וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: חיזבאללה לא יגיב על חיסולו של קונטאר

23.12.2015 / 12:12

חיזבאללה שקוע בבוץ הסורי, מה שמצריך את הארגון להשקיע יותר בסוריה ולא להסתכן בעימות עם ישראל. נסראללה אמנם איים להגיב. אך כמו ברוב הפעולות הקודמות שיוחסו לישראל בסוריה, סביר שחיזבאללה לא יגיב על חיסולו של קונטאר

.

הלווייתו של סמיר קונטאר בביירות, בירת לבנון, שחוסל בתקיפה אווירית שיוחסה לשיראל, דצמבר 2015. רויטרס
הלוויתו של סמיר קונטאר/רויטרס

חיסולו השבוע של הטרוריסט סמיר קונטאר, היווה מעין סגירת מעגל עבור משפחות קורבנות הטרור האכזרי שלו. אולם, מאחורי הפעולה - שיוחסה שלא במפתיע לישראל – עומדת מטרה תועלתנית יותר, מאשר מוסרית. קונטאר, ששוחרר בעסקת השבויים בשנת 2008, בתמורה לגופותיהם של חיילי המילואים, אלדד רגב ואודי גולדווסר, חזר מהר מאוד לסורו ולפועלו.

בשובו לחיק חיזבאללה, היה קונטאר אחראי להקמת חוליית טרור שפעלה בגולן הסורי ויזמה פיגועים נגד אזרחים ישראלים וחיילי צה"ל. ואולם, עם הזמן התגלעו חילוקי דעות בין קונטאר, שידוע בעצמאותו, ובין חיזבאללה. כמו כן, הארגון השיעי גילה חוסר שביעות רצון מפעולותיו הכושלות של קונטאר. מציאות זו הובילה את איראן לקחת את פעילותו של קונטאר באופן ישיר יותר, ובשיתוף עם מה שנשאר ממשטר אסד, הקימו השתיים את "ההתנגדות הלאומית הסורית בגולן", שבראשו עמק קונטאר.

"ההתנגדות הלאומית הסורית בגולן", לצד היחידה המיוחדת שהקים חיזבאללה, בראשות ג'יהאד מוע'ניה – שבינתיים מצא את מותו בהפצצה מסתורית בינואר 2015, לצד גנרלים בכירים ב"משמרות המהפכה" האיראניים – הופקדו על הקמת חזית שנייה נגד ישראל, בגולן הסורי - בנוסף לחזית בגליל ובדרום-לבנון, שעליה מופקדת חיזבאללה.

מכאן, שפעילותו של קונטאר בגולן הסורי היוותה "פצצה מתקתקת" עבור ישראל, כפי שהתבטאו בכירים במערב לאחר חיסולו. אם ישראל היא זו שאכן אחראית לתקיפה האחרונה ליד דמשק, כי אז היו לה סיבות מצוינות לעשות כן. לא מתוך נקמנות על מעשיו של קונטאר, אפוא, אלא דווקא כסיכול של פעולות טרור עתידיות נגד מטרות ישראליות.

חיסולו של קונטאר משקף את ניסיונותיה של איראן לפגיעה במדינת ישראל, כחלק ממערכת הצללים, או המלחמה הקרה בין איראן וישראל, שחלקה הגדול – לפחות מצד איראן, אך לא רק – נעשה באמצעות גרורות (proxies) ולא באופן ישיר. חיזבאללה, כדרכו ומסיבותיו הוא, לא חיכה לאישור רשמי באשר לזהות התוקפים בסוריה, ובחר להאשים את ישראל בפעולה האחרונה.

בנאומו לאחר הלווית קונטאר, הצהיר מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה כי "אין לנו ספק שישראל היא שביצעה את ההתנקשות" ואיים להגיב נגדה "בכל מקום ובכל זמן". ואולם, כמו ברוב הפעולות הקודמות שיוחסו לישראל בסוריה, סביר שחיזבאללה לא יגיב על חיסולו של קונטאר.

עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, החליטה איראן על מטרתה לשמר את משטרו של אסד, בשל העובדה שסוריה מהווה חלק מרכזי ודומיננטי בציר המשולש שהקימה איראן, הכולל, בנוסף לסוריה, גם את חיזבאללה בלבנון. משולש זה פתח בפני איראן יתרונות אסטרטגיים עצומים, כשהעיקרי שבהם הוא הקרבה האיראנית לגבול הישראלי בשתי חזיתות, הן בסוריה והן בלבנון. כפועל יוצא מכך, נתנה איראן הוראות לחיזבאללה להתערב בנעשה בסוריה ולפעול לטובת משטר אסד, המעניק לארגון סיוע כספי, לוגיסטי וצבאי.

מאז שקע חיזבאללה עד צוואר בסוריה, כשמאות רבות מפעיליו נהרגים בלחימה מול המורדים השונים וכשאלו האחרונים מתקרבים לגבול לבנון - מה שמצריך את הארגון להשקיע משאבים ואנשים רבים יותר - העדיף חזבאלה שלא להסתכן בעימות עם ישראל, קל וחומר לאחר ההרתעה שהושגה במלחמת לבנון השנייה.

כך יוצא שהושגו כללי משחק חדשים והתקבע סטטוס-קוו, לפיהם ישראל פועלת – על פי מקורות זרים - נגד יעדי חיזבאללה ואיראן בסוריה, למניעת העברת אמל"ח אסטרטגי וסיכולי תקיפה נגד ישראל, ומנגד, נמנע חיזבאללה מלהגיב, גם בשל הביקורת עליו מבית בכך שהוא שולח את אנשיו להילחם על אדמה זרה. בפעמים היחידות שהארגון כן בחר להגיב – וזאת בפעולה כירורגית וממוקדת נגד חיילי צה"ל ולא נגד אזרחים – הוא עשה זאת לאחר שדווח שצה"ל פעל מתוך לבנון, באחת מתקיפותיו נגד יעדי חיזבאללה.

וידאו לדסק - נסראללה: "קונטאר נרצח בידי ישראל, נגיב לכך בזמן ובקרוב שנבחר". צילום מסך
סביר שחזבאללה לא יגיב על חיסולו של קונטאר. חסן נסראללה/צילום מסך

כמו רוב הפעולות בעבר, גם הפעולה הנוכחית בוצעה שלא מתוך לבנון, מה שיקל על חיזבאללה להבליג. בתוספת לעמימות הישראלית הקבועה ולעובדה שקונטאר הורחק מהארגון בחודשים האחרונים, נראה שחיזבאללה יסתפק בשיגורי הרקטות שבוצעו לאחר הפעולה (ונענו בתגובה ארטילרית מצד ישראל), ובוצעו על-ידי ארגון "החזית העממית", הפועל בשטח שבשליטת חיזבאללה ובאישורו.

אם יבחר חיזבאללה בכל זאת להגיב, יהיה זה כשבירת כלים וכשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד-כה בין ישראל וחיזבאללה. אך גם אז, חיזבאללה לא צפוי להסתכן בפתיחת עימות נרחב עם ישראל בעת הזו, מה שאומר כי לא צפויים ניסיונות חטיפת חיילים, או שיגור רקטות לעבר ישראל, אלא התרכזות בפגיעה כירורגית, ממוקדת ו"איכותית" בסמוך לגבול ישראל, ככל הנראה גם לא מלבנון עצמה, אלא כחלק מהפעילות של הארגון נגד ישראל בחזית השנייה של הגולן הסורי, כך שישראל תהיה מחושקת מלהגיב.

אם יבחר חיזבאללה לשנות את הסטטוס-קוו, תהא ישראל חייבת לבחור האם לחזור לסטטוס-קוו הישן – דרך תגובה צבאית שתבהיר לחיזבאללה כי ישראל אינה מקבלת את כללי המשחק החדשים ומעוניינת לחזור להבנות השקטות הקודמות – או לקבל את המצב החדש, לפיו גם פעולות שמיוחסות לה בסוריה, עלולות להביא לתגובה בידי חיזבאללה. הערכה היא שבמידה וחיזבאללה ינסה לשנות את הסטטוס-קוו, ישראל אינה תהא שבעת רצון מכך וסביר שתפעל להחזרת המצב הקודם.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully