וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים בצפון חוששים: "חיזבאללה מאיץ בניית מוצבים לאורך הגבול"

10.12.2015 / 10:45

תושבי זרעית שעל גבול לבנון מספרים כי לוחמי הארגון האישי מפתחים מתקנים, תשתיות ואפילו מנהרות בסמוך לגבול. "הם מכינים משהו, רואים שם לא מעט תנועה ופעילות. השאלה היא מתי תפרוץ המערכה הבאה"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: טל רזניק

על אף שחיזבאללה שקוע עד צוואר במלחמת האזרחים בסוריה, נראה שהוא לא זנח את פעילותו לאורך גבול לבנון. כמעט שנה חלפה מאז הודיע צה"ל שלא נמצאו מנהרות מלבנון לכיוון זרעית, אולם גם כעת ממשיכים תושבי המושב שבקרבת הגבול להזהיר מפני הסכנות. לטענתם, חיזבאללה נמצא בתנופת פיתוח של המוצבים, המתקנים והתשתיות שלו בסמוך לבתיהם, מצדו השני של הגבול. "על הגבעה שמולנו לא היה כלום. הם כל הזמן בונים ובונים, גם ליד בסיס האו"ם שכביכול אמור לאכוף את הסכם 1701 שנחתם עם סיום מלחמת לבנון השנייה ולמנוע מלוחמי החיזבאללה להיכנס לשטח הסמוך לגבול", אמרה ליאת כהן, שביתה בזרעית משקיף על הגבול. "חיזבאללה לא יושב לרגע בשקט. השאלה הגדולה היא מתי תפרוץ המערכה הבאה".

המטע של שלמה אזולאי נמצא בקצה המושב, נושק לגדר. במרחק של מאות מטרים משם נמצאת הנקודה שבה נחטפו לפני כמעט עשר שנים חיילי צה"ל אהוד גולדווסר ואלדד רגב - מה שהוביל לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. אזולאי היה האזרח הראשון שנפצע במלחמה ההיא בשעה שעיבד את המטעים שלו. בנוסף לצלקות שנותרו בו, הוא נושא עמו באופן קבוע גם משקפת, שבעזרתה הוא ממשיך לעקוב באדיקות אחרי כל פעילות חשודה המתרחשת מעברו השני של הגבול.

עמדות חיזבאללה צמוד לגבול לבנון ישראל, סמוך לזרעית. 8 בדצמבר 2015. אדריאן הרבשטיין
"השאלה היא מתי תפרוץ המערכה הבאה". עמדת חיזבאללה בקרבת גבול ישראל-לבנון/אדריאן הרבשטיין

הוא הצביע לעבר שטח מגודר בבטונדות על ראש ההר ואמר: "את שני המוצבים הללו החיזבאללה הקים רק בשנה האחרונה. הבטונדות האלה נראות בדיוק כמו אלה שצה"ל הציב בנקודות שונות לאורך הגבול. אני לא אתפלא אם הם לקחו אותן ממוצבים שצה"ל נטש עם הנסיגה מלבנון במאי 2000". הוא הפנה את המבט לעבר נקודה שנראית בבירור מהכניסה למטעים שלו והמשיך: "הנקודה הזאת חולשת על כביש המערכת שלנו. גם בנקודת החטיפה הם מכינים עכשיו משהו. אני רואה שם לא מעט תנועה ופעילות".

גם בצה"ל עוקבים בדריכות אחר הנעשה מעברו השני של הגבול ומפיקים לקחים מטעויות העבר. לפני כשנה נפרצה דרך חלופית לציר שעליו נמצאת נקודת התורפה אותה ניצלו לוחמי חיזבאללה לצורך חטיפת גולדווסר ורגב. סיורים של הצבא ממעטים לעבור היום בעיקול החטיפה והם משתמשים בציר החלופי, המרחיק אותם מהנקודה הבעייתית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
עמדות חיזבאללה צמוד לגבול לבנון ישראל, סמוך לזרעית. 8 בדצמבר 2015. אדריאן הרבשטיין
"חיזבאללה לא יושב בשקט לרגע". אזור גבול ישראל-לבנון/אדריאן הרבשטיין

לאורך מאות מטרים ניכרים סימני ההתפתחות המהירה בבנייה. מבנים תמימים למראה עם חזות אזרחית לכאורה, מעוררים חשד במבט שני, כשמזהים על רובם אנטנות לקליטת שידור. "תסתכלי על המבנה הקטן שנמצא שם. הוא נראה כמו מחסן לציוד חקלאי, אבל צריך לשים לב שהוא מוקם בשטח ששימש עד לפני כשנה את כוחות האו"ם", הסביר אזולאי. "עמדת האו"ם כבר עברה כמאה מטרים מערבה, אבל אני בטוח שלא במקרה המבנה הזה נבנה בתוך עמדת האו"ם. אין לי ספק שבמערכה הבאה, חיזבאללה יבחר לירות דווקא משם טילים. הוא יודע שצה"ל ימנע מלהשיב לעברם אש, משום שהשטח הזה שייך עדיין לאו"ם".

פעיל חיזבאללה ליד משגר רקטות, 2010. AP
"לא אתפלא אם הם לוקחים בטונדות מצה"ל". פעיל חיזבאללה/AP

במרחק נגיעה

עם תום מלחמת לבנון השנייה נחתם כאמור הסכם 1701 האוסר על חיזבאללה להיכנס לשטח הנמצא מדרום לנהר הליטני. למרות זאת, גם בצה"ל יודעים כי לוחמי הארגון השיעי מתקרבים מרחק נגיעה מגדר הגבול במסווה של רועים או חקלאים. אחרים מנסים להיטמע באוכלוסייה האזרחית בכפרי דרום לבנון. לא אחת אמרו גורמים ביטחוניים כי האו"ם האמון על אכיפת ההסכם לא עושה די.

אזולאי בטוח כי חיזבאללה מנצל את עצימת העיניים של האו"ם ומוסיף לחפור מנהרות המחברות בין הבתים. "במשך תקופה ארוכה ראיתי אבק לבן שעולה מהאדמה, אבל חיילים ששירתו כאן דחו את דבריי ואמרו שזה רק עשן. אני לא רוצה לחשוב מה יקרה אם במהלך החפירה הם יגלו את חללים טבעיים שנכנסים גם לשטח ישראל".

חיזבאללה בונה צמוד לגבול לבנון ישראל, סמוך לזרעית. 8 בדצמבר 2015. אדריאן הרבשטיין
האנטנות המחשידות באזור הגבול/אדריאן הרבשטיין
"קרוב לוודאי שיש חללים שהם משותפים לשטח לבנון ולשטח ישראל. השאלה היא אם מישהו איתר אותם"

לפני כשנה וחצי התלוננו תושבי זרעית על רעשי חפירות ששמעו מתחת לבתיהם. בעקבות הלחץ הציבורי שהפעילו בדרישה לאשש או לשלול קיומה של מנהרה התקפית של החיזבאללה החודרת לשטח ישראל, התרצה צה"ל לפני קצת פחות משנה והגיע לערוך בדיקות במקום. במשך שבועיים קדחו אנשי חיל ההנדסה במקומות החשודים להימצאות מנהרה, שסומנו על ידי איש מקצוע המתמחה באיתור חללים תת-קרקעיים, שסרק את השטח חודשים קודם לכן. לצורך איתור החללים, השתמש המומחה בטכנולוגיית רדאר הסורקת חללים תת-קרקעיים בתלת ממד, ובעזרתה התגלתה לדבריו רק בשנה האחרונה רכבת הזהב בפולין.

"כל הבונקרים התת-קרקעיים שצה"ל חשף במלחמת לבנון השנייה בדרום לבנון הם חללים טבעיים שחיזבאללה השתמש בהם. לא במקרה כינו את החללים הטבעיים הללו 'שמורות טבע'", אמר המומחה בשיחה עם וואלה! NEWS. "כל השטח שמראש הנקרה ועד מנרה באצבע הגליל מלא במערות בעומק של 20-10 מטרים. קרוב לוודאי שיש חללים שהם משותפים לשטח לבנון ולשטח ישראל. השאלה היא אם מישהו איתר אותם והשתמש בהם".

עמדות חיזבאללה צמוד לגבול לבנון ישראל, סמוך לזרעית. 8 בדצמבר 2015. אדריאן הרבשטיין
התושבים התלוננו על קולות חפירה. אזור הגבול/אדריאן הרבשטיין

כך או כך, למרות שהגזרה שקטה יחסית ועיני גורמי הביטחון נשואות בדאגה למתרחש בסוריה. בשטח ניכרת היטב ההיערכות של צה"ל למערכה הבאה מגבול הלבנון. בצבא נוקטים פעולות מודיעיניות במטרה לתת מענה מבצעי לאיום ההולך ומתהווה: חדירת מחבלים וירי טילים.

למרות הצהרות מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה שבמערכה הבאה הארגון שלו יכבוש את הגליל, בצה"ל מעריכים כי בפועל אין לחיזבאללה יכולות לכבוש שטח גדול כפי שהוא מייחל ומצהיר. עם זאת, צה"ל נערך לתרחישים חמורים, דוגמת ניסיון השתלטות של מחבלים על יישוב גדר כמו זרעית.

"אף פעם לא ראיתי כאן כזאת כוננות גבוהה של צה"ל כמו זו שיש כאן בשנה האחרונה. יש לי מסעדה בזרעית שבאים אליה הרבה חיילים והם מספרים לי על כמות התרגילים שעושים להם. גם כשהם באים לקנות משהו, הם מבקשים שאמהר מחשש שיקפיצו אותם", אמרה ליאת כהן, תושבת המושב. "גם אנחנו, תושבי המושב, מקבלים פעמיים-שלוש בשבוע הודעות מהרבש"ץ (רכז ביטחון שוטף, ע"ח) מסרונים שבהם הוא מודיע לנו שבערב צפוי להיערך תרגיל בתחומי המושב ושלא ניבהל אם נראה לפתע חיילים שמסתובבים לנו בחצרות הבתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully