהתושבים צודקים. זה מהווה מטרד. אני לא מוכן שינועו פה משאיות זבל לאורך הכבישים", אומר ראש העיר.

"אני לא אתן יד לדבר הזה. יש פה אזור חדש באשקלון - בשיא תנופת הבנייה הולכים להיבנות פה למעלה מחמשת אלפים יחידות דיור ... עם כל הכבוד, יש לי חלופות אחרות למתקני זבל. מי שאמור לספק את האשפה העירונית זו העירייה, וגם אם זה ייצא לפועל, העירייה לא תחתום על הסכם עם המפעל שעבורו תשונע האשפה - המפעל יישאר פתוח בלי עבודה. אני לא הולך לספק עבודה למפעל הזה נקודה", כך שמעוני.

תושבי השכונה המודאגים לא מסתפקים בהבטחותיו של ראש העיריה. יעקב זמשטיין, אחד מרכשי הדירות בפרויקט, טוען כי היוזמה להקמת אתר הפסולת עדיין מדירה שינה מעיניו. "אם זה באמת תלוי רק בראש העיר, והוא יקיים את הבטחתו, נשמח מאוד. עם זאת, צריכה להיות החלטה שיש לה תוקף לטווח ארוך, לא החלטה שהיום זה ככה בגלל ראש עיר שרוצה לעשות טוב לתושבים - אלא שזאת תהיה החלטה שמי שיבוא אחריו, אם בכלל לא יחשוב לקדם את זה או להחזיר את זה אחורה, לא יוכל לעשות כן. מכיוון שאי אפשר יהיה לעשות את העניין הזה, צריך ליצור מציאות שבה כל תושב שבא לפה יבין שבשכונה לא יהיה את הדבר הזה. שיהיה במקום אחר. זה לא מקום לעשות את זה, זה לא ראוי", כך לדבריו.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה לדברים כי ההשלכות הסביבתיות של המתקן באזור התעשייה של אשקלון נבחנו בחוות דעת סביבתית, ולאחר התייחסות רשות המים שקבעה כי אין מניעה להקמתו. המשרד יפקח כי בהקמת המתקן יינקטו כלל האמצעים למניעת מפגעים סביבתיים לרבות סגירה מלאה וטיפול באוויר בתת לחץ, ודרישות רשות המים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully