וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק- צו סגירה למסגדים בהם מושמעת הסתה לטרור

אחמד אבו סויס

15.12.2015 / 8:10

הצעת החוק לסגירת מסגדים שבהם יושמעו דברי הסתה מעוררת את חמתם של המתפללים במגזר הבדואי. גל הטרור חשף את נוכחותם של תאי דעא"ש פעילים במגזר, אך פגיעה בחופש הפולחן הדתי, היא בבחינת קו אדום עבור הבדואים

צילום: זוהר גואטה. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

הצעת החוק לסגירת מסגדים שבהם יושמעו דברי הסתה נגד מדינת ישראל מעוררת את חמתם של אלפי מאמינים במגזר הבדואי בדרום. גל הטרור האחרון חשף את נוכחותם של תאי דעא"ש פעילים במגזר, אך פגיעה בחופש הפולחן הדתי, במקום מעצרם של מטיפים בודדים שהסיתו בניגוד לחוק, היא בבחינת קו אדום עבור הבדואים

הסתה לטרור, קריאה להתקוממות עממית ושלהוב הרוחות נגד מדינת ישראל אסורים על פי חוק העונשין. אלא שבתחומי החקיקה הנוכחית אין התייחסות לגבי המקום שבו מתרחשת ההסתה והקריאה לאלימות. בעקבות גל הטרור האחרון הוגשה הצעת חוק המבקשת להוציא צו סגירה למסגדים בהם מושמעות קריאות כאלו על ידי חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי. עד לרגע פרסום ההצעה בכלי התקשורת, סמוטריץ' לא נחשב לחבר כנסת מוכר במגזר הבדואי, כעת הוא הצליח לעורר את חמתם של אלפים.
אז האם מדובר בגימיק או כוונת מחוקק רצינית ? זו השאלה שאיתה מתמודדים, בין היתר, המתפללים הקבועים ב'מסגד השלום' ברהט. עלי דבסאן למשל, סבור כי מדובר בעוד ניסיון חקיקה גזעני של מפלגות הימין. "חבר הכנסת הזה (סמוטריץ') - בחיים לא שמענו עליו. כנראה שהוא רוצה להציע הצעת חוק כדי להיכנס לכותרות. הוא יעשה גימיק כדי שיכירו אותו. הבעיה בבית היהודי ונציגי הבית היהודי שתמיד הם מחפשים את החוקים נגד אזרחי ישראל הערבים", כך לדבריו.
על פי ההצעה ייסגרו מסגדים שבהם יושמעו דברי הסתה וטרור. 11 חברי כנסת חתומים על ההצעה, בניהם גם מיקי זוהר, אחד מנציגי הדרום המובהקים בליכוד. גל הטרור הנוכחי מחייב חקיקה מסוג זה לטענתו, כזו שמבינה שהמסגדים הם פלטפורמה מרכזית להסתה לאלימות. "החוק הזה בעצם נוצר לאחר שבתקופה האחרונה אנחנו עדים למצב בו יש אין ספור פיגועים, והם כנראה מגיעים מאנשים שמסיתים בתוך המסגדים", אומר ח"כ זוהר. "אנחנו רואים אימאמים שעומדים במסגד ומספרים למה כדאי לקחת סכין ולרצוח יהודים". סלימאן אלעתאיקה תושב רהט, חולק על דבריו באופן נחרץ. "זה עניין של לנפח עניין מסוים על מנת להכין את הקרקע בשביל לקדם חוקים מסוג זה", אומר סלימאן. "ברהט יש 13-14 מסגדים, והתפללתי ברובם - אף פעם לא שמעתי אימאם שמסית ", כך לדבריו.

ישנם גם בדואים שתומכים בהצעת החוק, ומבקשים לנקוט יד קשה מול כל גורם שיכול להכתים את תדמיתם של המוסלמים בנגב. עבד (שם בדוי), למשל, מבקש לגרש אימאמים מסיתים. "אנחנו חיים במדינת ישראל וחייבים לכבד את חוקיה", הוא אומר. "לדעתי מי שלא מכבד את החוק צריך לגרש אותו, ואם יש אימאם שמסית, מתנגד ומזיק למדינה - צריך לגרש אותו מפה. צריך לכבד את מדינת ישראל ואת החוק ", כך לדבריו.
ד"ר רונית מרזן, חוקרת ב"פורום לחשיבה אזורית", לשעבר יועצת בכירה למשרד ראש הממשלה, אמרה בראיון לוואלה! כי החוק לסגירת מסגדים הוא המשך ישיר לטעות קודמת שעשתה הממשלה – הוצאתו של הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית מחוץ לחוק. "ממשלה דמוקרטית לא צריכה להוציא תנועה מחוץ לחוק –עדיף לה לפעול מול יחידים. מול מסיתים בודדים", היא טוענת.
"אותו הדין לגבי מסגדים. הרי בתוך מסגד יש לפעמים יותר מאימאם אחד. וגם אם לא – הרי מדובר בפגיעה בפולחן הדתי. האם מישהו מתכוון לפעול באותה צורה גם נגד בתי כנסת שבהם יש רבנים מסיתים ? התשובה ברורה - לא חסרים לנו רבנים מסיתים. סגירת מסגדים תצית את האלימות מחדש – אין ספק", כך לדברי ד"ר מרזן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully