וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צורכים בלי חשבון- חיבורים פיראטיים לרשתות החשמל בבתי ספר בדואים

אחמד אבו סוויס

8.12.2015 / 8:39

בתי ספר ברהט הפכו בעל כורחם לספקי חשמל בחינם לבתים רבים בעיר. תופעת החיבורים הפיראטיים מסכנת את בטיחותם של התושבים, מבזבזת כספי ציבור ומהווה עבירה חמורה על החוק. משרד החינוך מכיר בתופעה ומפנה על תלונה בנושא לטיפולה המידי של הרשות המקומית

צילום: בני בן סימון. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

בתי הספר ברהט הם לא רק מוסדות לימוד, כך מסתבר, כבר שנים שהם משמשים כ'ספקי חשמל בחינם' לחלק מהשכנים וגם לקיוסקים שבתוך בתי הספר. בית הספר 'דאר אלקלם' ברהט הוא אחת הדוגמאות הבולטות לתופעה. שישה קיוסקים שפועלים בתוך חצר בית הספר מחוברים למערכת החשמל בצורה פיראטית. אין מדובר בתופעה חדשה, אלא היסטורית - טוען ראש העיר טלאל אלקרנאוי.

"אתה מדבר על היסטוריה של 40 שנה, אתה לא מדבר על יום או יומיים. אתה מדבר על היסטוריה מאז הקמת העיר הזאת שבה פעלו קיוסקים בתוך בתי הספר והתחברו לחשמל פיראטי", אומר טלאל, ומבקש גם להדגיש כי הוא הראשון בהיסטוריה שעזר אומץ להתמודד עם התופעה.

"אנחנו פועלים במשך השנה האחרונה במסגרת החוק – כאשר קודם לא פעלו . אנחנו באנו ואמרנו לאנשים רבותי בואו נעשה דבר מסודר. יש לך קיוסק בתוך בית הספר - בוא תעשה חוזה בינך לבין העירייה ותתקין מד חשמל תקני על פי דין. תשלם את החשמל לבית הספר ותשלם את חוזה השכירות של 500 – 1000ש"ח תלוי באיזה בית ספר ותעבוד מסודר , ומה לעשות ?! , גם זה לא עזר .."

לפני כשנה וחצי החליט משרד החינוך להתערב בנושא וחייב את עיריית רהט לפעול נגד התופעה ולנתק את החיבורים הפיראטיים . עיריית רהט השקיעה 100 אלף ש"ח במבצע למיגור התופעה – אבל תוך זמן קצר חודשו באין מפריע החיבורים הפיראטיים. התופעה קיימת גם ביישובים אחרים במגזר הבדואי בדרום. במועצת לקייה לדוגמא, בחרו להתמודד איתה בדרך מעט משונה, על ידי עצימת עיניים מול מפרי החוק. סאלם אבו עאיש, ראש המועצה – טוען כי מדובר במחווה של נדיבות כלפי האוכלוסיות העניות. "החשמל שנגנב - זה על חשבון המועצה. כל תשלומי החשמל והמים - המועצה משלמת. אבל אין הרבה כאלה. עוד פעם אני אומר את זה - יש אחד שניים שאנחנו באמת עושים להם טובה והאנשים עניים. בוא נגיד כך - אנחנו סוגרים עין על אנשים כאלה"

בינתיים בזמן שראש מועצת לקייה מנסה לעצום עיניים ,הועברו פניות רבות ממנהלי בתי הספר למשרד החינוך ולרשויות הבדואיות ששבות ומתריעות נגד הגניבה שגם מסכנת את התלמידים .ממחוז הדרום במשרד החינוך נמסר בתגובה לדברים כי הם "מייחסים חומרה רבה למקרים בהם נחשף חיבור לא חוקי לתשתיות של מוסדות החינוך ובכל מקרה שמדווח לנו אנו פונים לרשות המקומית בדרישה לטיפול לאלתר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully