וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 70 שנה: ספרי תורה שנלקחו מיהודים בקייב הוחזרו לבית הכנסת

14.12.2015 / 9:05

הממשל האוקראיני החזיר לבית הכנסת הגדול בקייב את הספרים בתום מאבק משפטי ממושך בנושא. ההחזרה התרחשה כאשר 13 שרים וחברי פרלמנט הגיעו לטקס הדלקת נרות חנוכה עם הספרים עטופים בטליתות. "זה שלכם. הספרים שבו הביתה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טקס החזרת ספרי התורה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הממשל האוקראיני החזיר ביום חמישי האחרון במהלך טקס הדלקת נרות חנוכה 13 ספרי תורה שנלקחו מהיהודים בשנות ה-30 על ידי המשטר הקומוניסטי. השבת הספרים לבית הכנסת הגדול בקייב התאפשרה הודות לחתימה של ראש ממשלת אוקראינה ארסני יאצניוק על צו המורה על החזרת הספרים, בתום מאבק ממושך בנושא.

בשנים האחרונות ניהלה הקהילה היהודית בראשות הרב הראשי של אוקראינה, משה אסמן, מאבק משפטי מול הארכיון הלאומי במדינה על בעלותם של ספרי התורה. ראש הממשלה החליט לשים סוף לסאגה והורה להשיב את הספרים לבעליהם - הקהילה היהודית. מי שסייע לאורך התהליך עד קבלת ההחלטה הוא חבר הפרלמנט היהודי גאריק לוגוינסקי שעומד גם בראש אגודת הידידות אוקראינה-ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר המשפטים האוקראיני, פטרנקו פאבל, במהלך הטקס/מערכת וואלה!, צילום מסך

טקס החזרת ספרי התורה היה ייחודי, כאשר ברגע שיא של הדלקת נר חמישי של חנוכה בבית הכנסת, שעמד בסימן "הגאווה של הקהילה", נכנסו 13 שרים וחברי פרלמנט בכירים בממשל האוקראיני כשהם מחזיקים בידיהם את ספרי התורה עטופים בטליתות. שר המשפטים פטרנקו פאבל נשא דברים במהלך הטקס ואמר: "אני גאה להחזיר את ספרי התורה לקהילה היהודית. זה שייך לכם. ספרי התורה הוחזרו הערב הביתה".

בטקס נכחו מנכ"ל בית הנשיא האוקראיני לוזקין בוריס, שגריר ישראל באוקראינה אליאב בלוצרקובסקי, נשיא הקונגרס היהודי באוקראינה, חבר הפרלמנט ואדים רבינוביץ' ובכירים נוספים. הרב אסמן הדגיש כי "מדובר ברכוש שהיה שייך לקהילה היהודית והחורם בזמנו על ידי השלטון הקומוניסטי, כאשר כל השנים הוחזקו ספרי התורה בארכיון הלאומי".

אך אם לא די בכך, הטקס כלל רגע מרגש נוסף כשלכמה חברי קהילה הוענקו אותות "גאוות הקהילה". בין אלו שזכו לאות, נמצא גם מאיר פבלובסקי שנפצע קשה בפיגוע הדקירה ליד קריית ארבע לפני כחודשיים ועומד להתחתן בקרוב, ואמו של יבגני יצינה, חייל בצבא האוקראיני שנהרג בקרבות מול הצבא הרוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully